Forholdet mellem børn og forældre fylder mere og mere i samtalerne på ForældreTelefonen

Uenigheder om regler, grimt sprog derhjemme, spørgsmål til opdragelse, konflikter og dårlig kommunikation i familien.
Når forældre kontakter ForældreTelefonen hos Børns Vilkår, er det i stigende grad med spørgsmål, der handler om problemstillinger i familien. I knap hver fjerde af samtalerne i 2021 er det forholdet mellem børn og forældre, der fylder, og dermed er det et af de temaer, som flest kontakter ForældreTelefonen om.
”Konflikter opstår i de fleste familier, hvor både store og små udfordringer i hverdagen kan give anledning til gnidninger. De konflikter har forældrene en stor del af ansvaret for at løse, og derfor er det kun positivt, at samtalerne på ForældreTelefonen i stigende grad handler om at søge hjælp til at håndtere de svære situationer, der kan opstå, siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.
Børnenes perspektiv og trivsel i fokus
I 2021 har ForældreTelefonen haft flere end 3.100 samtaler med forældre og andre voksne, der har haft brug for støtte til spørgsmål og bekymringer om alt fra børnenes digitale liv og samvær til barnets trivslen i klassen. Selvom ForældreTelefonen er målrettet voksne, så foregår al rådgivning med barnets trivsel og perspektiv for øje.
”ForældreTelefonens opgave er at hjælpe forældre med at hjælpe deres børn. Uanset hvilke spørgsmål og udfordringer, forældre og andre voksne omkring børnene står med, er det utroligt vigtigt, at der findes et sted, hvor de kan få faglig og kompetent rådgivning - med børnene i fokus. Forhåbentlig vil flere forældre benytte sig af den mulighed,” siger Rasmus Kjeldahl.
For at flest mulige forældre kan få gavn af det gratis rådgivningstilbud, har TJM Forsikring og Børns Vilkår netop indgået et nyt samarbejde, der over de næste tre år både skal synliggøre, opgradere og udvide kapaciteten på ForældreTelefonen. Det betyder blandt andet, at der skal rekrutteres flere frivillige rådgivere, mens oplysningskampagner skal gøre opmærksom til tilbuddet.
”De mange og meget forskellige henvendelser til ForældreTelefonen vidner om, at der er et behov for at få hjælp og støtte til den meget vigtige og til tider vanskelige opgave, det er at være forælder. Derfor vil TJM gerne være med til at understøtte, udbygge og udbrede kendskabet til ForældreTelefonen, så de frivillige kan rådgive endnu flere forældre og pårørende, der har spørgsmål til deres børns trivsel. Det er en indsats, der ligger rigtig fint i tråd med TJM´s værdier,” siger Marie-Louise Rahbek, adm. direktør i TJM Forsikring.
Fakta
- ForældreTelefonen er rådgivning til alle forældre og pårørende, der har spørgsmål, som omhandler børn.
- ForældreTelefonen har i 2021 haft flest samtaler om samvær, forholdet mellem børn og forældre, konflikter om børn efter skilsmisse, aktuel skilsmisse og trivsel i klassen.
- I 2020 havde ForældreTelefonen 5.432 samtaler med forældre og voksne omsorgspersoner om børn og unge.
- ForældreTelefonen tilbyder en bred børnefaglig rådgivning og rådgiver om børn i alle aldre.
- ForældreTelefonen har eksisteret siden 1993. Den drives af Børns Vilkår og er et gratis tilbud.
- Interesseforeningen og Børns Vilkår har indgået en 3-årig aftale, der skal udvikle og udvide ForældreTelefonen.
Kontakter
Michael WibePressemedarbejder
Tlf:40888324miwi@bornsvilkar.dkPressetelefon
Tlf:20204459Billeder
Links
Information om Børns Vilkår
Følg pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Ny undersøgelse: Fællesskaber er vigtige for små børns trivsel – men ikke alle får hjælp til at indgå i dem13.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ikke alle børnehavebørn oplever, at de får hjælp af de voksne til at blive en del af legefællesskabet. Samtidig kan forventninger til køn begrænse børns fællesskaber. Sådan lyder nogle af resultaterne fra en undersøgelse blandt mere end 490 børnehavebørn, som Børns Vilkår offentliggør i dag.
Lokale kræfter bakker op om åbningen af BørneTelefonen og HØRT i Aalborg7.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med støtte fra lokale fonde og det nordjyske erhvervsliv slår Børns Vilkår i efteråret 2025 dørene op til nye lokaler i Aalborg, hvor frivillige fra hele Nordjylland skal være med til at sikre, at endnu flere børn og unge kan få hjælp på BørneTelefonen og ungerådgivningen HØRT.
Ny AI-løsning giver rådgiverne på BørneTelefonen og HØRT mere tid til at hjælpe børn og unge6.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Rådgiverne på BørneTelefonen og HØRT har hvert år tilsammen brugt næsten 6.000 timer på at registrere de samtaler, de har haft med børn og unge. Nu har Børns Vilkår implementeret en avanceret AI-løsning, som overtager registreringen af samtaler på chat og sms og dermed frigiver mere tid til at hjælpe børn og unge – uden at gå på kompromis med børnenes anonymitet og datasikkerhed.
Maria Rørbye Rønn indstilles som bestyrelsesleder for Børn Vilkår8.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn er indstillet som kandidat til at overtage stafetten efter afgående formand for Børns Vilkår, Peter Bartram. Den formelle konstituering af hovedbestyrelsen sker efter organisationens generalforsamling den 29. april.
Pengene er talt op efter landsindsamling: 16,5 millioner på vej til BørneTelefonen og HØRT7.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Resultatet af Børns Vilkårs Landsindsamling, der blev afviklet søndag den 23. marts, er landet på 16,5 millioner kroner. Det er det højeste nogensinde.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum