
Grøn strøm til havnenes kraner og biler

Den grønne omstilling er godt i gang i de danske havne, og elektrificering af havnene er en vigtig del af den grønne omstilling. En rapport, der offentliggøres om få dage, viser, at havnene er på ret kurs.
Danske Havne har en målsætning om at alle havnens maskiner bruger ikke fossile brændstoffer senest i 2025. Det er en ambitiøs målsætning, men havnene er på ret kurs.
De seneste år er udviklingen gået stærkt, så det nu heldigvis i stigende omfang er muligt at erstatte de fossile maskiner på havnen med fuldt eller delvist elektriske maskiner.
Strøm på person- og varebiler
Der foregår nu en gradvis udskiftning af bilparken i mange havne. Det betyder, at benzin- og dieselbiler skiftes til elbiler.
ADP (erhvervshavnene i Fredericia og Nyborg) har udvidet antallet af el-biler i driften, så de nu samlet har tre elbiler og en hybridbil. Alene det giver en årlig besparelse på udledning af CO2 på 3,6 tons.
Esbjerg Havn har løbende skiftet til elbiler. De har nu 11 elbiler på havnen, der har i alt 20 personbiler og varebiler. Alle varebilerne kører på el, og med de tre nyerhvervelser er over halvdelen af personbilerne nu også elbiler.
Udover at være en del af den grønne omstilling på havnen, er elbilerne oplagte i en arbejdssammenhæng, da de fleste ture foregår på havnen inden for et begrænset område og med lav hastighed.
”Elbilerne har også vist sig at være perfekte som følgebiler til kranflytning, da de kan køre meget langsomt. Tidligere har vi hurtigt måtte skifte koblinger på grund af slid i biler med manuelt gear,” siger Jesper Bank.
Elektriske kraner
Havnene har i dag i stor udstrækning mulighed for at vælge ikke-fossile løsninger, når de skal have nye kraner, eller de kan få konverteret gamle, fossile kraner til el. Men det er også forholdsvis dyrt, og derfor vælger mange havne først at skifte til elektriske kraner, når de gamle kraner skal udskiftes. Når havnene skal købe nye kraner, afhænger valget af el/diesel/hybrid ofte af el-infrastrukturen på havnen samt krav til kranernes mobilitet.
Aarhus Havn har netop købt en ny mobilkran, som både kan operere på el- og diesel. Aarhus Havn forventer, at den 420 tons tunge kran vil bruge el ca. 95% af tiden, men at der kan være behov for diesel, hvis den skal bruges på andre dele af havnen.
"Elektrificering er en væsentlig del af vores bæredygtighedsstrategi, og derfor er det helt naturligt at investere i ny mobilkran, der kan tilsluttes elnettet. Men det har også været væsentligt for os at fastholde den fleksibilitet som en mobilkran giver. Den løsning, vi her har valgt, er den miljømæssigt bedste, der fås i den størrelse maskiner," siger driftsdirektør Anne Zachariassen.
Den 11. juni 2021 udgiver Danske Havne ”Grønne Erhvervshavne 2020”. Rapporten analyserer, hvor langt de danske erhvervshavne er nået i den grønne omstilling. Rapporten lanceres på Danske Havnes årsmøde der finder sted på Christiansborg den 11. juni og vil herefter kunne læses her: https://www.danskehavne.dk/
Nøgleord
Kontakter
Søren SøndergaardPresse- og Kommunikationschef
Tlf:44 12 77 75ss@danskehavne.dkBilleder
Information om Danske Havne
Danske Havne er brancheorganisationen for Danmarks erhvervshavne. Organisationen blev stiftet i 1917 og har fungeret som et samlingspunkt for samarbejde, vidensdeling og politisk indflydelse på tværs af landets erhvervshavne.
Danske Havne har til hovedopgave, at skaffe erhvervspolitisk indflydelse og deltage i den offentlige debat på vegne af medlemshavnene og branchen som helhed. Yderligere fungerer Danske Havne som rådgiver og facilitator for samarbejde og vidensdeling på tværs af landet, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for den lokale vækst, beskæftigelse og havnens konkurrenceevne.
Følg pressemeddelelser fra Danske Havne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Havne
Danske Havne: Nyt fokus på blå vandveje efter folketingsvalget5.10.2022 15:23:38 CEST | Pressemeddelelse
De blå motorveje til søs er effektive og særdeles klimavenlige – og de fjerner trængsel fra de sorte asfaltveje. Et nyt folketing bør styrke adgangen til de blå veje markant
Godt råd fra Vestkysthavnene: Spis flere fisk - det er klimavenligt22.9.2022 14:12:54 CEST | Pressemeddelelse
En stribe fisk i danske farvande er fremragende spisefisk og har et lavere klimaaftryk end selv kylling. Så Danske Havnes Vestkysthavnegruppe anbefaler, at man spiser sundt, grønt og klimavenligt på én gang
Danske Havne: Jubler over havvindsplaner der giver jobfest2.9.2022 11:03:56 CEST | Pressemeddelelse
Gigant udbygning af havvindmølleparker skaber utallige nye arbejdspladser. Men havnene advarer om, at det ikke bliver til noget, hvis politikerne forsømmer at afkorte bureaukratiet dramatisk.
Danske Havne: Perfekte ambitioner om havvind men drop regel-rytteriet13.6.2022 14:48:46 CEST | Pressemeddelelse
Brancheorganisationen Danske Havne er begejstrede for regeringens nye planer om at sætte turbo på opførelsen af danske havvindmølleparker. Men minder om, at det kræver sanering af tidsrammer og regler for at det kan lykkes – en taskforce kan være løsningen.
Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse
Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer