Sofie fra Umbrellasagen fortæller sin historie i ny podcast om digitale krænkelser

- At blive delt og fuldstændig miste magten over, hvem der ser mig nøgen har været helt forfærdeligt. Alt det, der er sket, har betydet, at jeg har mistet min identitet, som jeg først nu i en alder af 21 år er ved at finde igen, siger Sofie.
Det er mere end fem år siden, videoerne af hende blev delt første gang, men Sofie fortæller i podcasten, at hun igennem årene har fået flere end tusind beskeder på sociale medier fra folk, der har set videoerne. Beskeder om, at hun er billig og klam, og at hun selv er skyld i, at hun er blevet delt uden samtykke.
Den massive udskamning, hun har været udsat for, er helt utilstedelig, mener hun.
- Det er ekstremt ubehageligt, at der sidder nogle og gemmer sig bag en skærm og skriver de her ting og ikke tænker over, at det rammer et ægte levende menneske. Det går jo ind, selvom jeg godt inderst inde ved, at det ikke er min egen skyld, at jeg er blevet filmet og delt uden mit samtykke, siger hun.
At ofre for digitale krænkelser bliver udsat for udskamning er en generel tendens, oplever journalist Milla Mølgaard, der står bag podcasten. Hun har skrevet artikler og bøger om digitale krænkelser i en årrække og mener, at det fortsat er en stor og nødvendig opgave at oplyse om fænomenet og dets konsekvenser for den enkelte.
- Alle de ofre for ulovlig billeddeling, jeg har talt med gennem tiden, har oplevet at blive mistænkeliggjort eller hånet for de forbrydelser, de er blevet udsat for. Podcasten her er et forsøg på at få sat fokus på, hvor ødelæggende delingerne og den efterfølgende victimblaming kan være for et menneske.
For Sofie har det krævet stort tilløb at stå frem med sin historie i podcasten. Men det er nødvendigt, oplever hun.
- Politiet mener, at de har gjort deres. Retssagerne i Umbrellasagen er ved vejs ende, og mange har en ide om, at nu har de unge lært deres lektie og stopper med at dele andre uden samtykke. Men der kan jeg bare sige et kæmpe nej. Jeg får stadig ubehagelige beskeder og kommentarer vedrørende den her video, som fortsat er derude. Og jeg får ondt i maven, hver gang jeg hører om en ny sag, hvor unge piger bliver delt mod deres vilje, siger Sofie.
- Så kære samfund, kære forældre: Jeres børn har ikke lært at opføre sig ordentligt endnu, og derfor er det supervigtigt, at der kommer endnu mere oplysning om, hvad digitale krænkelser gør ved dem, det går ud over. Og at vi en gang for alle får slået fast, at digitale krænkelser ikke er ofrenes egen skyld. Det er der tydeligvis rigtig meget brug for.
Hør Sofie fortælle sin historie i afsnit 1 af podcastserien ’Min teenager deler da ikke nøgenbilleder’ her. Podcastens i alt 8 afsnit udgives i samarbejde med heartbeats.dk. Podcasten er støttet af Offerfonden.
Kontakt og info:
Pressekontakt: Milla Mølgaard, 26719590
Pressebilleder: https://www.dropbox.com/sh/6kuud6gelnwyn6p/AAAfLi0o_-y6rGIuVcumrmBra?dl=0
Relaterede links
Nøgleord
Kontakter
Magnus Hviid
Pressekontakt
magnus.hviid@aller.com
+45 28 72 63 85
Magnus HviidKommunikationschefPresse og kommunikation
Tlf:+45 28 72 63 85magnus.hviid@aller.comBilleder
Information om Aller Media
Aller Media er i dag den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 73% på ugeblade og 45% på magasiner. I alt læser 2,1 millioner danskere med hver måned i en af vores titler og mere end 2,5 millioner bruger et af vores digitale universer.
Aller Media A/S er en del af Aller A/S og har søstervirksomheder i Sverige, Norge og Finland.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
Aller Media styrker sit nordiske samarbejde – etablerer fælles kommerciel organisation og tilføjer nyt forretningsområde15.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter halvandet år med en nordisk organisationsstruktur tager Aller Media nu næste skridt i sin udvikling. Fra den 1. oktober samles den kommercielle forretning i en fælles nordisk organisation med tre forretningsområder og flere støttefunktioner, der skal drive vækst, innovation og effektivt samarbejde på tværs af landegrænser. Der tilføjes desuden et helt nyt forretningsområde, Retail Media Business, der skal hjælpe virksomheder med at øge mulighederne inden for annoncesalg.
femina får ny chefredaktør7.8.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I foråret kom Danmarks ældste magasin for kvinder igen på papir, og samtidigt skabte de et helt nyt digitalt medlemsunivers – med bragende succes. De første tre numre har solgt omkring 20.000 stykket, hvilket har været langt over egne forventninger. Nu får femina en ny chefredaktør til at føre succesen videre.
Børnene har taget nyt lydunivers til sig – HULiGENNEM har nået målet1.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
HULiGENNEM havde i deres udbudsansøgning selv sat som mål at nå 34.000 app-downloads på 18 måneder. Det mål er allerede nået – og overgået – efter blot syv måneder. Det beviser, at målgruppen er der og værdsætter kvalitet, mener chefredaktør.
Heartbeats overtager Allers native-afdeling26.6.2025 10:32:39 CEST | Pressemeddelelse
Tidligere har produktionen af native-indhold været udliciteret, men nu har Aller taget det hjem til deres eget selskab Heartbeats.
Her er prismodtagerne ved Det Vi Elsker Prisen 20254.6.2025 22:04:27 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 4. juni var en bred vifte af morgendagens stjerner og garvede kræfter samlet i Store VEGA for at hylde fortællingerne, der samler os ved Det Vi Elsker Prisen 2025. Med 11 kategorier fordelt på tværs af film, serier, tv, bøger og teater afspejlede aftenens nominerede og prismodtagere ligeledes den alsidige kultur, der har inspireret og underholdt os det forgangne år. Holdene på og bag Pigen med nålen og Fuld af kærlighed kunne skåle en ekstra gang, da de hver modtog to priser ved Det Vi Elsker Prisen 2025.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum