Frivilligrådet

Frivilligrådets formand: Mere inddragelse af lokale frivillige

Social- og ældreministeren har godkendt nye vedtægter for Frivilligrådet. En væsentlig ændring er, at rådet fremover, som en del af sit arbejde, skal mødes med og involvere et nyoprettet landspanel bestående af repræsentanter fra lokale Frivilligråd og andre lokale frivillige. Det glæder Frivilligrådets formand.

Social- og Ældreministeriet har netop udsendt en pressemeddelelse med de nye vedtægter for Frivilligrådets næste rådsperiode. Med vedtægterne søsættes et nyt initiativ med et landspanel med repræsentanter fra de lokale frivilligråd. Ifølge rådets nye vedtægter skal landspanelet blandt andet mødes med Frivilligrådet og komme med input to gange om året.

Frivilligrådet har selv fremlagt ideen om et landspanel for ministeren, og det glæder derfor formand Anna Bjerre, at ministeren har valgt at følge forslaget.

”Der er brug for at få en endnu tættere dialog med og stemme til de lokale frivillige rundt i landet. Her kan landspanelet blive en direkte stemme ind i Frivilligrådet, så vi sikrer at de lokale udfordringer og erfaringer bliver hørt og båret videre i det nationale arbejde for bedre vilkår for frivilligheden. Tak til ministeren for at lytte til vores anbefaling – det vil betyde bedre sammenhæng i arbejdet for at styrke frivilligheden i Danmark,” siger Anna Bjerre.

Vedtægtsændringerne træder i kraft sammen med den ny rådsperiode den 1. april. Frem mod da afholdes der valg til nyt Frivilligråd blandt stemmeberettigede organisationer.

Det kommende Frivilligråd vil i løbet af 2022 udforme en nærmere model for, hvordan landspanelet sammensættes og konkret inddrages i rådets arbejde.

Vedtægterne kan i deres fulde længde ses på Frivilligrådets hjemmeside her.

Information om Frivilligrådet

Frivilligrådet
Stationsvej 10
9460 Brovst

33 93 52 93https://frivilligraadet.dk/

Frivilligrådet rådgiver Regeringen og Folketinget om frivillighed og søger at skabe forståelse for civilsamfundets rolle og involvering i løsninger af sociale samfundsudfordringer. Frivilligrådet er sat i verden for at understøtte, at alle de mange frivillige, der gør en forskel for mennesker i udsatte og sårbare livssituationer har de bedste betingelser og vilkår.

Følg pressemeddelelser fra Frivilligrådet

Flere pressemeddelelser fra Frivilligrådet