
De gør fødevareindustrien grønnere - årets impact-virksomhed er fundet

Fødevareindustrien står midt i en forandringsproces. Forbrugere kræver en grønnere profil, og her hjælper den nordjyske virksomhed Lyras fødevarevirksomhederne godt på vej. Derfor vandt Lyras ved Rasmus Mortensen kategorien Social Entrepreneurship – Future Impact, da danske vækstvirksomheder torsdag aften blev hyldet i Lokomotivværkstedet i København.
Ved EY Entrepreneur Of the Year bliver der hvert år uddelt en hovedpris og seks specialpriser til Danmarks bedste vækstskabere. En af disse er i kategorien Social Entrepreneurship – Future Impact, der handler om virksomheder og entrepreneurer, der har gjort det til deres livsopgave at bidrage til en bedre verden.
UV-teknologi sparer 90 % energi
I år var hele 14 virksomheder nomineret i kategorien. De blev snævret ind til tre finalister, og her gik sejren altså til Lyras, som har udviklet en ny form for pasteurisering ved hjælp af UV-teknologi, der bl.a. bruger 90 % mindre energi end traditionelle fremgangsmåder.
”Den enige jury lagde især vægt på denne exceptionelle innovative løsning, der ud over den markante energibesparelse også kan reducere vandforbruget i fødevareindustrien med 60 %,” siger Torben Hartz, Partner i EY og ansvarlig for kategorien Social Entrepreneurship – Future Impact, og fortsætter:
”Lyras og Rasmus Mortensen var også nomineret sidste år. Og der har fra juryen været stor ros til udviklingen af forretningen det seneste år. Vi ser frem til at følge virksomheden og deres rejse fremover.”
Derudover blev Lyras’ potentielle globale impact også fremhævet som årsag til, at de kunne gå hjem med æren og statuetten.
Ud over Lyras var følgende finalister i kategorien Social Entrepreneurship – Future Impact ved EY Entrepreneur Of the Year 2021:
Nordic Harvest: En af verdens største vertikale farme. Denne måde at dyrke grøntsager på sparer landbrugsjord og mindsker udledningen af kvælstof i naturen.
GO-Pen: En startup-virksomhed, der leverer medicinsk udstyr, der både er sikkert og økonomisk overkommeligt for folk med få ressourcer. Deres flagskibs-produkt er den første prisneutrale og klimavenlige insulin-pen til ressourcefattige mennesker. Virksomheden var også nomineret i 2020.
Om EY Entrepreneur Of The Year
EY Entrepreneur Of The Year er Danmarks og verdens mest anerkendte vækstskaberkonkurrence, der finder sted i flere end 60 lande. I snart 25 år er danske vækstvirksomheder og de entrepreneurer, der opbygger og driver dem, blevet hyldet ved EY Entrepreneur Of The Year.
Der er i løbet af efteråret 2021 blevet kåret seks regionale vindere, og d. 24. marts blev kategorivinderne samt hovedvinderen udråbt ved et stort show i København. Hovedvinderen deltager i den internationale finale, der finder sted juni 2022 i Monaco.
Der blev fundet vindere i følgende kategorier:
- Export and Globalization
- Sustainability
- Innovation
- Start-up/Scaleup
- Life Sciences
- Social Entrepreneurship - Future Impact
Kontakter
Søren Smedegaard Hvidpartner i EY og direktør for EY Entrepreneur Of The Year
Tlf:2529 4073soeren.s.hvid@dk.ey.comJakob WandelPR ManagerBrand, Marketing and Communications
Tlf:+45 2529 5537Jakob.Wandel@dk.ey.comBilleder
Information om EY Danmark
Hos EY er vores formål Building a better working world. Den indsigt og de services, vi leverer, er med til at skabe tillid og stabilitet på kapitalmarkederne og til økonomier over hele verden. Vi udvikler dygtige ledere og medarbejdere, som sammen leverer det, vi lover vores interessenter. Dette er af afgørende betydning for, at vi kan skabe en bedre arbejdsverden for vores medarbejdere, vores kunder og vores lokalsamfund.
Følg pressemeddelelser fra EY Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra EY Danmark
Argentinsk finalist slår dansk bidrag i verdensomspændende vækstkonkurrence10.6.2022 13:29:42 CEST | Pressemeddelelse
Danske Cane-line måtte tage til takke med en fornem fælles andenplads ved EY World Entrepreneur Of The Year. Det blev i stedet argentinske Gaston Taratuta ved virksomheden Aleph, der arbejder med digital markedsføring, som vandt prisen som årets vækstskaber i verden.
Rekordmange virksomheder vækster, viser foreløbige tal19.5.2022 10:19:35 CEST | Pressemeddelelse
Sidste år viste, at Corona ikke satte en stopper for væksten i de danske virksomheder. Nu viser en foreløbig opgørelse af kvalificerede virksomheder til dette års EY Entrepreneur Of The Year, at sidste års rekord kan blive slået i 2022, hvor vækstkonkurrencen fejrer 25-års jubilæum.
Succesfuld fynsk virksomhed skal forsvare danske farver i verdens største vækstkonkurrence16.5.2022 14:38:33 CEST | Pressemeddelelse
Fynske Cane-line med Brian Djernes i spidsen skal som vinder af det danske EY Entrepreneur Of The Year forsøge at hive verdensprisen hjem blandt de bedste vækstskabere fra resten af verden.
Her er Danmarks bedste vækstvirksomheder 25.3.2022 11:48:59 CET | Pressemeddelelse
Cane-line løb med hovedprisen ved EY Entrepreneur Of The Year 2021 og skal repræsentere Danmark ved den internationale finale i Monaco. Derudover blev seks virksomheder og deres entrepreneurer kåret til vindere af hver deres kategori
Holdbare high-end havemøbler sikrer vækstpris til Cane-line24.3.2022 22:27:01 CET | Pressemeddelelse
Cane-line vinder hovedprisen ved EY Entrepreneur Of The Year 2021. Det gør de bl.a. på baggrund af en imponerende vækst og et globalt potentiale. Juryen var også imponerede over entrepreneuren bag, der nu skal forsvare de rød-hvide farver ved den internationale finale i Monaco