Lidls prisvindende specialøl fra Bryggeriet Vestfyen eksporteres snart til syv lande

I december 2020 lancerede Lidl Danmark sin egen serie af specialøl, Karlens Nordic Craft Beer. Specialøllene er et resultat af knap 12 måneders fælles målrettet udvikling mellem Lidl og Bryggeriet Vestfyen, der har brygget øl siden 1885 og er en af Danmarks største producenter af specialøl. Siden lanceringen er øllene blevet populære blandt danskerne, hvor cirka hver 10. øl, der bliver drukket, er en specialøl. Derfor er ambitionerne høje for produkterne, og for 2022 er missionen at udbrede kendskabet til de danske øl ud over landet grænser, hvilket Lidl Danmark har kunnet hjælpe deres leverandører med gennem den internationale tilstedeværelse i over 30 lande verden over.
Danske specialøl kommer på hylderne i syv lande
Mange lande producerer deres eget øl, og derfor er konkurrencen ekstra hård indenfor denne kategori. Men efter at have sendt smagsprøver på de danske specialøl rundt til flere Lidl-butikker på tværs af landegrænser, er det nu endeligt, at Karlens Nordic Craft Beer kommer på hylderne i Lidl-butikker i Tyskland, Spanien, Ungarn, Holland, Østrig, Irland og Nordirland i det nye år:
”Vi er rigtig glade for den afsætning, der har været på øllene i Danmark, men det er ingen hemmelighed, at det kan være svært for et mindre, dansk bryggeri at komme ind på nye markeder, da der er så meget konkurrence indenfor øl. Der er derfor ingen tvivl om, at vores samarbejde med Lidl har speedet processen op. Det er en kæmpe anerkendelse, at vi nu kommer ud på syv nye markeder,” fortæller Thomas Hald Blouner, salgs- og marketingchef ved Bryggeriet Vestfyen.
Samarbejdet mellem Lidl og Bryggeriet Vestfyen startede i 2019, hvor der fra start har været fokus på at udvikle de præcise sammensætninger på øllene sammen samt at højne kendskabet til dem, hvilket nu bærer frugt i form af den store ekspansion.
Nomineret til bedste europæiske private label-produkt
To af øllene fra Karlens Nordic Craft Beer-serien; Karlens økologiske Spring Ale og Karlens Ginger Beer, blev også i år nomineret til det bedste europæiske private label-produkt i kategorien alkoholiske drikke, hvilket understreger, at et dansk bryggeri kan levere kvalitetsprodukter, der også kan klare sig godt på det internationale marked.
”Sammen med Vestfyen har vi formået at skabe en serie af velsmagende specialøl, som er blevet taget imod over al forventning. Øllene har vundet test, og vi kan se, at de er populære i vores danske butikker. Vi er derfor meget stolte over nu at kunne hjælpe en lokal producent med at komme ud over landets grænser, så flere lande får mulighed for at smage danske specialøl,” fortæller Thomas Sejersen, presseansvarlig i Lidl Danmark.
Serien, der er skabt af Lidl sammen med Bryggeriet Vestfyen, består af fem specialøl, som koster 16,95 kroner stykket, to for 30 kroner:
- En brown ale der byder på en rig, maltet karakter, ligeligt mødt af fyldige ristede noter af kaffe og bitter chokolade – alkoholprocent på 6,5
- En klassisk porter med en dybde i både smag og aroma - alkoholprocent på 7,9
- En forfriskende og sprød ginger beer - alkoholprocent på 4
- En ravfarvet IPA med en frisk og frugtig smag og dejlig blomsterduft - alkoholprocent på 5,5
- En økologisk spring ale med en behagelig frugtighed og smag af hyldeblomst - alkoholprocent på 4,6.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Vigtig kundeinformation vedr. Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør1.7.2025 15:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder af forsigtighedsprincip: Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør, da det pga. indtagelse med sugerør ikke er synligt, om produktet kan være ramt af råd, også selvom nøddens skal er intakt.
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse
Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum