Sofie fra Umbrellasagen fortæller sin historie i ny podcast om digitale krænkelser

- At blive delt og fuldstændig miste magten over, hvem der ser mig nøgen har været helt forfærdeligt. Alt det, der er sket, har betydet, at jeg har mistet min identitet, som jeg først nu i en alder af 21 år er ved at finde igen, siger Sofie.
Det er mere end fem år siden, videoerne af hende blev delt første gang, men Sofie fortæller i podcasten, at hun igennem årene har fået flere end tusind beskeder på sociale medier fra folk, der har set videoerne. Beskeder om, at hun er billig og klam, og at hun selv er skyld i, at hun er blevet delt uden samtykke.
Den massive udskamning, hun har været udsat for, er helt utilstedelig, mener hun.
- Det er ekstremt ubehageligt, at der sidder nogle og gemmer sig bag en skærm og skriver de her ting og ikke tænker over, at det rammer et ægte levende menneske. Det går jo ind, selvom jeg godt inderst inde ved, at det ikke er min egen skyld, at jeg er blevet filmet og delt uden mit samtykke, siger hun.
At ofre for digitale krænkelser bliver udsat for udskamning er en generel tendens, oplever journalist Milla Mølgaard, der står bag podcasten. Hun har skrevet artikler og bøger om digitale krænkelser i en årrække og mener, at det fortsat er en stor og nødvendig opgave at oplyse om fænomenet og dets konsekvenser for den enkelte.
- Alle de ofre for ulovlig billeddeling, jeg har talt med gennem tiden, har oplevet at blive mistænkeliggjort eller hånet for de forbrydelser, de er blevet udsat for. Podcasten her er et forsøg på at få sat fokus på, hvor ødelæggende delingerne og den efterfølgende victimblaming kan være for et menneske.
For Sofie har det krævet stort tilløb at stå frem med sin historie i podcasten. Men det er nødvendigt, oplever hun.
- Politiet mener, at de har gjort deres. Retssagerne i Umbrellasagen er ved vejs ende, og mange har en ide om, at nu har de unge lært deres lektie og stopper med at dele andre uden samtykke. Men der kan jeg bare sige et kæmpe nej. Jeg får stadig ubehagelige beskeder og kommentarer vedrørende den her video, som fortsat er derude. Og jeg får ondt i maven, hver gang jeg hører om en ny sag, hvor unge piger bliver delt mod deres vilje, siger Sofie.
- Så kære samfund, kære forældre: Jeres børn har ikke lært at opføre sig ordentligt endnu, og derfor er det supervigtigt, at der kommer endnu mere oplysning om, hvad digitale krænkelser gør ved dem, det går ud over. Og at vi en gang for alle får slået fast, at digitale krænkelser ikke er ofrenes egen skyld. Det er der tydeligvis rigtig meget brug for.
Hør Sofie fortælle sin historie i afsnit 1 af podcastserien ’Min teenager deler da ikke nøgenbilleder’ her. Podcastens i alt 8 afsnit udgives i samarbejde med heartbeats.dk. Podcasten er støttet af Offerfonden.
Kontakt og info:
Pressekontakt: Milla Mølgaard, 26719590
Pressebilleder: https://www.dropbox.com/sh/6kuud6gelnwyn6p/AAAfLi0o_-y6rGIuVcumrmBra?dl=0
Relaterede links
Nøgleord
Kontakter
Magnus Hviid
Pressekontakt
magnus.hviid@aller.com
+45 28 72 63 85
Magnus HviidKommunikationschefPresse og kommunikation
Tlf:+45 28 72 63 85magnus.hviid@aller.comBilleder
Information om Aller Media
Aller Media er i dag den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 73% på ugeblade og 45% på magasiner. I alt læser 2,1 millioner danskere med hver måned i en af vores titler og mere end 2,5 millioner bruger et af vores digitale universer.
Aller Media A/S er en del af Aller A/S og har søstervirksomheder i Sverige, Norge og Finland.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
femina bliver revet væk: Nu kommer magasinet i nyt oplag22.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere på måneden kom femina tilbage som trykt magasin efter at have været væk i et år. Og det er blevet taget rigtig godt imod. I sådan en grad, at Aller nu trykker et nyt oplag for at imødekomme efterspørgslen.
Aller Media Nordic investerer i Aniara for at hjælpe forfattere ud over sprogbarrierer21.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media Nordic har købt en minoritetsandel i Aniara, det svenske forlagsselskab, der hjælper forfattere med at nå nye læsere på tværs af sprogbarrierer. Investeringen på over 500.000 euro markerer begyndelsen på et partnerskab med potentiale for strategisk samarbejde, hvor forlagsarv møder innovation – med det fælles mål at gøre internationale bogmarkeder mere tilgængelige for forfattere.
HULiGENNEM hitter med lydunivers for børn: Nyt public service-medie er tæt på eget mål20.5.2025 08:35:05 CEST | Pressemeddelelse
På under et halvt år har Danmarks nye lydunivers til børn nået 73 procent af det mål, de selv havde sat sig for 18 måneder. Det viser, at der er et behov for podcasts og lyd til børn – ikke mindst når det er skabt på børnenes præmisser, siger chefredaktør.
Her er de nominerede til Det Vi Elsker Prisen i 20251.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan Vi Elsker Serier offentliggøre, hvem der er nomineret til Danmarks nye kulturpris, hvor 11 priser på tværs af film, serier, tv, bøger og teater bliver uddelt for første gang. De nominerede spænder bredt fra toneangivende dokumentarer og rørende film til humoristiske serier, neglebidende krimier og store klassikere på de skrå brædder. Det Vi Elsker Prisen finder sted 4. juni 2025 i Store VEGA med vært Afshin Firouzi ved roret.
Direktør Michael Aller bliver ny adm. direktør for Aller Media Nordic A/S efter adm. direktør Dag Sørsdahl, som har valgt at fratræde30.4.2025 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media-koncernen besluttede primo 2024 at foretage en strategisk ændring i organisationsstrukturen og gå fra en landebaseret struktur i de fire nordiske lande til en ny, fælles nordisk struktur, Aller Media Nordic. Dag Sørsdahl blev sat i spidsen for at gennemføre dette. Denne ændring er nu velgennemført og i den forbindelse har Dag Sørsdahl efter dialog med bestyrelsen valgt at fratræde. Michael Aller tiltræder som ny adm. direktør for Aller Media Nordic A/S. Aller Media står solidt blandt de førende nordiske medieselskaber med en markant printposition og mange stærke mærkevarer. Det seneste år har koncernen intensiveret sin digitale satsning, hvilket har sikret nye positioner på de digitale flader. Med stærke nationale publikationer leverer Aller Media den bedste journalistik i Norden, båret frem af en udfordrerkultur og branchens dygtigste folk. ”Denne vigtige og krævende transformation, der inkluderer etableringen af et fælles nordisk lederteam og en opdateret strategi samt sa
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum