Bonzer

Efter invasionen i Ukraine: Efterspørgslen på varmepumper er på himmelflugt

Del
Den verserende økonomiske konflikt mellem Vesten og Rusland har medført, at priserne på naturgas er nået et punkt, hvor mange familier leder efter alternativer. Det har skabt en kæmpe stigning i efterspørgslen på luft til vand varmepumper, meddeler Helle Damm-Henrichsen fra virksomheden Nærvarme Danmark A/S.

Omkring 6 gange så mange.

Så meget er antallet af bestilte tilbud på luft til vand varmepumper steget i forhold til samme periode sidste år for den danske virksomhed Nærvarme Danmark A/S. Det oplyser Helle Damm-Henrichsen, Chef for Nærvarme Danmark A/S.

Og det er naturligvis en god nyhed, da varmepumper blandt andet er med til at skubbe gang i den grønne omstilling, da varmepumper generelt er mere klimavenlige end de eksisterende varmeløsninger i danskernes hjem.

Den dårlige nyhed er dog, at udviklingen er sket på baggrund af den forfærdelige situation, der er i Ukraine lige nu.

“Situationen i Ukraine er tragisk - allermest for ukrainerne og det ukrainske land, men også store dele af den vestlige verden. Helt almindelige familier i Danmark, der bor i gasopvarmede hjem, skal nu betale prisen for krigen i form af utryghed omkring levering af gas samt stigende varmepriser”.

Spar penge på varmeregningen

Priserne på gas er allerede steget med flere hundrede procent over det seneste år. Det er en uhyggelig tendens, men heldigvis er der alternativer, man som forbruger kan overveje at skifte til. Der kan for mange husstande være penge at hente ved at skifte til varmepumpe, mener Helle Damm-Henrichsen.

“Ved at skifte over til en varmepumpe er der penge at hente for de fleste danske familier. Hvor meget afhænger blandt andet af husets areal, den nuværende varmekilde, det generelle varmebehov samt hvilken elaftale familien har” siger Helle Damm-Henrichsen.

Hun tilføjer samtidig, at den nemmeste måde at se, hvor mange penge der er at hente hjem for individuelle husstande, er ved at bruge deres online beregner på Nærvarme Danmarks hjemmeside.

Varmepumper på abonnement

En udfordring for mange danske husstande er hvor mange penge, der skal til for at få installeret en varmepumpe. Det koster i omegnen af 100.000-130.000 kr. at få installeret en varmepumpe, hvortil der kommer løbende udgifter til drift- og vedligehold af pumpen.

“Den udfordring har vi forsøgt at imødekomme hos Nærvarme Danmark ved at tilbyde en abonnementsløsning på vores varmepumper. På den måde kan man skifte opvarmningssystem til varmepumpe fra kun 7.500 kr. i opstart. Herefter betaler man et fast månedligt beløb” forklarer Helle Damm-Henrichsen og fortsætter:

“Det er nemlig ikke alle familier og husstande, der lige har omkring 100.000 kr. liggende, og det er heller ikke alle, der kan eller vil optage et lån til betaling af installationen. Derfor tilbyder vi en konkurrencedygtig abonnementsløsning med lavt opstartsgebyr, så de fleste har mulighed for at skifte over til et mere omkostningseffektivt og klimavenligt varmesystem”.

Samtidig en klimavenlig løsning

Der kan altså være en hel del penge at hente hjem ved at overgå til varmepumpe. Det er dog ikke kun på den kortsigtede varmeregning, hvor danskerne kan spare. En varmepumpe er ligeledes en klimavenlig opvarmningsmetode og er derfor samtidig en langsigtet investering i klimaet.

“Når man skifter et oliefyr ud med en luft til vand varmepumpe, sparer man klimaet for ca. 60.000 kg. CO2 set over varmepumpens forventede levetid på 15 år. 60 tons CO2 svarer for eksempel til, at en person flyver 213 gange mellem København og Barcelona” forklarer Helle Damm-Henrichsen.

Tallene er henholdsvis baseret på Energistyrelsens beregninger ifølge SparEnergi.dk, tal fra flightemissionsmap.org og Concitos CO2NTANT.

