Sofie fra Umbrellasagen fortæller sin historie i ny podcast om digitale krænkelser

- At blive delt og fuldstændig miste magten over, hvem der ser mig nøgen har været helt forfærdeligt. Alt det, der er sket, har betydet, at jeg har mistet min identitet, som jeg først nu i en alder af 21 år er ved at finde igen, siger Sofie.
Det er mere end fem år siden, videoerne af hende blev delt første gang, men Sofie fortæller i podcasten, at hun igennem årene har fået flere end tusind beskeder på sociale medier fra folk, der har set videoerne. Beskeder om, at hun er billig og klam, og at hun selv er skyld i, at hun er blevet delt uden samtykke.
Den massive udskamning, hun har været udsat for, er helt utilstedelig, mener hun.
- Det er ekstremt ubehageligt, at der sidder nogle og gemmer sig bag en skærm og skriver de her ting og ikke tænker over, at det rammer et ægte levende menneske. Det går jo ind, selvom jeg godt inderst inde ved, at det ikke er min egen skyld, at jeg er blevet filmet og delt uden mit samtykke, siger hun.
At ofre for digitale krænkelser bliver udsat for udskamning er en generel tendens, oplever journalist Milla Mølgaard, der står bag podcasten. Hun har skrevet artikler og bøger om digitale krænkelser i en årrække og mener, at det fortsat er en stor og nødvendig opgave at oplyse om fænomenet og dets konsekvenser for den enkelte.
- Alle de ofre for ulovlig billeddeling, jeg har talt med gennem tiden, har oplevet at blive mistænkeliggjort eller hånet for de forbrydelser, de er blevet udsat for. Podcasten her er et forsøg på at få sat fokus på, hvor ødelæggende delingerne og den efterfølgende victimblaming kan være for et menneske.
For Sofie har det krævet stort tilløb at stå frem med sin historie i podcasten. Men det er nødvendigt, oplever hun.
- Politiet mener, at de har gjort deres. Retssagerne i Umbrellasagen er ved vejs ende, og mange har en ide om, at nu har de unge lært deres lektie og stopper med at dele andre uden samtykke. Men der kan jeg bare sige et kæmpe nej. Jeg får stadig ubehagelige beskeder og kommentarer vedrørende den her video, som fortsat er derude. Og jeg får ondt i maven, hver gang jeg hører om en ny sag, hvor unge piger bliver delt mod deres vilje, siger Sofie.
- Så kære samfund, kære forældre: Jeres børn har ikke lært at opføre sig ordentligt endnu, og derfor er det supervigtigt, at der kommer endnu mere oplysning om, hvad digitale krænkelser gør ved dem, det går ud over. Og at vi en gang for alle får slået fast, at digitale krænkelser ikke er ofrenes egen skyld. Det er der tydeligvis rigtig meget brug for.
Hør Sofie fortælle sin historie i afsnit 1 af podcastserien ’Min teenager deler da ikke nøgenbilleder’ her. Podcastens i alt 8 afsnit udgives i samarbejde med heartbeats.dk. Podcasten er støttet af Offerfonden.
Kontakt og info:
Pressekontakt: Milla Mølgaard, 26719590
Pressebilleder: https://www.dropbox.com/sh/6kuud6gelnwyn6p/AAAfLi0o_-y6rGIuVcumrmBra?dl=0
Relaterede links
Nøgleord
Kontakter
Magnus Hviid
Pressekontakt
magnus.hviid@aller.com
+45 28 72 63 85
Magnus HviidKommunikationschefPresse og kommunikation
Tlf:+45 28 72 63 85magnus.hviid@aller.comBilleder
Information om Aller Media
Aller Media er i dag den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 73% på ugeblade og 45% på magasiner. I alt læser 2,1 millioner danskere med hver måned i en af vores titler og mere end 2,5 millioner bruger et af vores digitale universer.
Aller Media A/S er en del af Aller A/S og har søstervirksomheder i Sverige, Norge og Finland.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
HULiGENNEM - Danmarks nye lydunivers til børn lanceres i dag25.11.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
I dag, mandag den 25. november, er der endelig hul igennem til planeten HULiGENNEM. Et public service-univers fuld af sjov, inspirerende og lærerig lyd til børn.
Aller Media vinder mediestøtte til otte brands1.11.2024 15:42:18 CET | Pressemeddelelse
Det er netop blevet offentliggjort, at både femina, Vi Elsker Serier, SØNDAG, BILLED-BLADET, SE og HØR, Familie Journal, Ude og Hjemme og Isabellas er blevet tildelt mediestøtte fra den nye magasinpulje, der nu gør det muligt for magasiner med publicistisk indhold at få en bid af mediestøttekagen.
Aller Media bliver en nordisk integreret medievirksomhed - Aller Media Nordic12.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media Nordic bliver nu fuldt ud til "One Company" ved at gå fra fire landeorganisationer til en fælles organisationsstruktur, der er baseret på integrerede funktioner. Den nye organisationsstruktur træder i kraft den 1. oktober 2024
Charlotte Riparbelli har valgt at forlade Aller Media Denmark, der nu bliver til Aller Media Nordic12.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som den første kvinde i Aller Media Denmarks historie overtog Charlotte Riparbelli i marts 2020 posten som administrerende direktør efter en periode som konstitueret direktør. Nu, efter næsten fem år i direktørstolen, har Charlotte Riparbelli besluttet at fratræde sin stilling som administrerende direktør i Aller Media Denmark. Det sker i forbindelse med, at Aller Media Nordic fuldt ud bliver til "One Company" ved at gå fra fire landeorganisationer til en fælles organisationsstruktur, der er baseret på integrerede funktioner. Den nye organisationsstruktur træder i kraft den 1. oktober 2024
HULiGENNEM henter erfaren indholdschef9.9.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
HULiGENNEM, Danmarks nye planet og public service-lydunivers til børn, får endnu en ny, dygtig mediespiller til holdet. Rune Hedeman bliver indholdschef på det nye univers, hvor han blandt andet skal sikre den høje faglige kvalitet på tværs af redaktionerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum