Løvens Hule var ikke klar til tyggegummi med vitaminer – det var Orkla
For et år siden stod det nu 26-årige makkerpar bag Eace, Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung, foran ’løverne’ i Løvens Hule. De fik ros for deres forretningsidé, som er: Tyggegummi tilsat vitaminer. Men de to iværksættere blev sendt hjem med besked om, at de kunne komme tilbage, når virksomheden var mere moden. I dag har de underskrevet aftale med Orkla Care Danmark, som køber sig ind i virksomheden, der dog fortsætter som selvstændig virksomhed.
Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung er selv i målgruppen for det produkt, de har udviklet. Med deres tyggegummi vil de være en lille hjælp til en hverdag med mere sundhed og velvære. Deres tyggegummi med vitaminer er blandt andet tiltænkt unge som dem selv, som glemmer at tage vitaminpillen, når de er flyttet hjemmefra.
Orklas medejerskab i start up-virksomheden skal være med til at sætte fart under Eace’s drømme om at blive en væsentlig spiller på markedet for tyggegummi, der kan andet og mere end at smage godt og give frisk ånde.
Første gang i Danmark
Allerede nu er Eace i 800 butikker i Danmark og i 100 i Dubai. Virksomheden er alene på det danske marked med tyggegummi tilsat vitaminer.
”Vi var så sikre på vores forretningsidé, at et nej fra Løverne blot var startskuddet til at finde den helt rigtige medejer. Det har vi fundet i Orkla. Det er en drøm at have Orkla med i ejerkredsen, fordi virksomheden har været i business i 350 år og besidder en stor viden om Fast-moving-consumer-goods, kosttilskud, detailhandlen og en stribe andre vigtige områder, som er helt essentielle for, at Eace kan vokse stort,” siger Asbjørn Dencker, CEO og stifter af Eace.
Alene i Danmark bliver der hver dag købt 100.000 pakker tyggegummi, og interessen for tyggegummi med nye funktioner er stor blandt forbrugerne (10 mia. dollars globalt i 2024). I Danmark viser en analyse, at 70 pct. af danskerne ønsker tyggegummi tilsat vitaminer.
Forfriskende nyt til de unge
Med hensyn til, hvorfor Orkla nu investerer i Eace, siger Ingri Wangen Ohlsen, CEO for Orkla Care Danmark:
”Eace kommer med fornyelse - et nyt og spændende produkt til de unge. Forbrugerne kender os for en lang række kosttilskud, fx UniKalk og Livol. Vi ønsker hele tiden at ligge i front på markedet. Derfor tænker vi innovation på mange måder. Medejerskab af en opstartsvirksomhed som Eace er oplagt. Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung er selv unge, og de rammer med deres anderledes produkt og design andre unge, som er åbne overfor nye måder at tage kosttilskud på. Det er virkelig interessant,” siger Ingri Wangen Ohlsen, CEO for Orkla Care Danmark.
Ambitionerne i Eace er store. Målet er alene i år at være ude i mindst 1500 butikker. Internationalt er målet at tælle langt flere butikker, nye markeder og nye produkter. Virksomheden ser mod Tyskland og Norden som de næste oplagte markeder.
Om parterne bag
En god idé skal prøves af. Sådan har Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung det. De to forretningspartnere på 26 år står bag Eace, som blev stiftet i 2019. De mødte hinanden gennem en fælles bekendt og kunne med det samme se, at de ville supplere hinanden godt. Asbjørn Dencker har været iværksætter siden han var 17 og har en baggrund fra CBS - en bachelor i International Business & Politics. Ziggi Harttung har en bachelor i grafisk design fra Danmarks Medie og Journalisthøjskole.
Orkla Care har stor viden og erfaring (ledende position) inden for helsekost, sportsernæring, mundpleje og sårpleje, og er kendt for varemærker som UniKalk, Livol, Pikasol, Futura, Longo Vital, Møllers, Maxim, Gerimax, Jordan, Salvequick og Vivag.
Eace forbliver med at være et selvstændigt selskab, hvor Orkla ejer 30 pct.
Om produktet – kort
Tyggegummiet kombinerer oplevelsen og den friske smag fra et stykke kvalitetstyggegummi med tilskuddet af vitaminer (10 forskellige vitaminer). Tyggegummi er velegnet til at ’transportere’ aktive ingredienserfordi kroppen helt naturligt gør sig klar til at modtage næringsstoffer, når vi tygger.
Ét stykke tyggegummi fra Eace indeholder 25 pct. af det daglige vitaminbehov.
Se mere: https://eacegum.com/
Om Orkla
Orkla-koncernen er en af de største leverandører af mærkevarer og koncepter til dagligvarehandelen, bagerier, kantiner og apoteker i Norden, Baltikum og i udvalgte lande i Centraleuropa. Orkla er børsnoteret i Oslo, hvor koncernen også har sit hovedsæde. I 2019 havde Orkla-koncernen en omsætning på omkring 32,9 milliarder DKK og beskæftigede over 18.000 medarbejdere.
Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Nilüfer Sahin
Kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark
M: 26 82 22 97
E: nilufer.sahin@orkla.dk
Asbjørn Dencker
CEO og medstifter af Eace
M.: 41 11 78 99
E: asbjorn@eace.dk
Ingri Wangen Ohlsen - Ring til Nilüfer Sahin
CEO for Orkla Care Danmark
Nøgleord
Billeder
Information om Orkla
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Danskerne skal have hjælp til at spise mere grønt.25.9.2024 15:07:48 CEST | Pressemeddelelse
Mere end to tredjedele af danskerne vil gerne spise mere grønt, når familierne samles omkring middagsbordene. Kun få er lukkede om deres madvaner, og de fleste forventer ikke at afskaffe kød som del af menuen. Mange er nysgerrige – også kaldet plante-curious – men savner inspiration til lækre alternativer til bøffen og kødstrimlerne. Det skal smage godt. Ikke som en efterligning, men i egen ret. Og så må det ikke være alt for besværligt at tilberede. Det gør Beauvais nu noget ved. Det kendte fødevaremærke lancerer to nye økologiske produkter uden tilsætningsstoffer – grøntsagsbøffer og -strimler. Med fermenteret rug og grøntsager herunder gulerødder, rød peber, broccoli og løg får maden smag, bid og saft. Som vi forventer det af et godt måltid. De nye produkter er netop blevet tilgængelige i frysediskene i hele landet, hvor forbrugerne nu kan finde de nyeste smagsoplevelser på hylderne i deres lokale butikker. Med dem følger grønne opskrifter på let og velsmagende mad til både familier
Orkla Danmark bryder rekorder i et vanskeligt marked3.6.2024 14:45:10 CEST | Pressemeddelelse
Med en samlet vækst i omsætningen på 8,5% opnåede Orkla Danmark i 2023 den højeste samlede omsætning nogensinde. Ny strategi har fokus på vækst i kerneforretning og i fremtidens grønne fødevarer.
Sune Holm Larsen ny kommerciel direktør for Retail i Orkla Danmark15.11.2023 12:57:35 CET | Pressemeddelelse
Orkla Danmark har udnævnt Sune Holm Larsen til ny kommerciel direktør for Retail. Han tiltræder stillingen den 1. december 2023.
Nej fra Løvens Hule - men idé vandt og Orkla køber op24.10.2023 08:44:24 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care i Danmark køber nu en stor bid af Eace Gum - Danmarks første virksomhed der laver funktionelt tyggegummi (red: fx tyggegummi med vitaminer). Næste skridt for vækstvirksomheden er bl.a. at styrke hjemmemarkedet, manifestere brandet i Norden og lancere nye produkter til nye behov.
Orkla sælger 70 år gammelt rengøringsmærke16.10.2023 06:58:00 CEST | Pressemeddelelse
Orkla Care Danmark har netop skrevet under på salget af rengøringsmærket Rens-let til KAM Retail. Frasalget sker i kølvandet på Orklas nye koncernstruktur, hvor fokus skærpes på prioriterede kategorier.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum