Unge på erhvervsuddannelserne har højere trivsel og er mere motiverede
1. marts er deadline for valg af ungdomsuddannelse. Og det er ingen hemmelighed, at erhvervsuddannelserne kæmper med at tiltrække nok unge til at kunne dække behovet for faglærte på arbejdsmarkedet. I 2021 søgte ca. 70 % af de unge ind på gymnasiet, mens det kun var 20 %, der ville på en erhvervsuddannelse.
Men de unge, som rent faktisk finder vej ind på en erhvervsuddannelse, har det i mange henseender bedre på deres ungdomsuddannelse end unge i gymnasiet.
Det viser en undersøgelse fra Danmarks Evalueringinstitut (EVA), der har fulgt omkring 5000 unge, fra de gik i 8. klasse, til de er startet på en ungdomsuddannelse.
Af undersøgelsen fremgår det, at unge, der har valgt at starte på en erhvervsuddannelserne efter 9. eller 10. klasse, ’scorer højere’ på en række parametre som god trivsel, motivation for uddannelse, og hvor sikre de er på, at uddannelsen er det rigtige valg for dem, end unge, der er startet på en gymnasial uddannelse.
Fx svarer 51 % af de unge på erhvervsuddannelserne, at de er helt enige i, at de er motiverede for at gå på deres uddannelse, mens det gælder 36 % af de unge i gymnasiet. 45 % af de unge på erhvervsuddannelserne er helt enige i, at de trives med det, de laver. Det gælder for 35 % af de unge i gymnasiet.
”Det er ret interessant, at selvom det kan ses som det atypiske at vælge en erhvervsuddannelse efter grundskolen, så er det også et valg, som mange unge trives rigtig godt med” siger seniorkonsulent Mathilde Hangaard fra EVA, der står bag undersøgelsen.
Fakta: De unge på erhvervsuddannelserne ift. de unge på gymnasiet
-
Føler sig mere sikre på, at deres uddannelse er den rigtige for dem.
-
Trives i højere grad med det, de laver.
-
Er mere motiverede for at gå deres uddannelse.
-
Føler sig mindre pressede.
Eud-unge er tidligere afklarede
Forklaringen kan ligge i, at unge på erhvervsuddannelser har gjort sig mange af de svære overvejelser om interesser og fremtidigt erhverv, inden de starter på en ungdomsuddannelse.
”Det er krævende at vælge en erhvervsuddannelse. Man skal have et ret dybt kendskab til egne interesser og evner og samtidig have modet til at vælge anderledes end flertallet,” siger Mathilde Hangaard.
Undersøgelsen dokumenterer, at de unge, der er startet på en erhvervsuddannelse, i 9. klasse scorede højere i en vurdering af, hvor godt de kender sig selv, deres interesser og styrker, end deres klassekammerater, der i dag går i gymnasiet.
De unge, der har valgt en erhvervsuddannelse, følte også generelt et mindre pres over deres fremtidige valg af uddannelse og job i 9. klasse, end de unge, der har valgt gymnasiet.
”Rent statistisk ser vi, at jo mere indsigt den unge har i egne styrker og interesser i 9. klasse, jo større er sandsynligheden for, at den unge vælger en erhvervsuddannelse – og jo mindre pres har den unge oplevet,” siger Mathilde Hangaard.
Fakta: Erhvervsuddannelseselever har følt mindre pres over valg af uddannelse
- 46 % af unge, der starter på erhvervsuddannelse, føler stort pres over valg af uddannelse og job i 9. klasse
- 61 % af unge, der starter i gymnasiet, føler stort pres over valg af uddannelse og job i 9. klasse.
Nøgleord
Kontakter
Anne Breinhold OlsenKommunikationskonsulent
Tlf:29 84 67 11abo@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum