
Organisationer i fælles opråb: Stop forskelsbehandlingen af krydstogt

”Det har været helt ukonstruktivt, at vi har holdt fast i restriktioner alene overfor krydstogtsgæster alt imens Danmark har åbnet snart sagt alt andet op og solen har braget ned over landet i en dejlig sommer. Vi forventer, at forskelsbehandlingen stopper nu”, siger Tine Kirk, direktør for brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer danske erhvervshavne, herunder også den række havne, der normalt modtager krydstogtsskibe, foruden CMP, bl.a. Fredericia, Aarhus, Aalborg og Skagen.
Samme besked kommer fra sales director, cruise for CMP, Henrik Ahlqvist, der siger:
”Vi har haft to anløb i København denne sommer, hvor gæsterne fik mulighed for at gå i land, fordi alle passagerer var færdigvaccinerede. Det er klart, at vi havde håbet på langt flere – også fordi interessen har været der. Men for de fleste rederier har det ikke været muligt at efterleve de danske krav. Vi forstår så sandelig behovet for en tryg udvikling af turisme, men krydstogtsbranchen har været underlagt særligt strenge krav i Danmark, som har forhindret den aktivitet, vi har set andre steder i Europa over sommeren. Derfor håber vi, at man nu vil lette på restriktionerne, da der fortsat er interesse i at anløbe København til efteråret.”
Direktør for krydstogtsorganisationen Cruise Copenhagen, Claus Bødker, stemmer i:
”Vi har set krydstogtsskibe, der ellers ville anløbe her, sejle udenom Danmark og til Sverige og Baltikum. Vi mister simpelt hen helt uden grund turister, omsætning og arbejdspladser på det her.”
Claus Bødker gør opmærksom på, at der i sommer har sejlet 600.000 krydstogtsturister rundt i Europa uden problemer. Det første krydstogtskib, der fik lov at sætte passagerer i land i Danmark, anløb København i midten af juli. De knap 400 passagerer fik kun lov til at gå i land, fordi de alle var vaccinerede, og politiet gennemførte kontroller på kajen.
De tre organisationer ønsker fuld ligestilling mellem krydstogtsgæster og alle andre turister, der uanset rejseform kan krydse grænserne ind i Danmark uden tilsvarende krav.
”Der skal simpelt hen ikke være forskelsbehandling bare fordi man kommer her på et flydende hotel og ikke i bil eller på anden vis”, siger Tine Kirk fra Danske Havne.
De tre organisationers fælles opfordring kommer, fordi myndighederne forventes at evaluere på restriktionerne på krydstogtsområdet i eftermiddag. Restriktionerne har hindret krydstogtsanløb siden begyndelsen af 2020, og bekendtgørelsen er gældende få dage endnu, frem til 20. august, hvor den bortfalder, hvis ikke den forlænges eller ændres.
Danske Havne, CMP og Cruise Copenhagen mener, at det er på høje tid at indføre ligestilling på området, da de stramme restriktioner allerede har kostet det meste af også dette års krydstogtssæson. Selv om den normale højsæson så småt er ved at være ovre, er der dog fortsat flere rederier, som ønsker at anløbe i både september og oktober, herunder til jul, hvis restriktionerne lettes. Dette til gavn for den danske turismebranche.
”Det koster både turistomsætning som shopping, restaurant- og cafébesøg samt taxakørsel i de byer, skibene jo ikke kommer til. Og dét koster hele Danmark tiltrængt turistomsætning og desuden arbejdspladser. Hvis dette varer ved, så bliver Danmark en destination, som der sejles forbi. Og det er kritisk også med henblik på 2022 og årene derefter. Derfor skal restriktionerne stoppe og bekendtgørelsen bortfalde”, hedder det i fællesudtalelsen fra de tre organisationer.
I rekordåret 2019, lige inden Corona-pandemien bredte sig fra Wuhan i KIna og ramte verden, besøgte næsten en million krydstogtsturister alene København, der er Danmarks suverænt største krydstogtsby. Ca. 600.000 af dem gik i land, og København havde ca. 300.000 hotelovernatninger alene som følge af krydstogtsturister, der enten begyndte eller afsluttede et krydstogt i København.
Cruise Copenhagen oplyser, at Danmark havde en årlig omsætning på 1,25 milliarder kroner på krydstogter før Corona, og krydstogtsturismen genererer ca. 2400 stillinger.
Kontakter
Søren SøndergaardPresse- og Kommunikationschef
Tlf:44 12 77 75ss@danskehavne.dkBilleder

Information om Danske Havne
Danske Havne er brancheorganisationen for Danmarks erhvervshavne. Organisationen blev stiftet i 1917 og har fungeret som et samlingspunkt for samarbejde, vidensdeling og politisk indflydelse på tværs af landets erhvervshavne.
Danske Havne har til hovedopgave, at skaffe erhvervspolitisk indflydelse og deltage i den offentlige debat på vegne af medlemshavnene og branchen som helhed. Yderligere fungerer Danske Havne som rådgiver og facilitator for samarbejde og vidensdeling på tværs af landet, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for den lokale vækst, beskæftigelse og havnens konkurrenceevne.
Følg pressemeddelelser fra Danske Havne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Havne
Danske Havne: Nyt fokus på blå vandveje efter folketingsvalget5.10.2022 15:23:38 CEST | Pressemeddelelse
De blå motorveje til søs er effektive og særdeles klimavenlige – og de fjerner trængsel fra de sorte asfaltveje. Et nyt folketing bør styrke adgangen til de blå veje markant
Godt råd fra Vestkysthavnene: Spis flere fisk - det er klimavenligt22.9.2022 14:12:54 CEST | Pressemeddelelse
En stribe fisk i danske farvande er fremragende spisefisk og har et lavere klimaaftryk end selv kylling. Så Danske Havnes Vestkysthavnegruppe anbefaler, at man spiser sundt, grønt og klimavenligt på én gang
Danske Havne: Jubler over havvindsplaner der giver jobfest2.9.2022 11:03:56 CEST | Pressemeddelelse
Gigant udbygning af havvindmølleparker skaber utallige nye arbejdspladser. Men havnene advarer om, at det ikke bliver til noget, hvis politikerne forsømmer at afkorte bureaukratiet dramatisk.
Danske Havne: Perfekte ambitioner om havvind men drop regel-rytteriet13.6.2022 14:48:46 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganisationen Danske Havne er begejstrede for regeringens nye planer om at sætte turbo på opførelsen af danske havvindmølleparker. Men minder om, at det kræver sanering af tidsrammer og regler for at det kan lykkes – en taskforce kan være løsningen.
Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse
Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer