Rosendahl Design Group

Dansk designhus sætter turbo på international ekspansion med nyt joint venture

Del
Rosendahl Design Group skruer op for de internationale ambitioner med sin første partneraftale uden for Skandinavien. Designgruppen stifter et joint venture med henblik på at booste sin tilstedeværelse på det amerikanske marked og har samtidig ansat JV-partner Thomas Perez som CEO for Rosendahl Design Group US.

Det er en særdeles erfaren profil på det amerikanske marked, der efter sommerferien indtager rollen som CEO i designhusets nordamerikanske fremrykning. Rosendahl Design Group US hedder det nye joint venture, der har Rosendahl Design Group og Nordic Design Collective som parter. Nordic Design Collective ejes af Thomas Perez, der som joint venture-partner og CEO skal lede samarbejdet, der både retter sig mod forhandlere og direkte mod slutkunder.

Hidtil har Rosendahl Design Group opereret på det amerikanske marked via distributører og ad den vej opbygget stærke relationer til udvalgte forhandlere, som der nu sker en acceleration af. Joint venture-formen kan blive den fremtidige skabelon for Rosendahl Design Groups fortsatte vækst uden for de traditionelle markeder, forklarer CEO Mette Maix.

 - Vi ser gearskiftet med en joint venture-model som et markant skridt op i forhold til, hvordan vi hidtil har drevet international vækst. Jeg har arbejdet med modellen tidligere og derfra erfaret, hvor effektivt den kan fungere, og vi forventer klart, at det kan blive den fremtidige model for Rosendahl Design Group, når vil ind på nye markeder eller udvikle markeder fjernt vores hjemmemarkeder, siger Mette Maix.

Amerikanske forbrugere og markedstendenser er langt fra ukendte for Thomas Perez, der de seneste godt 20 år har stået i spidsen for en række globale brands uden for landets grænser, efter at hans karriere begyndte hos Royal Copenhagen i Danmark og fortsatte hos Bodum i Schweiz. I 2003 blev han ansvarlig for Bodums organisation i Australien og New Zealand, inden han i 2007 overtog ansvaret for Bodum-brandets aktiviteter i netop USA. Siden 2019 har han stået i spidsen for Georg Jensens turnaround på det amerikanske marked.

Mette Maix ser frem til samarbejdet og til udfoldelsen af joint venture-modellen.

 - Det er første gang, at Rosendahl Design Group på den måde tager en partner ind og deler ejerskabet af en del af virksomheden. Derfor har det også været afgørende for vores ejer, at der var et stærkt kulturelt og værdimæssigt match. Udover at det var essentielt for os at identificere en CEO og partner, der har dyb indsigt i markedet, kender forbrugerne og forstår kundeadfærden, efterspørgslen og kulturen, og som derfor kan skræddersy sortimentet til det amerikanske marked. Thomas opfylder alle disse krav, og med hans erfaring med at opbygge markeder langt fra Skandinavien tror vi på en meget stærk go to market-eksekvering fra start, siger Mette Maix.

Rosendahl Design Group aflagde i maj regnskab for 2021 og præsenterede ved den lejlighed et rekordresultat på top- og bundlinje. Både strategisk og finansielt står Danmarks førende designhus dermed stærkt ovenpå de seneste års vækst, og det forstærkede fundament lægger grunden til markant øget investering i fortsat digitalisering og ekspansion til nye eller begrænset opdyrkede markeder.

Det nye joint venture i Nordamerika er en realitet fra den 1. august.

Kontakter

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Rosendahl Design Group

Rosendahl Design Group
Rosendahl Design Group
Slotsmarken 1
2970 Hørsholm

http://rosendahl.com

Rosendahl Design Group er et multibrand-designhus, der bevarer og udvikler danske designikoner baseret en mission om, at godt kvalitetsdesign skal være tilgængeligt for de mange.

Rosendahl Design Group respekterer, bevarer og udvikler arven fra en række danske designbrands – Rosendahl, Kay Bojesen Denmark, Kähler, Holmegaard, Lyngby Porcelæn, Bjørn Wiinblad Denmark, Arne Jacobsen Clocks og JUNA – og har som ambition fortsat at udvikle og bevare de klassiske designikoner og bringe danske designtraditioner ansvarligt ind i fremtiden.

Følg pressemeddelelser fra Rosendahl Design Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Rosendahl Design Group

2024 blev et transformationsår i retning mod et stærkere Rosendahl Design Group28.5.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Rosendahl Design Group lykkedes med at stabilisere forretningen i 2024, og sluttede året med en omsætning på omkring 460 mio. Kr. Samtidig lykkedes det at vende tidligere års underskud til et overskud på 5 mio. kr. Nøgletallene for gearing, lager og gæld blev væsentligt forbedret. Fokus har været og er fortsat på at udvikle en agil organisation, der driver en relevant, kommerciel forretning med stærke brands.

Rosendahl Design Group skifter CEO6.6.2023 11:01:12 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks førende designgruppe skifter CEO, efter at Mette Maix har besluttet sig for at sige op. Som følge heraf skifter ejer Henrik Rosendahl posten som bestyrelsesformand ud med CEO-rollen, og han takker Mette Maix for hendes betydelige indsats for at bringe designhuset styrket gennem Corona-pandemi, højinflation og stærkt omskiftelige markedsvilkår. I stedet sætter hun nu sine kompetencer i spil i nye sammenhænge inden for bæredygtig transformation, grøn omstilling og commercial excellence.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye