Ny undersøgelse: Flere og flere børn starter i tidlig SFO
Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har undersøgt udviklingen i den måde, kommuner håndterer overgangen fra dagtilbud til skole og kortlagt, hvordan børns overgange fra dagtilbud til skole aktuelt praktiseres i kommunerne.
Hver anden skole benytter tidlig SFO
Undersøgelsen viser, at flere og flere skoler benytter en skolestartsmodel, hvor børnene starter i SFO, inden de starter i børnehaveklassen. For 15 år siden var det hver fjerde skole, der benyttede tidlig SFO. Sidste år var denne andel godt fordoblet til 56 pct., så børn i mere end hver anden skole forlod børnehaven for at starte i tidlig SFO i foråret før skolestart. Og udviklingen ser ud til at fortsætte. 70 % af de skoler, som har planlagt en ændring af deres skolestartsmodel vil gå over til skolestart med tidlig SFO.
Manglende viden er en udfordring
EVA’s undersøgelse viser altså, at vi på landsplan er ved at udvikle en ny skolestartsmodel, nemlig tidlig SFO. Men vi mangler viden om fordele og ulemper ved tidlig SFO, forklarer EVA’s områdechef for dagtilbud, Dina Celia Madsen:
”Vi har ikke noget vidensbaseret belæg for at foretrække tidlig SFO eller andre skolestartsmodeller frem for andre. Det er vigtigt, at vi får undersøgt, hvad den tidligere skolestart og tidligere skoleforberedelse i børnehaven betyder for børnene, både i forhold til deres læring og udvikling i børnehaven og deres efterfølgende skolestart.”
Overgange kan være særligt hårde for børn i udsatte positioner
Når børnene starter i tidlig SFO som en trædesten på vej ind i skolen, bliver der skabet endnu en overgang for børnene, nemlig overgangen mellem tidlig SFO og børnehaveklasse. Og selvom de fleste børn har gode oplevelser med at starte i skole, så kan overgangsperioder være forbundet med udfordringer for en mindre gruppe af børn, for hvem skolestarten er forbundet med faglige, sociale eller psykiske vanskeligheder.
”Vi ved, at der er en sammenhæng mellem børnenes trivsel ved skolestart, og hvordan de klarer sig senere i skole, uddannelse og beskæftigelse. Derfor er det rigtig vigtigt, at vi beskæftiger os med overgangen fra børnehaven, så vi sikrer en god og tryg skolestart for alle børn, også børn i udsatte positioner,” afslutter Dina Celia Madsen.
Faktaboks: Tidlig SFO
- Tidlig SFO har været en mulighed siden 1990, hvor SFO’en blev udvidet til også at kunne omfatte børn, der endnu ikke er startet i skolen.
- De fleste børn, der starter på skoler med tidlig SFO, starter i april (på 38 % af skolerne) eller maj (37 %). Resten af børnene starter i tidlig SFO i marts (17%), juni (11 %) og februar (1 %).
Nøgleord
Kontakter
Line GadeKommunikationskonsulent
Tlf:35255673lng@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ledere i daginstitutioner: Vi har flere børn i mistrivsel og flere børn med komplekse udfordringer14.5.2024 06:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at daginstitutionsledere landet over oplever flere børn i udsatte positioner og i mistrivsel. Undersøgelsen viser også markante forskelle på, hvornår daginstitutioner vurderer, at et barn er i en udsat position.
Studenter på erhvervsuddannelserne fortryder ikke studenterhuen7.5.2024 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Studenter på erhvervsuddannelserne oplever, at gymnasiet har været et skridt på vejen mod valg af job og uddannelse, og at tiden i gymnasiet ikke har været spildt. Det er tendensen i en ny undersøgelse blandt unge, der efter studentereksamen vælger at tage en erhvervsuddannelse.
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger i daginstitutioner er især et storbyfænomen25.4.2024 13:24:55 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at 64 % af bykommunerne har svært ved at rekruttere pædagoger til deres dagtilbud. I Region Nordjylland har ingen dagtilbudschefer angivet, at de har rekrutteringsudfordringer.
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum