Frivilligrådet

Frivilligrådets formand: "Partierne har lyttet. Vigtigt skridt mod bedre forløsning af civilsamfundets potentiale"

Dagens aftale om udmøntning af reserven på socialområdet tager afsæt i anbefalingerne til en ny civilsamfundsstrategi, som en arbejdsgruppe ledet af Frivilligrådet har præsenteret for Regeringen og Folketinget. Det glæder Frivilligrådets formand, Anna Bjerre:

"Det var en enig og stærk arbejdsgruppe der præsenterede anbefalingerne, så det glæder mig meget at se at de bliver lyttet til. Civilsamfundsorganisationerne rummer et unikt potentiale, og med civilsamfundsstrategiens fokus på nye partnerskaber og samarbejdsmodeller både lokalt og nationalt, kan vi tage afgørende skridt mod løsningen af de komplekse samfundsproblemer. Vi kan så meget mere sammen end hver for sig,” siger Anna Bjerre.

Ny støttestruktur mangler

Anna Bjerre er dog ærgerlig over, at partierne bag aftalen slet ikke forholder sig til anbefalingerne om en mere stabil driftsfinansiering for civilsamfundsorganisationerne:

”Det er stadig afgørende, at der sikres en mere bæredygtig og transparent finansiering af det vigtige arbejde som frivillige gør. Her udestår stadig et stort arbejde, og i Frivilligrådet arbejder vi videre for at sikre mere økonomisk stabilitet for sektoren og det frivillige sociale arbejde.”

Fakta

Frivilligrådet stod i spidsen for arbejdsgruppen bag anbefalingerne til en ny civilsamfundsstrategi. Arbejdsgruppen blev nedsat i forbindelse med sidste års Aftale om Reserven, og består af Frivilligrådet, Frivilligcentre & Selvhjælp Danmark (FriSe), Civilsamfundets Brancheforening, Danske Handicaporganisationer og Rådet for Socialt Udsatte

Information om Frivilligrådet

Frivilligrådet
Stationsvej 10
9460 Brovst

33 93 52 93https://frivilligraadet.dk/

Frivilligrådet rådgiver Regeringen og Folketinget om frivillighed og søger at skabe forståelse for civilsamfundets rolle og involvering i løsninger af sociale samfundsudfordringer. Frivilligrådet er sat i verden for at understøtte, at alle de mange frivillige, der gør en forskel for mennesker i udsatte og sårbare livssituationer har de bedste betingelser og vilkår.

Følg pressemeddelelser fra Frivilligrådet

Flere pressemeddelelser fra Frivilligrådet