50 år d. 14. februar: Finanssektorens kvindelige kraftværk fylder rundt
Tingene går stærkt, når Charlotte Skovgaard sætter sig for bordenden. Så når den administrerende direktør for den kundeejede bank Merkur Andelskasse fylder 50 år mandag d. 14. februar, så har hun, både op gennem sin karriere, med adskillige både chef - og direktørtitler bag sig, og i de knapt 1,5 år som en af de meget få kvindelige topchefer i finanssektoren, i den grad sat sine tydelige spor i en traditionspræget og ofte lidt tung branche, typisk ledet af mænd.
Det gælder f.eks. ift. ligestilling, på tydelige klimavalg - som f.eks. Merkurs stop for udlån til nye fossile biler og boliger med oliefyr- og senest på de meget skarpe screeningskriterier for virksomhedskunder, som alle skal leve op til konkrete krav om positiv udvikling indenfor bæredygtighed og social ansvarlighed for at være og blive kunder i Merkur. Tiltag, der er skærpet, samtidig med, at Merkur under hendes ledelse er blevet en sundere forretning.
Charlotte Skovgaard er nemlig en målrettet og effektiv arbejdshest, der aldrig giver op, når hun brænder for sagen - og de altid høje hæle og det blå business-suit har derfor ikke stået stille ét sekund, siden hun trådte ind ad døren i det bæredygtige pengeinstitut.
Men samtidig med, at hun som administrerende direktør har stået i spidsen for at få gennemført store forandringer, omstruktureringer og effektiviseringer i selve Merkur og i forretningsdelen, har hun glade medarbejdere og hendes stab scorer tårnhøjt på tilfredshed i bankens seneste trivselsmåling.
Pressekontakt: Mette Offenberg, meo@merkur.dk, direkte tlf: 62656735.
CV herunder. Se også portrættet af Charlotte Skovgaard, skrevet af journalist Rie Helmer, ifm. Skovgaards tiltrædelse sept. 2020 via linket her:
CV, Charlotte Skovgaard:
Merkur Andelskasse
Titel: Administrerende direktør (CEO)
Ansættelsesperiode: sep. 2020 – nu
Merkur Andelskasse
Titel: Direktør
Ansættelsesperiode: nov. 2019 – aug. 2020
For Charlotte er fundamentet for Merkurs fortsatte udvikling og vækst et godt samarbejde på tværs af Merkur, der geografisk fordeler sig på tre lokationer i hhv. København, Aalborg og Aarhus. Det er blevet ledestjernen - og faktisk vigtigere end kortsigtet profitoptimering. For hvis samarbejdet ikke fungerer, så giver det dårlige kundeoplevelser og ineffektive interne processer. Desuden er diversitet i ledergruppen helt afgørende for, at vi kan udvikle og vækste Merkur. I dag rummer Merkurs ledergruppe derfor forskellighed ift. både viden, erfaringer, køn, alder og personlighed.
Tænketanken Demokratisk Erhverv
Titel: Bestyrelsesmedlem
Ansættelsesperiode: sep. 2021 – nu
Merkur var medstifter af Demokratisk Erhverv, der arbejder for at styrke og udbrede den demokratiske virksomhedsform og kendskabet til erhvervsdemokrati i Danmark. Som bestyrelsesmedlem vægter Charlotte ikke mindst arbejdet med at forene og tilegne sig viden om de økonomiske, miljømæssige og sociale udfordringer vi som samfund og virksomheder står overfor. Det er et fantastisk afsæt for en demokratisk samtale.
Mandag Morgen Businesskvinder
Titel: Medlem af Advisory Board
Ansættelsesperiode: nov. 2018 – nu
Om medlemskabet af Mandag Morgen Businesskvinder:
Netværket er vigtigt for Charlotte, fordi det arbejder for at overvinde de ligestillingsmyter og ubevidste fordomme både mænd og kvinder snubler over i arbejdslivet, til gavn for begge køn og for bedre profitabilitet i både virksomheder og samfund.
Tidligere erfaring
Arbejdernes Landsbank (2018-2019)
Titel: Projektdirektør
Ansættelsesperiode: jan. 2018 – okt. 2019
Charlotte var overordnet ansvarlig for at gennemføre bankens største strategiske projekter, bl.a. nye forretningsstrategier, regulatoriske projekter som bl.a. GDPR og MiFID II samt digitaliserings- og effektiviseringsprojekter.
Coop Danmark (2013-2017)
Titel: Projektdirektør
Ansættelsesperiode: mar. 2017 – dec. 2017
Charlotte var forretningsansvarlig for en række strategiske projekter af digital og finansiel karakter. Bl.a. lanceringen af Coop Crowdfunding, nye betalingsfunktionaliteter i Coops medlemsapp, samt ikke mindst udvikling af "madkonto" og kredit i Coop app’en.
Coop Betalinger AS
Titel: Bestyrelsesmedlem og direktør
Ansættelsesperiode: jan. 2014 – dec. 2017
Coop Bank A/S
Titel: Bankdirektør
Ansættelsesperiode: jun. 2013 – mar. 2017
Som en del af direktionen var Charlotte over tid ansvarlig for Kundeservice, Kredit, It- og forretningsudvikling, Marketing, Risikostyring samt Compliance. Her var hun ansvarlig for udvikling og effektivisering af organisationen, herunder strategiforankring, forretningsudvikling, procesoptimering, personaleudvikling samt performance management, kreditscoremodeller, kreditprocesser og kreditbevilling, finansiel lovgivning og governance.
Coop Danmark
Titel: Direktionsassistent
Ansættelsesperiode: jan. 2013 – maj 2013
Charlotte var en del af et lille team, der etablerede Coop Bank på kun 5 måneder under krævende rammebetingelser. Ansvaret omfattede alt fra strategiudvikling og licensansøgning til forretningsprocesser og infrastruktur. En vigtig del af arbejdet handlede om at sikre opbakning internt i Coop, fra både bestyrelse, direktion og de medlemsvalgte rundt om i landet.
KPMG (2007 – 2012)
Titel: Director
Ansættelsesperiode: sep. 2011 – dec. 2012
Charlottes var en del af ledelsen, hvor hun havde direkte personaleansvar for 20 medarbejdere og ledere. Opgaven var bl.a. at opbygge og udvikle organisationen efter opkøb af konsulentforretning. Hun var salgs- og bundlinjeansvarlig for LEAN/procesoptimering, projektstyring og strategiforankring, og desuden ansvarlig for KPMGs strategiske projekter i den finansielle sektor, med særlig fokus på forretningsudvikling, kunde- og salgsprocesser samt regulatoriske forhold.
Konsulenttiden har givet Charlotte en værdifuld værktøjskasse med metoder og værktøjer som hun stadig bruger og inspireres af.
KPMG
Titel: Director/Senior Manager
Ansættelsesperiode: apr. 2007 – aug. 2011
I sine først år i KPMG var Charlotte med til at opbygge en ny managementkonsulentafdeling i KPMG. I løbet af få år blev der skabt en rentabel konsulentforretning, der gik fra 3 til 20 medarbejdere.
Danske Bank (1991-2007)
Titel: Chefkonsulent og gruppeleder, Forretningsudvikling
Ansættelsesperiodeaug. 2004 – mar. 2007
Gennem sine sidste tre år i Danske Bank stod Charlotte, som projektchef for strategiske forretningsprojekter og leder af et team på 6 medarbejdere, bl.a. for at udvikle og implementere en forretningsstrategi for små og mellemstore erhvervskunder, for at optimere kredit- salgs- og rådgivningsprocesser. Samtidig fungere hun som sparringspartner for Regions- og Erhvervsdirektører om strategi og forretningsudvikling.
Danske Bank
Titel: Senior projektleder, International Forretningsudvikling
Ansættelsesperiode: apr. 2002 – jul. 2004
Som senior projektleder har Charlotte stået for at udvikle og implementeret strategie og forretningskoncept på tværs af landegrænser. F:eks. Var hun ansvarlig for implementeringen af CRM i Skandinavien, Tyskland, Polen, UK og USA.
Danske Bank
Titel: Forretningskonsulent, Forretningsudvikling
Ansættelsesperiode: feb. 2000 – mar. 2002
Charlotte stod for udviklingen af koncernens CRM system, herunder for kortlæggelsen af brugerkrav og forhandlinger om krav med IT organisationen. Desuden udviklede og implementerede hun værktøjer til performance management, ledelsesrapportering, budgetmodeller m.v.
Danske Bank
Titel: Fuldmægtig, Storkundeafdeling
Ansættelsesperiode: 1996 – 2000
Danske Bank
Titel: Bankelev, privat- og erhvervsrådgiver
Ansættelsesperiode: 1991 – 1996
Uddannelse efter bankuddannelse:
Probana Business School, 2014-2015
Studieretning: MasterClass i Bestyrelsesarbejde
IMD (International Institute for Management Development) - Business Programs, 2003
Studieretning: BOT, Business Administration and Management, General
Copenhagen Business School, 2000-2002
Studieretning: HD-IØ
Information om Merkur Andelskasse
Pengeinstitut med fokus på bæredygtighed og social ansvarlighed
Følg pressemeddelelser fra Merkur Andelskasse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Merkur Andelskasse
Merkur styrker organisationen med ny vicedirektør3.3.2025 15:53:10 CET | Pressemeddelelse
Merkur Andelskasse er en organisation i vækst og har de seneste år arbejdet målrettet på at styrke og udvikle organisationen. Som et led i denne udvikling byder andelskassen nu velkommen til en vicedirektør, der bl.a. får ansvar for hvidvaskområdet.
Merkur Andelskasse fejrer historisk årsregnskab med en ”utålmodig” udlånspulje til erhvervskunder på 20 mio. kr.26.2.2025 10:55:00 CET | Pressemeddelelse
Ved halvårsregnskabet fejrede Merkur resultatet med en ekstra fridag til medarbejderne. Andelskassen fejrer nu det ekstraordinært flotte resultat for 2024 med en pulje af utålmodige udlånskroner på 20 mio. kr., som skal ud og arbejde for en bedre verden for mennesker, natur og miljø hos pengeinstituttets erhvervskunder.
Grøn andelskasse giver fridag til medarbejdere på bagkant af historisk halvårsregnskab28.8.2024 10:24:02 CEST | Pressemeddelelse
Merkur Andelskasse leverer i år et ekstraordinært positivt halvårsregnskab. Det kan andelshaverne naturligvis mærke i deres afkast, og administrerende direktør Charlotte Skovgaard går nu skridtet videre og giver alle medarbejdere i Merkur en ekstra fridag.
Merkur bekræfter førerposition inden for bæredygtighed med ny B Corp-vurdering1.3.2024 12:17:55 CET | Pressemeddelelse
Merkur Andelskasse har netop fornyet sin B Corp-certificering med en markant styrket vurdering. Den nye vurdering bekræfter andelskassens position blandt verdens mest bæredygtige virksomheder.
Værdibaserede banker fra hele verden står sammen for fred. Underskriver fælles fredserklæring ved internationalt topmøde.29.2.2024 16:43:40 CET | Pressemeddelelse
Den internationale sammenslutning af værdibaserede banker, GABV, opfordrer enstemmigt den globale finanssektor til at bruge sin massive indflydelse til at arbejde for at skabe fred, bl.a. gennem et stop for finansiering af produktion af og handel med våben.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum