Aller Media

FEMINA har kendt kvinder i 140 år

Del
Jubilæum: I år er det 140 år siden, at Aller sendte Danmarks første ugeblad på gaden under navnet Nordisk Mønster-Tidende. Bladet kender vi i dag som FEMINA, og det har nu igennem mere end fire generationer dokumenteret samfundsudviklingen set gennem kvindeøjne.

Kvindeugebladet FEMINA kan i år fejre 140 års fødselsdag. Et jubilæum, der gør bladet til Danmarks ældste ugeblad. Den første udgave af FEMINA udkom helt tilbage i 1874 under navnet Nordisk Mønster-Tidende og blev udgivet af Laura og Carl Aller – stifterne af medievirksomheden Aller Media.

Dengang handlede bladet, som navnet antyder, om håndarbejde med mønstre og opskrifter til en lang række af datidens populære håndarbejdediscipliner og kvindesysler, men meget er sket siden 1874. FEMINA udgives stadig af Aller Media, men hvor Nordisk Mønster-Tidende henvendte sig til husmødre med inspiration til håndarbejde, henvender FEMINA sig i dag til selvstændige kvinder og dækker alle kvindelivets facetter.

”I de 140 år vi er udkommet, har kvindeliv gennemgået den største forandring i verdenshistorien. Kvinder er gået fra at være hjemmegående og økonomisk afhængige til at være udearbejdende og uafhængige. Fra at være husmødre til at være individer! FEMINA har fulgt, dokumenteret og inspireret de danske kvinder gennem hele denne 140-årige udviklingsrejse – og gør det stadig uge for uge. Den historie og position er vi sindssygt stolte af,” siger chefredaktør Camilla Kjems.

Det første blad udkom før opfindelsen af brysteholderen, læbestiften og kondomet. Før elektricitet, køleskabe, biler og færdigsyet tøj. Før kvinder kunne tage en uddannelse, havde valgret og aborten var fri. Før nogen opfattede husmoderens arbejde som – arbejde. FEMINA har dokumenteret sin samtid, og når man dykker ned i udgaverne fra de forskellige årtier, får man et billede af, hvad der optog kvinder og rørte sig i samfundet netop der.

”FEMINA har ændret sig i takt med, at kvinders interesser har ændret sig, og et dyk ned i vores arkiver er en spejling af og et tilbageblik på dansk kvindeliv gennem 140 år. Det er fantastisk spændende og til tider overraskende at bladre igennem de gamle udgivelser, hvor hele kvindehistorien bliver genoprullet,” siger Camilla Kjems.

FEMINA fejrer de 140 år med en stor jubilæumskampagne, der løber fra uge 6 til uge 15. Det hele skydes i gang med et stort særnummer, der udkommer i dag, og i løbet af jubilæumsperioden vil FEMINA igennem en række forskellige temaer sætte fokus på kvinderollen, ligestilling, mode, mad og sundhed og de mere eller mindre overraskende og sjove forskelle på kvindelivet dengang og nu.

FAKTA

Bladet startede i 1874 med et oplag på 3.000 eksemplarer og har i dag et oplag på ca. 50.000 stk. og knap 250.000 læsere.

Først i 1902 udkom bladet i farvetryk. Under Anden Verdenskrig var bladet nede fra de normale 36 fulde sider til blot 28 på grund af papirrationering.

I 1931 ændredes bladet format fra tabloid til A4. Samme år blev ”Modejournalen” tilføjet titlen på forsiden.

I 1942 var forsiden præget af datidens store problem: Rationeringskort. I samme periode bragte bladet noveller, modeguides til det tøj, man skulle have på om formiddagen før klokken 14.00, samt guide til brug af høkasser, når det var sparsomt med brændsel.

Først i 1952 blev ordet ”femina” introduceret på bladets forside. Femina er latin for kvinde.

FEMINA er startet af Laura og Carl Aller, der allerede i 1873 pantsatte deres indbo for at rejse penge til et trykkeri. Allerede et år efter kom Nordisk Mønster-Tidende på gaden.

Laura Aller var den første chefredaktør. Siden har 11 chefredaktører fulgt – heraf syv mænd.

FEMINAs chefredaktør i dag er Camilla Kjems.

Kontakter

Magnus Hviid
Pressekontakt
magnus.hviid@aller.com
+45 28 72 63 85

Billeder

Information om Aller Media

Aller Media
Aller Media
Havneholmen 33
1561 København V

http://aller.dk/

Aller Media er i dag den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på ugeblade på 70 % og ca. 1 mio magasinlæsere. I alt læser 2,3 millioner danskere med hver måned i en af vores titler og 2 millioner bruger et af vores digitale universer.

Aller Media A/S er en del af Aller Holding A/S og har søstervirksomheder i Sverige, Norge og Finland. 

Følg pressemeddelelser fra Aller Media

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aller Media

Her er prismodtagerne ved Det Vi Elsker Prisen 20254.6.2025 22:04:27 CEST | Pressemeddelelse

Onsdag den 4. juni var en bred vifte af morgendagens stjerner og garvede kræfter samlet i Store VEGA for at hylde fortællingerne, der samler os ved Det Vi Elsker Prisen 2025. Med 11 kategorier fordelt på tværs af film, serier, tv, bøger og teater afspejlede aftenens nominerede og prismodtagere ligeledes den alsidige kultur, der har inspireret og underholdt os det forgangne år. Holdene på og bag Pigen med nålen og Fuld af kærlighed kunne skåle en ekstra gang, da de hver modtog to priser ved Det Vi Elsker Prisen 2025.

Aller Media Nordic investerer i Aniara for at hjælpe forfattere ud over sprogbarrierer21.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Aller Media Nordic har købt en minoritetsandel i Aniara, det svenske forlagsselskab, der hjælper forfattere med at nå nye læsere på tværs af sprogbarrierer. Investeringen på over 500.000 euro markerer begyndelsen på et partnerskab med potentiale for strategisk samarbejde, hvor forlagsarv møder innovation – med det fælles mål at gøre internationale bogmarkeder mere tilgængelige for forfattere.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye