Danskerne fravælger apps for at beskytte deres privatliv

Klik, klik, klik. Og så et swipe videre til den næste app. Hver dag drysser den digitale forbruger data af sig. Data, som hackere, datakøbmænd og multinationale tech-selskaber nyder godt af.
Men nu begynder danskerne i stigende grad at sætte hegn op for deres digitale privatliv for at begrænse apps adgang til billeder, lokationsmateriale og andet indhold på deres smartphones. Det viser Deloittes årlige undersøgelse ’Digital Consumer Trends’.
”Virksomheder bør tage højde for de nye strømninger, der løber blandt de digitale forbrugere. Det får betydning for den data, forbrugerne deler og dermed den data, virksomhederne kan navigere ud fra”, siger partner Frederik Behnk fra Deloitte.
Undersøgelsen viser, at hver fjerde danske altid afviser at give apps tilladelse til mobiltelefonens indhold. Til sammenligning gælder det cirka hver sjette nordmand og svensker. Hver fjerde skandinav har sågar fravalgt en social medieplatform i løbet af det seneste år. Ud af den gruppe begrundede knap hver sjette det med bekymringer over digitalt privatliv. Cirka hver syvende forklarede, at de droppede det sociale medie fordi de ikke vidste, hvordan andre mennesker brugte deres data.
Brugen af sociale medier falder
Op til 2020 flokkedes danskerne på de sociale medier. For første gang i flere år går det nu den anden vej. Mens 65% af danskerne var på de sociale medier en gang om dagen, var det faldet til 58% i 2021.
Ældre mænd sætter flest begrænsninger op
Undersøgelsen viser også, at mænd håndhæver begrænsningerne oftere end kvinder. 44 % af mændene begrænser apps adgange enten altid eller halvdelen af tiden. Det samme gør sig gældende for 39% af kvinderne.
Samtidig sætter den ældre generation oftere begrænsninger op end den yngre. Blot hver tiende unge mellem 18 – 24 år begrænser apps adgang til indholdet, mens det gør sig gældende for cirka hver fjerde mellem 65 – 75 år. Når det kommer til helt at droppe sociale medier, er tendensen den samme på tværs af alder.
”Det er overraskende, at både danskere, nordmænd og svenskere er begyndt at fravælge sociale medier for første gang i flere år. Hvorvidt det er et tegn på, at vi generelt bevæger os væk fra sociale medier for alene at beskytte vores digitale privatliv, siger undersøgelsen dog ikke noget om”, siger Frederik Behnk.
Fakta om Deloittes Digital Consumer Trends 2021
Den globale undersøgelse omfatter 33.150 respondenter fra 20 lande på fem kontinenter. Den skandinaviske del rummer 4000 respondenter i alderen 18 – 75 år, heraf 1000 danskere.
Nøgleord
Kontakter
Frederik Behnk, partner og leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation
Tlf: 30934426
fbehnk@deloitte.dk
Mette SchønnemannKommunikationsdirektør
Tlf:22 25 28 18mschoenne@deloitte.dkBilleder

Links
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Dansk Draghi/Letta-rapport: Sådan sikrer Danmark sin konkurrenceevne10.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den oversete forsknings- og innovationskapacitet skal bringes i spil til at styrke Danmarks fremtidige konkurrenceevne, sikkerhed og velstand. En ny innovationstrepart er blandt de 10 handlingsorienterede anbefalinger, som i dag præsenteres på Christiansborg.
Karriereudvikling topper generation Z’s ønskeliste på jobbet23.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De 20-30-årige danskere overrasker ved at være mindre interesserede i work/life-balance og mere ivrige efter karriereudvikling og ledelse end resten af verdens unge arbejdstagere. Samtidig er leveomkostninger og klima markante bekymringer, viser ny Deloitte-rapport.
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum