
Responsible sourcing in the jewellery industry - Maria Black
Maria Black, Founder and Creative Director at Maria Black Jewellery, and Camilla Erika Lerberg, CEO at Fairtrade Denmark, will discuss Maria Black’s CSR strategy and the challenges of responsible sourcing in the jewellery industry. The talk will be moderated by Robert Schmidt, Head of Sustainability at House of Cosmetics.
On September 2021, the brand introduced IMPACT gold, an alloy of 30% Fairtrade gold and 70% recycled gold, making Maria Black the first Danish jewellery brand to join the Fairtrade Gold Sourcing Programme (GSP). Maria Black’s responsible journey also includes the use of 100% recycled 925 sterling silver and lab-grown diamonds, which eliminate mining, social conflict, land devastation, cartel pricing, wildlife displacement, and harm to local communities, while keeping the same chemical composition, sparkle, clarity, and aesthetic of earth-mined diamonds. The speakers will introduce the positive impact the Fairtrade certification has on the miners’ working conditions and the environment.
The event can be attended physically and online. To request your invite and further information, , please contact mlv@maria-black.com
Keywords
Contacts
mlv@maria-black.com
About Fairtrade-mærket Danmark

Ny Vestergade 13, Glashus 1. sal
1471 København K
70 23 13 45https://fairtrade-maerket.dk/
Hver dag presses millioner af udsatte lokale producenter på prisen på deres råvarer. Samtidig rammes de hårdest af klimaforandringerne. Det truer deres hverdag og fastholder dem i fattigdom. Det er ikke fair. Derfor kæmper Fairtrade for højere priser på verdens råvarer og mere retfærdig global handel til gavn for mennesker, miljø og klima.
Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme.
Subscribe to releases from Fairtrade-mærket Danmark
Subscribe to all the latest releases from Fairtrade-mærket Danmark by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from Fairtrade-mærket Danmark
Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs i 202323.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På trods af en dagligvarehandel med stigende fokus på priskrig og prismatch vækstede Fairtrade-mærket Danmark med 0,5 procent i licensindtægter i 2023 i forhold til 2022.
Fairtrades nye kaffestandard styrker forebyggelse mod skovrydning5.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I et forsøg på at reducere ødelæggelse af lokalmiljøet har Fairtrade opdateret sin kaffestandard. Standarden kræver, at Fairtrade-certificerede producenter og forhandlere skal styrke forebyggelse, overvågning og afbødning af skovrydning.
Ny undersøgelse bekræfter: Fairtrade-roser fra Kenya har mindre klimaaftryk end roser fra Holland12.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fairtrade-roser fra Kenya har et mindre klimaaftryk, når man sammenligner med roser fra Holland. Det gælder også, når der tages højde for transporten til Europa. Det bekræfter en ny undersøgelse.
Fairtrade og Lidl går sammen om fælles agenda: Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt1.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary.
Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrade-mærkets miljø- og klimaindsats til sig29.6.2023 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.