Ifølge disse tal fordeler udledningen af CO2 for et dansk gennemsnitshus sig således:

  • Varmepumpe: 1.300 kg CO2/året
  • Fjernvarme: 1.600 kg CO2/året
  • Naturgas: 3.800 kg CO2/året
  • Oliefyr: 5.200 kg CO2/året

En varmepumpe er typisk funktionsdygtig i 15 år. Over denne periode kan et gennemsnitshus altså få reduceret sin CO2-udledningen med:

  • Fra fjernvarme til varmepumpe: 4.500 kg
  • Fra naturgas til varmepumpe: 38.000 kg
  • Fra oliefyr til varmepumpe: 60.000 kg

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Bonzer

Bonzer



Om Nærvarme Danmark

Nærvarme Danmark tager hver dag initiativ til en banebrydende indsats for klimaet og gør alt andet end at lade det blive ved snakken. Det er vigtigt for os, at det skal være så nemt for dig og alle andre som muligt. Derfor går vi op i at være eksperterne. Og det kræver, at vi holder os på tæerne og hele tiden har den nyeste viden. Så vi kan give den viden videre til andre. Derfor engagerer vi os. Vi stræber efter at bruge energi rationelt til at forhindre klimaforandringer. Vi står på en stærk klippe fra energiselskabet SEF A/S, som giver os mulighed for altid at udvikle, tænke nyt og være de modige.

Følg pressemeddelelser fra Bonzer

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Bonzer

Bonzer and PL & Partners Enter Strategic Partnership: Specialized Expertise with Full-Service Benefits17.3.2025 09:44:04 CET | Pressemeddelelse

Copenhagen, March 2025: Bonzer and PL & Partners are launching a strategic partnership that effectively solves a classic challenge for businesses: the choice between specialized agencies that work in isolation or full-service agencies with broad, but not always deep, expertise. With this collaboration, the two agencies are combining their specialized skills in SEO and performance marketing with a holistic approach, offering clients the best of both worlds. The agencies will continue to operate in their core areas, but will work together as a unified, integrated team around the client. A key benefit of the alliance is that clients will now only need to deal with one coordinated point of contact. Through joint status meetings and direct communication on platforms like Slack, overhead is minimized, ensuring a more efficient workflow. Clients will no longer face the frustration of juggling multiple specialized agencies, while also avoiding the typical compromise with full-service agencies

Bonzer og PL & Partners indgår strategisk samarbejde: Specialiseret ekspertise med fullservice-fordele17.3.2025 09:34:30 CET | Pressemeddelelse

København, marts 2025: Bonzer og PL & Partners lancerer et strategisk samarbejde, der effektivt løser en klassisk udfordring for virksomheder: valget mellem specialiserede bureauer, der arbejder isoleret, eller full-service-bureauer med bred, men ikke altid dyb, ekspertise. Med samarbejdet forener de to bureauer derfor deres specialiserede kompetencer inden for SEO og performance-marketing med en helhedsorienteret tilgang, hvor kunder får det bedste fra begge verdener. Bureauerne opererer fortsat hver især inden for sine kerneområder, men agerer samlet som ét integreret team omkring kunden. En konkret fordel ved alliancen er, at kunderne nu kun skal forholde sig til ét koordineret kontaktpunkt. Gennem fælles statusmøder og direkte kommunikation i systemer som Slack, minimeres overhead og sikres en mere effektiv arbejdsgang. Kunderne slipper dermed for frustrationer med at skulle jonglere flere specialiserede bureauer, samtidig med at de undgår det typiske kompromis ved full-service-bur

Joe & The Juice vælger Bonzer som global SEO-partner for at styrke international tilstedeværelse10.3.2025 12:34:28 CET | Pressemeddelelse

Den verdenskendte juice- og kaffekæde Joe & The Juice har i dag offentliggjort deres valg af det danske SEO-bureau Bonzer som deres globale SEO-partner. Samarbejdet har til formål at øge kendskabet til kædens signature-produkter og styrke den lokale synlighed i de byer, hvor Joe & The Juice er repræsenteret.​ Partnerskabet markerer således endnu et strategisk skridt i Joe & The Juice's fortsatte internationale ekspansion og digitale tilstedeværelse. "Vi er begejstrede for at samarbejde med Bonzer som vores globale SEO-partner. Deres ekspertise inden for søgemaskineoptimering vil være afgørende for at styrke vores digitale tilstedeværelse og nå ud til endnu flere kunder verden over. Vi ser frem til at se de resultater, dette samarbejde vil bringe", siger Miguel Martin, Digital Marketing Director for Joe & The Juice.​ Bonzer har allerede sat præg på partnerskabet ved at understøtte lanceringen af den nye premium sandwich 'The Steak' gennem målrettet, optimeret indhold, der danner grundla

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye