
Danske Havne: Maritime Højborge sikrer Danmark milliarder

Det Blå Danmark – de danske rederier, shipping, maritime virksomheder og ikke mindst de danske havne - er en mastodont i dansk økonomi. I 2019 omsatte man for 412 milliarder kroner, og hver dag går mere end 60.000 mennesker på arbejde i det, man kaldet Det Blå Danmark. Tager man de afledte jobs med, er det hele 97.000 jobs, der er bundet op på det maritime.
”Havne, skibe og maritime virksomheder er forudsætningen for, at vi i Danmark kan både komme af med vore varer til udlandet og modtage de varer, vi har brug for. Man er måske ikke så opmærksom på det, men Danmarks Maritime Højborge er ganske enkelt omdrejningspunkter for vores dagligliv, vækst og arbejdspladser,” siger Tine Kirk, direktør, Danske Havne.
Omsætningen skabes især i seks områder i Danmark, som rummer hver deres speciale. Det sætter brancheorganisationen Danske Havne sammen med Danske Rederier, Danske Maritime og Danske Shipping- og Havnevirksomheder fokus på i den nye analyse, ’Maritime Højborge’, der netop er udkommet.
Her fremhæves Aarhus, Nordjylland, Trekantområdet, Esbjerg, Hovedstaden og Fyn som særligt vigtige for Det Blå Danmark. Den maritime branche står dog også stærkt i andre områder af landet, og generelt betragtet går blandt andet den grønne omstilling i branchen i disse år utrolig stærkt.
Hele branchen står sammen om at udvikle morgendagens løsninger, og cementere Danmark som en stærk søfartsnation, der på mange områder går forrest.
Det er blot oftest lidt overset. Men Danmark har været meget at være stolt af:
Esbjerg Havn er f.eks. verdens største vindhavn, og igen sidste år stod havnen for over halvdelen af al udskibning til europæiske havvindmølleparker. I Odense og Aalborg Havne har de verdensførende centre for test af havvindmølle-naceller og -vinger, og i landets største erhvervshavn, Aarhus Havn, håndterer man intet mindre end 65 procent af den danske containertrafik. Langt størstedelen af al dansk im- og eksport går via de danske havne. Til overflod er godstransport til søs langt mere klimavenligt end transport med fly eller på veje. De blå motorveje er langt at foretrække for de sorte, og udover at være mere klimavenligt afhjælper søtransport også trængslen på de danske veje.
Brancheorganisationen Danske Havne udgav tidligere i år rapporten ”Grønne erhvervshavne 2020”, den første i en række årsrapporter om den aktive, hands-on grønne omstilling i vore danske havne, hvor visionen er formuleret: ”Danske Havne skal være blandt de fremmeste i verden hvad angår bæredygtige løsninger. Vi er den grønne forbindelse mellem hav og vind.”
Det er derfor, vi bruger formuleringen ”Blåt møder grønt”, når vi taler om de danske erhvervshavne.
Kontakter
Søren SøndergaardPresse- og Kommunikationschef
Tlf:44 12 77 75ss@danskehavne.dkBilleder
Information om Danske Havne
Danske Havne er brancheorganisationen for Danmarks erhvervshavne. Organisationen blev stiftet i 1917 og har fungeret som et samlingspunkt for samarbejde, vidensdeling og politisk indflydelse på tværs af landets erhvervshavne.
Danske Havne har til hovedopgave, at skaffe erhvervspolitisk indflydelse og deltage i den offentlige debat på vegne af medlemshavnene og branchen som helhed. Yderligere fungerer Danske Havne som rådgiver og facilitator for samarbejde og vidensdeling på tværs af landet, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for den lokale vækst, beskæftigelse og havnens konkurrenceevne.
Følg pressemeddelelser fra Danske Havne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Havne
Danske Havne: Nyt fokus på blå vandveje efter folketingsvalget5.10.2022 15:23:38 CEST | Pressemeddelelse
De blå motorveje til søs er effektive og særdeles klimavenlige – og de fjerner trængsel fra de sorte asfaltveje. Et nyt folketing bør styrke adgangen til de blå veje markant
Godt råd fra Vestkysthavnene: Spis flere fisk - det er klimavenligt22.9.2022 14:12:54 CEST | Pressemeddelelse
En stribe fisk i danske farvande er fremragende spisefisk og har et lavere klimaaftryk end selv kylling. Så Danske Havnes Vestkysthavnegruppe anbefaler, at man spiser sundt, grønt og klimavenligt på én gang
Danske Havne: Jubler over havvindsplaner der giver jobfest2.9.2022 11:03:56 CEST | Pressemeddelelse
Gigant udbygning af havvindmølleparker skaber utallige nye arbejdspladser. Men havnene advarer om, at det ikke bliver til noget, hvis politikerne forsømmer at afkorte bureaukratiet dramatisk.
Danske Havne: Perfekte ambitioner om havvind men drop regel-rytteriet13.6.2022 14:48:46 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganisationen Danske Havne er begejstrede for regeringens nye planer om at sætte turbo på opførelsen af danske havvindmølleparker. Men minder om, at det kræver sanering af tidsrammer og regler for at det kan lykkes – en taskforce kan være løsningen.
Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse
Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer