Danske Havne

Danske Havne: Dejligt at krydstogt er tilbage i København

Del
Det lover godt, at krydstogterne så småt er på vej tilbage. Vigtigt for beskæftigelsen, turismeindtægterne og havnene, siger brancheorganisationen Danske Havne

”Det er entydigt godt for Københavns havn, CMP, at krydstogtskibene i morgen og på søndag vender tilbage til København. Det er selvfølgelig ærgerligt, at det er som blue cruises, hvor passagerne ikke går i land, for København mangler som resten af Danmark virkelig turisterne, men det er et Corona-vilkår, som forhåbentligt snart bedrer sig”. Det siger Tine Kirk, direktør i brancheorganisationen Danske Havne, der repræsenterer de danske erhvervshavne, i en kommentar til meddelelsen om, at to krydstogtskibe anløber København henholdsvis i morgen lørdag og på søndag.

 

De store skibe kommer fra Tyskland, hvor de er på rundrejse, fortrinsvis med tyske passagerer, der altså må nøjes med at se København fra søsiden. Desuden er skibene underlagt bestemmelser om færre passagerer og en række Corona-tests.

 

”Det er jo ikke krydstogt i sin fulde udfoldelse, med turister, der lægger penge i byen og oplever vores hovedstad på nært hold. Men de nyeste tal fra Portinsight, en europæisk samarbejdsorganisation, der indsamler og udveksler data for bl.a. gods og passagertrafik, viser, at krydstogt var nede ned skræmmende 94 procent i 2020. Det er ødelæggende for et erhverv, så kun godt, at der så småt kommer gang i det igen. Også havnen i Skagen tager imod flere blue cruises i juni måned, så der bliver taget små bitte skridt i retning af genåning for krydstogt”, siger Tine Kirk, der ønsker både Københavns Havn og københavnerne tillykke:

 

”Man diskuterer ind i mellem krydstogter og de store skibe. Men det er en ferie- og turistform som alle andre, og krydstogter sikrer tusindvis af arbejdspladser og milliardindtægt til Danmark, når det sejler flot på niveauet før Corona-krisen. Og jeg kan forsikre om, at mange underleverandører i de byer i Danmark, der før 2020 have vænnet sig til krydstogts-besøg, savner dem! København lægger kajer til langt de fleste, godt 70 procent af alle anløb, men vi har normalt anløb fra krydstogtskibe i byer som Aarhus, Aalborg, Fredericia og Skagen,” siger Tine Kirk.

 

Det anslås, at krydstogtturister på et normalt år booker 300.000 overnatninger på hoteller i København – især fordi byen er lykkedes med at blive enten start- eller slutby på togterne. Desuden genererer krydstogter i Danmark ca. 2.400 jobs og en omsætning på ca. 1,25 milliarder kroner. Godt hver tredje krydstogtskib, der anløber København, besøger også en anden dansk destination.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Danske Havne

Danske Havne
Danske Havne
Bredgade 23, 2. tv.
1260 København K

72 11 81 00https://www.danskehavne.dk/

Danske Havne er brancheorganisationen for Danmarks erhvervshavne. Organisationen blev stiftet i 1917 og har fungeret som et samlingspunkt for samarbejde, vidensdeling og politisk indflydelse på tværs af landets erhvervshavne.

Danske Havne har til hovedopgave, at skaffe erhvervspolitisk indflydelse og deltage i den offentlige debat på vegne af medlemshavnene og branchen som helhed. Yderligere fungerer Danske Havne som rådgiver og facilitator for samarbejde og vidensdeling på tværs af landet, så medlemmerne kan udvikle deres virksomheder bedst muligt til gavn for den lokale vækst, beskæftigelse og havnens konkurrenceevne.

Følg pressemeddelelser fra Danske Havne

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Danske Havne

Danske Havne glæder sig over havvinds-ambition om tempo og smidighed18.5.2022 15:26:54 CEST | Pressemeddelelse

Danske Havne glæder sig over ambitionen om at etablere 150 GW havvind i Nordsøen inden 2050, som de fire Nordsølande Danmark, Tyskland, Holland og Belgien onsdag blev enige om ved topmødet på Esbjerg Havn. Brancheorganisationen Danske Havnes direktør: ”Vi er begejstrede for det høje ambitionsniveau og det tempo, der lægges op til. Vigtigt er også , at man bliver smidig og meget konkret, når de endelige planer skal lægges. Bureaukrati og eventuel uhensigtsmæssig lovgivning må ikke stå i vejen, så politikerne må være friske på at rydde alle sten af vejen i ekspres-fart”, siger Tine Kirk, der peger på betydningen af de mange arbejdspladser i Danmark, som den store satsning på havvind i Nordsøen kaster af sig. ”Vi var først i verden med satsningen på havvind, da vi etablerede verdens første havvindmøllepark i 1991, så det er meget passende, at Danmark også er central aktør i Esbjerg-erklæringen her i 2022. På sin egen måde er det også illustrativt, at det finder sted på vores havn i Esbjer

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye