Her er årets bedste plantebaserede supermarked i Danmark

Hver anden dansker mener i 2021, at det samlede kødforbrug i Danmark bør reduceres, og 63,2 procent af danskerne har et ønske om at spise mindre kød. Desuden er salget af veggie-varer stigende, og de sanne er andelen af fleksitarer. De faktorer gør det essentielt for supermarkeder at have et bredt sortiment af plantebaserede produkter.
Dansk Vegetarisk Forening har testet 14 supermarkeder, heraf 2 online og 5 fysiske discountbutikker. Butikkerne er blevet testet af på 111 parametre, heraf 50 typer af plantebaserede fødevarer. Konklusionen er, at der er en generel tendens til, at supermarkederne har fået bedre og billigere plantebaseret sortimenter. Generelt er supermarkederne steget i point siden sidste år med en gennemsnitlig stigning på 9,6 procent i point fra sidste år til i år.
“Vi er meget glade for, at supermarkederne generelt har fået et bredere udvalg og billigere varer. Det hjælper både veganere og vegetarer såvel som alle andre, der gerne vil skære ned på kødet, med at vælge grønne alternativer. Vi ved, at det er vigtigt, at forbrugerne bliver inspirerede til at vælge grønt og klimavenligt, når de køber ind, så det er godt, at supermarkederne er med i udviklingen. Vi håber, at supermarkederne fortsat vil arbejde på at udvide sortimentet og gøre de grønne produkter mere tilgængelige for alle,” siger Dansk Vegetarisk Forenings erhvervschef Mie Nordly.
Bilka er ‘Årets plantebaserede supermarked’ og ‘Bedst-i-pris’
I år har Bilka den højeste score med 82,5 point ud af 100 mulige. Bilka er dermed vinder af prisen som ‘Årets Plantebaserede Supermarked’. Bilka scorer især højt på, at butikkerne har et stort udvalg af plantebaserede produkter samt en god placering af produkterne.
”Vi er superglade for prisen, som er en dejlig anerkendelse af vores arbejde med plantebaserede fødevarer. Vores fokus på området er ikke nyt, og det gør derfor kun glæden større, at det er tredje gang, vi modtager prisen,” siger Henrik Frost, der er Head of retail Fresh food i Bilka.
Vinderen af ‘Bedst-i-pris’ er i år også Bilka. Det er første gang, at det ikke er et discountsupermarked, som vinder Bedst-i-pris testen. Bilka er 1,72 kroner billigere end sidste års vinder Netto, der kommer ind på 2. pladsen og 6,55 kr billigere end Føtex på 3. pladsen. I de 9 supermarkeder, der havde alle 13 basisvarer, er der en prisforskel på intet mindre end 53,39 kroner. Det er især varer som plantebøffer, falafler og ost, hvor prisforskellen fra den billigste til den dyreste variant er størst.
Netto er ‘Årets plantebaserede discount-supermarked’ igen i år
Netto bliver igen i år kåret som ‘Årets plantebaserede discount-supermarked’ med 65,8 point og overhaler dermed også supermarkeder med mere hyldeplads end Netto. Netto udmærker sig især ved at have bredt sortiment i forhold til tilgængelig hyldeplads og at de har deres egen veganske private label serie, Spir.
Føtex er steget med 33 pct. siden sidste år og bliver dermed ‘Årets højdespringer’. Det skyldes især en udvidelse af sortimentet, at flere produkter er at finde i alle de undersøgte butikker, samt at flere varer er blevet billigere end sidste år.
Repræsentanter fra Bilka, Netto og Føtex modtog onsdag den 24. november prisen ved Dansk Vegetarisk Forenings store 125-års jubilæumsfejring, som foregik på Cph Food Space i Kødbyen.
Om undersøgelsen
I efteråret 2021 har Dansk Vegetarisk Forening undersøgt 14 supermarkeder, herunder 12 supermarkedskæder og 2 online supermarkeder. Undersøgelsen er foretaget af DVFs medarbejdere i 3 butikker i hver kæde fordelt på samme områder i landet. De to online supermarkeder er ligeledes undersøgt i 3 omgange, men på forskellige tidspunkter.
Supermarkederne er i alt blevet målt på 111 parametre, herunder er over 50 varer blevet undersøgt. Max-score i undersøgelsen er 100 point.
Yderligere bliver størrelsen af udvalget, prisen, hvorvidt der er en økologisk variant samt placeringen vurderet for flere produktkategorier; eksempelvis plantedrikke og plantebaseret bøffer.
Varer som linser, bønner, nødder, kerner og økologisk frugt og grønt i sæson også en del af undersøgelsen.
I undersøgelsen medtages hverken spot- eller tilbudsvarer. For at finde supermarkedet som er ‘Bedst-i-pris’ har vi sammenlignet prisen på 13 basisvarer, som ethvert supermarked bør have, hvis de vil tiltrække de grønne forbrugere. Alle supermarkeder har sendt priser på de 13 varer til DVF, som herefter er dobbelttjekket i supermarkederne. Efterfølgende har supermarkederne haft 2 uger til at godkende priser, hvor der var uoverensstemmelse. Har et supermarked ikke alle 13 basisvarer, kan de ikke vinde årets bedst-i-pris.
Ti supermarkeder placerer sig mellem 78 og 61 point, mens de tre resterende placerer sig mellem 56,5 og 45.
Nøgleord
Kontakter
Mie Nordly
Erhvervschef, Dansk Vegetarisk Forening
mie (at) vegetarisk.dk / Tlf 71 79 76 76
Billeder


Links
Information om Dansk Vegetarisk Forening
Dansk Vegetarisk Forening (DVF) arbejder for at udbrede vegetarisk levevis samt oplyse om fordelene ved at skære ned på animalske produkter – såvel for dyr og mennesker som af hensyn til global bæredygtighed. Vi er den centrale aktør på det plantebaserede område i Danmark og samarbejder med erhvervsliv, forskere, politikere, myndigheder og andre organisationer om at gøre verden grønnere. Vi er tillige en forening for vegetarer, veganere og alle andre, der støtter plantebaseret levevis. Vi tror på, at hvert eneste plantebaserede måltid gør en forskel.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Vegetarisk Forening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Vegetarisk Forening
Dansk Vegetarisk Forening i kraftig vækst: Fordobler medarbejderstaben og udvider med ernæringskontor9.4.2025 13:27:44 CEST | Pressemeddelelse
Dansk Vegetarisk Forening styrker med flere nyansættelser sin rolle som videnspartner i omstillingen til fremtidens fødevaresystem, både i Danmark og internationalt.
Ny undersøgelse bekræfter behovet for flere plantebaserede alternativer i takeaway-branchen – nyt samarbejde viser vejen13.2.2025 13:41:10 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DTU viser, at takeaway-mad i Danmark fortsat har et for højt indhold af fedt og salt samt for få kostfibre og grøntsager. Samtidig er danskernes forbrug af takeaway steget markant de seneste år. Dette understreger behovet for et bedre udbud af plantebaseret takeaway. Et samarbejde mellem branchen og grønne organisationer viser vejen.
Flere planteproteiner skal ind i sportens verden12.2.2025 05:56:00 CET | Pressemeddelelse
Med projektet Plant Powered Sport & Fitness vil Plantebaseret Videnscenter gøre op med myten om, at sportsudøvere skal have animalsk protein for at præstere optimalt.
Plantebaserede retter skal på menuen hos takeaway-steder og caféer i hele landet28.1.2025 05:56:00 CET | Pressemeddelelse
Dansk Vegetarisk Forening, Plantebranchen og Danmarks Restauranter & Caféer går sammen om at styrke udbuddet af plantebaserede retter på takeaway- og cafémenuer i Danmark.
Stor succes for plantebaseret madfestival i Jylland20.1.2025 07:43:00 CET | Pressemeddelelse
Tusindvis af glade besøgende gæstede i weekenden Plant Food Festival i Aarhus. Arrangøren Dansk Vegetarisk Forening ser nu frem til et lignende arrangement i København senere på året.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum