
Mikkeller får kritik for at blande øl og løb

Bryggeriet Mikkeller overtrådte reglerne om markedsføring af alkohol, da bryggeriet reklamerede for et såkaldt ”Beermile”-løb i Aarhus. Det er Alkoholreklamenævnets vurdering efter at have taget sagen op af egen drift.
Alkoholreklamenævnet lægger vægt på, at det af markedsføringsmaterialet fremgår, at ”Beermile kombinerer løb og øl på den fede måde” og: ”De grundlæggende elementer er: 4 Mikkeller øl og 4 omgange á 400 meter”. Desuden anvendte Mikkeller i sin promovering af eventen et billede af en løber sammen med Mikkellers øl.
Som udgangspunkt er der ikke noget til hinder for, at alkohol forbindes med
sport. Det afgørende er, at markedsføringen af alkohol ikke forbindes med aktiv
sportsudøvelse. Alkoholreklamenævnet vurderer, at der med teksten i markedsføringsmaterialet sker en direkte kobling mellem aktiv sportsudøvelse og indtag af alkohol i markedsføringen.
Alkoholreklamenævnet udtaler derfor kritik og forventer, at Mikkeller fremadrettet indretter markedsføringen i overensstemmelse med nævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol og vil i den kommende periode holde særligt øje med, at Mikkellers markedsføring af alkohol ikke er i strid med retningslinjerne.
"Den primære udfordring har længe været markedsføring, der opfordrer til druk eller markedsføring, som er rettet mod børn og unge, men vi ser nu desværre en stigende tendens til, at de erhvervsdrivende kobler aktiv sportsudøvelse og alkohol sammen", siger Alkoholreklamenævnets formand, Marlene Winther Plas, der ser Mikkellers markedsføring som en del af en trend.
Alkoholreklamenævnet har skærpet indsatsen ved i høj grad at tage sager op ad egen drift. Det har resulteret i en række afgørelser i den seneste tid, og de er at finde på Alkoholreklamenævnets hjemmeside.
Nøgleord
Kontakter
Lea Kholgi Frederiksen
Tlf:2927 2623Kontakt@alkoholreklamenaevnet.dkBilleder
Information om Alkoholreklamenævnet

Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.
Tre diskoteker og barer får kritik for markedsføring af alkohol13.4.2023 16:41:58 CEST | Pressemeddelelse
Det er ikke tilladt at opfordre til druk. Og det er også forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af Baggården 36 i Vejle, Discoteque Tordenskiold i Kolding og Den Dansende Viking i Stenløse. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervsdrivendes markedsføring.
Alkoholreklamenævnet får nyt medlem3.3.2023 12:22:14 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Restaurationer & Caféer bliver nyt medlem af Alkoholreklamenævnet og skal bidrage til, at retningslinjerne for markedsføring af alkohol bliver overholdt
Festarrangør i Roskilde markedsførte alkohol over for børn22.12.2022 12:06:32 CET | Pressemeddelelse
Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Rive Event for at have markedsført alkohol over for børn og unge i modstrid med retningslinjerne. Nævnet har desuden bedt Forbrugerombudsmanden om at vurdere sagen.
To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse
Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.