Nyt redskab hjælper mode- og tekstilbranchen med at styrke menneskerettigheder internationalt
Alle virksomheder, uagtet størrelse og branche, skal respektere menneskerettighederne. Det er stadfæstet i FN’s Retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhvervsliv og OECD’s Retningslinjer for Ansvarlig Virksomhedsadfærd. Begge retningslinjer vil danne udgangspunkt for den kommende EU-lovgivning om due diligence ”Sustainable Corporate Governance Directive”, som er lige på trapperne.
Kravene stiger, og for at ruste de danske mode- og tekstilvirksomheder til den kommende lovgivning lancerer brancheorganisationen Dansk Mode & Textil (DM&T) et nyt redskab, ’Getting it Right’. Redskabet skal hjælpe de danske virksomheder med at sikre due diligence i forhold til menneskerettigheder, som er et centralt element i både FN’s og OECD’s retningslinjer. ’Getting it Right’ er udarbejdet i samarbejde med Institut for Menneskerettigheder, og 15 af DM&T’s medlemmer har bidraget til udviklingen i form af interviews og workshops. I DM&T glæder CSR- og bæredygtighedschef Marie Busck sig over det nye redskab, som skal være med til at eliminere nogle af de risici, der medfølger i en meget globaliseret branche.
”Igennem årene har vi desværre set en række eksempler på dårlige arbejdsforhold og menneskerettighedskrænkelser i de globale værdikæder, og fra dansk side kan vi ikke se stiltiende til. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu er klar med en praktisk orienteret hjælpende hånd til vores medlemmer,” siger hun og tilføjer:
”Det her redskab er en stor hjælp for de danske virksomheder, og jeg er glad for vores samarbejde med Institut for Menneskerettigheder, som har været en vigtig sparringspartner i processen.”
Også Institut for Menneskerettigheder har været glade for samarbejdet.
”Vi ved, at der er udfordringer på tværs af værdikæden for mode- og tekstilbranchen, og derfor er vi meget glade for, at branchen selv rækker hånden ud og søger et samarbejde. Vi har i fællesskab skabt et værktøj, som kan hjælpe de danske virksomheder med at forstå og tackle udfordringerne og skabe en positiv udvikling,” siger Cathrine Bloch Veiberg, Programleder for Ansvarlige Værdikæder, Institut for Menneskerettigheder.
’Getting it Right’ er et praksisnært redskab, som har været under udvikling siden 2021, hvor Institut for Menneskerettigheder og DM&T indgik et samarbejde om at udvikle et redskab til mode- og tekstilvirksomheder. Formålet var at sikre, at virksomheder kan udøve due diligence i forhold til menneskerettigheder og systematisk undersøge hvilke risici, der eksisterer i den typiske værdikæde for mode- og tekstilbranchen. Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH) har været strategisk partner i processen og NCP Danmark har også bidraget med sparring og oplæg. Redskabet bygger på eksisterende vejledninger og erfaringer, men har taget udgangspunkt i en holistisk værdikædeforståelse og har kigget udover leverandørkæden og dernæst også kigget på de risici der bl.a. ligger i omstillingen til en mere cirkulær branche.
Redskabet ligger nu færdigt og vil blive lanceret på et webinar i dag, som vil byde på oplæg fra Institut for Menneskerettigheder, DIEH og NCP Danmark.
Redskabet kan ikke være mere aktuelt. EU Kommissionen har varslet, at de vil offentliggøre deres lovudkast til ”Sustainable Corporate Governance” 23 februar.
Nøgleord
Kontakter
Marie Busck, CSR- og bæredygtighedschef, Dansk Mode & Textil, tlf. 5215 9379
Cathrine Bloch Veiberg, Programleder Ansvarlige Værdikæder, Institut for Menneskerettigheder, tlf. 91325619
Billeder
Links
Information om Dansk Mode & Textil
Dansk Mode & Textil er brancheorganisationen for de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder, og som branchens naturlige omdrejningspunkt varetager vi branchens interesser i relevante nationale og internationale forhold.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Mode & Textil
Danmark har brug for en national handlingsplan for tekstiler7.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis den danske mode- og tekstilbranche skal være blandt de førende i den cirkulære omstilling og fastholde sit betragtelige samfundsbidrag, er der behov for et styrket politisk fokus og en tydelig, ambitiøs vision for tekstilområdet. Derfor lancerer brancheorganisationen Dansk Mode & Textil i dag sit politiske udspil til en national handlingsplan for tekstiler. Et udspil der indeholder en række initiativer, der involverer bl.a. forbrugerne, branchens virksomheder, forsknings- og uddannelsessektoren samt flere offentlige instanser.
Tilbageholdende forbrugere trækker dansk modesalg ned5.8.2024 08:29:13 CEST | Pressemeddelelse
Den danske modebranches salg faldt i 2023 seks procent, og tendensen er fortsat i starten af 2024, hvor omsætningen i årets første tre måneder faldt 10 procent. Det er særligt tilbageholdende forbrugere i både ind- og udland, der er årsag til tilbagegangen, lyder det fra brancheforeningen DM&T, som op til åbningen af Copenhagen Fashion Week har analyseret branchens økonomiske tilstand.
DM&T inviterer til EU-debat med tekstiler i fokus10.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den danske mode- og tekstilbranches står overfor massiv regulering fra EU, og dermed får det kommende Europa-Parlamentsvalg også stor betydning for branchen. Derfor inviterer brancheorganisationen DM&T fem kandidater og alle interesserede til EU-debat med fokus på tekstiler. Der sker mandag den 13. maj hos tekstilvirksomheden DILLING i Sunds.
Sportsbranchen bliver en del af brancheorganisationen DM&T8.5.2024 13:40:40 CEST | Pressemeddelelse
Efter mere end tre år strategisk samarbejde bliver brancheforeningen Sportsbranchen.dk nu indlemmet i DM&T, som i forvejen repræsenterer de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Det sker for skabe én stærk platform, som kan varetage branchens interesser og hjælpe medlemmerne i en stadigt mere kompleks hverdag.
DM&T styrker den politiske indsats med ny chefkonsulent26.10.2023 12:44:53 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganistionationen Dansk Mode & Textil (DM&T) styrker det politiske arbejde med tiltrædelsen af Cecilie Friis, som per 1. oktober er ansat som chefkonsulent på Public Affairs-området. Hun kommer fra en stilling hos konsulenthuset Rud Pedersen og har bl.a. også erfaring fra Christiansborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum