Digital disconnect anno 2018

'Gå glip', 'Sluk - kunsten at overleve i en digital verden', Jeg er mobilafhængig - med Thomas Skov'
Mængden af indhold, der opfordrer til digitale pauser, høster stor succes, og den digitale afhængighed diskuteres intenst over Børge Mogensens Shakerborde.
Vi går et 2018 i møde, hvor ’digital disconnect’ vil komme endnu højere på agendaen. Forbrugeren vil kræve ’kontrollen’ tilbage og lukke for den smartphone-medierede døgnåbne adgang til deres opmærksomhed. Men kun i perioder…
Digitaliseringen – med mobiltelefonen som primær eksponent – giver fortsat store fordele i hverdagen. Brugen af digitale devices vil derfor ikke mindskes, men derimod vil måden hvorpå vi bruger dem, og det indhold vi efterspørger, forandres i den kommende tid.
Anti-choice - fri mig for de tusindvis af valg
Fortærsket ja, men verden (og hverdagen!) bliver mere og mere kompleks. Vi skal hver dag forholde os til en stigende mængde indhold, budskaber og platforme. Vi sammensætter (bl.a.) vores egen medievirkelighed og har ’insourcet’ ansvaret som underholdningschef.
Derfor vil forbrugeren søge løsninger, der reducerer kompleksiteten og de tusindvis af valg. De vil outsource en række beslutninger og fæste lid til ’autopiloten’. I en medievirkelighed, der de senere år har fokuseret mere på næste klik og at ’mætte’ forbrugeren med en hurtig digital snack, end på reelt indhold, betyder det en åbenlys mulighed for kursændring.
De mange ’små hurtige fix’ gør forbrugeren rundtosset, illoyale og forvirret. De vil derfor søge mod mere kurateret indhold og vil igen (delvist) ’outsource’ opgaven som underholdningschef. I sagens natur vil det skabe fornyet fokus på medier som brands, da forbrugeren vil have fokus på, hvem der kuraterer indholdet for dem. De vil have dybde og mindre snackviden, hvilket betyder at ekspertrollen igen får større betydning – især på de sociale medier.
Fra klik-tyranni til relevans og engagement
Medierne kommer derfor til at flytte fokus fra at skabe ’endnu et klik’ til (igen) at skabe en oplevelse og relation til brandet. Den nyeste ændring af Facebooks algoritme vil begrænse indholdet fra virksomheder, kendte personligheder og medier, og i stedet opprioritere indhold fra venner. Det har accelereret ønsket (og behovet) hos medierne om at skifte kurs, og netop fokusere på den værdi de digitale produkter bidrager med.
Og eksperterne har netop denne værdi for forbrugeren. The well-advised consumers, som er særdeles kyndige inden for deres interessefelt, hvad enten det er kendte, mode, sundhed, politik, design eller teknologi, vil betages af de passionerede eksperter. Derfor flyttes opmærksomheden naturligt fra et makroperspektiv, hvor kliks og sidevisninger er i højsæde, mod et mikroperspektiv hvor relevans og relation til forbrugeren igen er i fokus.
Ændringen i Facebooks algoritme har for mange i publisher-branchen været noget af en mavepuster, da Facebook for mange har været ”gratis” trafik til hjemmesiden. Men den gratis trafik har også medført en indefra-ud-tankegang i forhold til mediernes behov for at udkomme – og mindre fokus på forbrugerens behov for at læse.
Kuratering, ekspertviden og fokus på kvalitetsformidling vil vi se mere af i 2018, og vi glæder os!
***
Af Cecilia Boll (cecilia.boll@aller.com), Social Media Advisor og Anne Eskerod Borgstrøm (anne.borgstroem@aller.com), Insights Manager i Aller Insight
Relaterede links
Nøgleord
Kontakter
Magnus Hviid
Pressekontakt
magnus.hviid@aller.com
+45 28 72 63 85
Magnus HviidKommunikationschefPresse og kommunikation
Tlf:+45 28 72 63 85magnus.hviid@aller.comBilleder
Information om Aller Media
Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.
Følg pressemeddelelser fra Aller Media
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aller Media
femina lancerer nyt digitalt plus-univers og kommer tilbage som magasin23.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
femina lancerer et nyt digitalt plus-univers som et led i en større oprustning af brandet. Nydelsen ved at sætte sig med et fysisk magasin bliver stadig efterspurgt af læserne, og derfor kommer femina samtidigt tilbage som et månedsmagasin.
Vi Elsker Serier løfter sløret for Danmarks nye kulturpris: Det Vi Elsker Prisen9.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Vi Elsker Serier er stolte af at kunne præsentere Danmarks nye kulturpris Det Vi Elsker Prisen, som ønsker at hylde fortællingerne, der samler os. Når Det Vi Elsker Prisen løber af stablen for første gang den 4. juni 2025 i Store VEGA, kan publikum se frem til en storslået aften i underholdningens tegn. Her vil aftenens vært Afshin Firouzi guide publikum gennem uddelingen af 11 priser på tværs af film, serier, tv, bøger og teater.
HULiGENNEM - Danmarks nye lydunivers til børn lanceres i dag25.11.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
I dag, mandag den 25. november, er der endelig hul igennem til planeten HULiGENNEM. Et public service-univers fuld af sjov, inspirerende og lærerig lyd til børn.
Aller Media vinder mediestøtte til otte brands1.11.2024 15:42:18 CET | Pressemeddelelse
Det er netop blevet offentliggjort, at både femina, Vi Elsker Serier, SØNDAG, BILLED-BLADET, SE og HØR, Familie Journal, Ude og Hjemme og Isabellas er blevet tildelt mediestøtte fra den nye magasinpulje, der nu gør det muligt for magasiner med publicistisk indhold at få en bid af mediestøttekagen.
Aller Media bliver en nordisk integreret medievirksomhed - Aller Media Nordic12.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aller Media Nordic bliver nu fuldt ud til "One Company" ved at gå fra fire landeorganisationer til en fælles organisationsstruktur, der er baseret på integrerede funktioner. Den nye organisationsstruktur træder i kraft den 1. oktober 2024
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum