
Natklub i Aalborg får kritik for at opfordre unge til druk
”Drik dig til astronaut”, lyder opfordringen i et Facebook-opslag fra natklubben Space Club i Aalborg. Hvis gæsterne drikker sig ”igennem solsystemets 9 planeter” – ved at drikke ni genstande – belønnes de med en præmie i baren.
”Det er Alkoholreklamenævnets vurdering, at Space Club direkte opfordrer til et umådeholdent indtag af alkohol og dermed overtræder retningslinjerne for markedsføring af alkohol. At der lokkes med belønning for dette store indtag af alkohol er yderst kritisabelt og en klar overtrædelse af retningslinjerne,” udtaler Alkoholreklamenævnets formand, Marlene Winther Plas.
Space Club har over for Alkoholreklamenævnet fremhævet, at de ni genstande kan indtages i hele åbningstiden og uden tidsfrist, samt at der kun udleveres én genstand ad gangen. Men det ændrer ikke på nævnets vurdering af, at indtag af ni genstande på én aften i byen er en opfordring til et stort indtag af alkohol.
Af markedsføringen fremgår det desuden, at man kan få en rabat på ”15% oveni hvis du kan fremvise gyldigt studiekort”. Fordi studerende på ungdomsuddannelser ofte har et studiekort, konkluderer Alkoholreklamenævnet, at opfordringen til et umådeholdent forbrug af alkohol dermed er målrettet unge i aldersgruppen 15-21 år, hvilket er en skærpende omstændighed.
På dette grundlag udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af markedsføringen og forventer, at Space Club indretter sin markedsføring i overensstemmelse med retningslinjerne for markedsføring af alkohol, herunder det konkrete opslag på Facebook.
Alkoholreklamenævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at
Space Clubs markedsføring ikke er i strid med retningslinjerne. Finder
Alkoholreklamenævnet yderligere overtrædelser, vil Alkoholreklamenævnet anmode Forbrugerombudsmanden om at tage sagen op til behandling efter markedsføringslovens regler.
Nøgleord
Kontakter
Lea Kholgi Frederiksen
Tlf:2927 2623Kontakt@alkoholreklamenaevnet.dkLinks
Information om Alkoholreklamenævnet

Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.
Tre diskoteker og barer får kritik for markedsføring af alkohol13.4.2023 16:41:58 CEST | Pressemeddelelse
Det er ikke tilladt at opfordre til druk. Og det er også forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af Baggården 36 i Vejle, Discoteque Tordenskiold i Kolding og Den Dansende Viking i Stenløse. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervsdrivendes markedsføring.
Alkoholreklamenævnet får nyt medlem3.3.2023 12:22:14 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Restaurationer & Caféer bliver nyt medlem af Alkoholreklamenævnet og skal bidrage til, at retningslinjerne for markedsføring af alkohol bliver overholdt
Festarrangør i Roskilde markedsførte alkohol over for børn22.12.2022 12:06:32 CET | Pressemeddelelse
Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Rive Event for at have markedsført alkohol over for børn og unge i modstrid med retningslinjerne. Nævnet har desuden bedt Forbrugerombudsmanden om at vurdere sagen.
To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse
Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.