Danske Medier og Microsoft sætter fokus på digitaliseringens muligheder og udfordringer for mediebranchen

Cybertruslen mod Danmark er blevet kategoriseret som meget høj. Demokratier og faktabaseret oplysning er under pres fra antidemokratiske kræfter, krigspropaganda, cybertrusler og deep fake. Situationen med Rusland og Ukraine understreger dette, hvor man ser, at Rusland i stigende grad kombinerer cybertrusler og misinformation i deres krigsførelse. Derfor sætter Danske Medier og Microsoft fokus på cybersikkerhed og den digitale mediefremtid med tre kurser, der giver medieansatte indsigt og værktøjer til deres daglige arbejde.
"Vores samfund og mediebranchens infrastruktur er digital. Derfor er vi udsatte og sårbare. Mediebranchen varetager en afgørende demokratisk opgave ved at oplyse borgerne ud fra fakta og nuanceret information. Cybertrusler, deep fake og trolls er en del af mediernes virkelighed, men det må ikke forhindre os i at gøre vores arbejde. Vi skal blive klogere på, hvordan vi håndterer de digitale udfordringer, vi står overfor, så vi bedst muligt kan varetage vores samfundsopgave og passe på vores demokrati i et virvar af misinformation og cybertrusler," lyder det fra Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier.
Samtidig byder digitaliseringen på innovative måder at lave journalistik på og nye forretningsmodeller, der i højere grad kan gavne både medier og målgruppen, mener direktøren:
"Den digitale virkelighed og brugen af data giver os nye muligheder som mediebranche. Derfor har vi brug for at styrke dansk journalistik i en digital tidsalder, så vi står stærkere i fremtiden. Kunstig intelligens, data-dreven journalistik, udvikling af lyd- og videoformater, nye forretningsmodeller og smartere måder at nå ud til sine målgrupper på. Alt sammen en del af en hastig digital udvikling, der gavner mediebranchen, hvis vi bliver endnu dygtigere til at bruge den. Her har Microsoft en enorm specifik viden og cases, som de kan dele ud af, og som medierne kan lære meget af," siger Mads Brandstrup.
”Adgangen til fri og troværdig nyhedsdækning har aldrig været vigtigere. I Europa står vi overfor et nyt trusselsbillede, hvor russiske cyberangreb og disinformation i stigende grad smelter sammen - ikke kun i Ukraine, men også blandt allierede. Heldigvis betyder digitalisering også nye redskaber, og i Microsoft har vi et ansvar for at støtte journalister og medier i at imødegå truslerne og udnytte mulighederne i den teknologiske udvikling. Derfor ser vi frem til samarbejdet med Danske Medier,” lyder det fra Mikael Ekman, Direktør for Politik og Strategi, Microsoft Danmark og Island.
Kurser - Dato og sted
1. Disinformation i krig og fred
Onsdag d. 31. August - JFM Odense, kl. 9-11.45
Ruslands hybridkrigsførelse i Ukraine og operationer mod allierede signalerer et komplekst sikkerhedslandskab: Ondsindede cyberangreb og målrettet disinformation smelter sammen i koordinerede kampagner og underminerer den demokratiske samtale. Samtidig fører den hastige udvikling indenfor kunstig intelligens til udbredelse af syntetisk indhold og såkaldte ’deepfakes’, der på nye måder udfordrer, hvad vi ser og hører som ’fakta’. På den første workshop dykker vi ned i de seneste tendenser indenfor disinformation, og drøfter, hvordan vi bedst sikrer mediebranchen og adgangen til en fortsat fri og faktabaseret nyhedsstrøm.
2. Cybersikkerhed og medierne
Onsdag d. 12. Oktober - Det Nordjyske Mediehus, kl. 9-12
Center for Cybersikkerhed vurderer, at truslen fra cyberkriminelle og spionage er meget høj, og avancerede cybervåben er i dag en dagligvare, som hackere let kan hente ned fra det mørke nets hylder. Ransomware rammer både store og små organisationer, og i dag er spørgsmålet ikke kun, om du har data af værdi for hackeren, men om data har værdi for dig. Verden over udsættes frie medier og civilsamfund for cyberangreb, og også i Norden og Danmark oplever vi en stigende cybertrussel. På den anden workshop gennemgår vi cybersikkerhedslandskabet, de mest kendte angrebsmetoder og giver gode råd til, hvordan medierne bedst beskytter egne systemer og data.
3. Fremtidens newsroom
Onsdag 9. november - Berlingske Media, kl. 14-17
Mediebranchen oplever en høj teknologisk forandringshastighed, der giver nye redskaber til at researche, formidle og distribuere information. Digitalisering og diversificering af nyhedsstrømmen medfører store mængder information, som kræver en stadig mere præcis og relevant formidling. På den tredje workshop vil vi se på perspektiverne i at anvende digitale løsninger i fremtidens newsroom, for eksempel til at få indsigt og overblik over store datamængder, real-tids transskribering og oversættelse, samt effektiv håndtering af information i både lyd, billeder og tekst til at sikre relevant formidling - uanset kanal.
Oplægsholderne til kurserne offentliggøres til august og frem mod de forskellige kurser og vil udgøre både internationale og hjemlige eksperter. Som led i samarbejdet vil Danske Medier og Microsoft også se på mulighederne for konkrete pilotprojekter indenfor de udvalgte områder.
Læs mere på danskemedier.dk
Kontakt:
Josefine Maria Østrup Anker,
Presse- og kommunikationskonsulent, Danske Medier
Tlf.: 61 77 08 43
Mail: joa@danskemedier.dk
Billeder
Information om Danske Medier
Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Danskerne strømmer til de redigerede medier og fravælger techplatformene17.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens nyhedsbrugere i mange andre lande i stigende grad får deres nyheder via sociale techplatforme, er tendensen omvendt i Danmark. De danske nyhedsbrugere foretrækker fortsat de traditionelle nyhedsmedier, som de også har høj grad af tillid til. Det er meget glædelige tendenser, lyder det fra Danske Medier.
Danske Medier ansætter ny chef for kommerciel udvikling og analyse3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Niels Marslev kommer med erfaring fra techvirksomheder og public service-medier og skal stå i spidsen for Danske Mediers kommercielle område og udviklingen af brancheorganisationens analysearbejde.
Private medier styrker demokratiet: Ny analyse viser stor bredde og kvalitet i dansk nyhedsproduktion14.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse dokumenterer, at frie og uafhængige medier står bag en stigende andel af egenproducerede nyheder med bred tematisk og geografisk dækning. Det bekræfter, at de private medier løfter en stor og afgørende demokratisk opgave, vurderer Danske Medier.
Flere unge skal rustes til en kritisk medievirkelighed12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et ønske om at udbrede de kommende generationers kendskab til de frie mediers rolle vil Danske Medier træde ind i Mediekonkurrencen. Fokus vil i år være på valg og den lokale og regionale journalistik.
Rapport om betalingsvillighed giver ikke det fulde billede8.5.2025 09:51:55 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitets rapport om danskernes betalingsvillighed for nyhedsmedier rejser flere spørgsmål, end den besvarer. Det mener Danske Medier, der efterlyser en bredere og mere nuanceret undersøgelse af samspillet mellem public service og private medier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum