Lidl får tre hjerter på egen økologisk mælkeserie som første dagligvarekæde i Danmark
Lidl tager endnu et skridt mod bedre dyrevelfærd, når hele kædens serie af ØKO-basismælk i eget mærke senest fra uge 24 vil have den højeste dyrevelfærdsmærkning: tre hjerter. Det drejer sig om de fire økologiske Engvang-varianter: skummet-, mini-, let- og sødmælk, der bliver produceret af Lidls mangeårige mælkeleverandør, Naturmælk.
Dermed sætter dagligvarekæden sig i førersædet for tre-hjertet mælk i Danmark, da al Lidls økologiske basismælk i eget mærke nu er på tre hjerter – som den første dagligvarekæde i Danmark.
Endnu et skridt på vejen mod bedre dyrevelfærd
Det er Fødevarestyrelsen (Miljø- og Fødevareministeriet), der står bag Dyrevelfærdsmærket sammen med en række aktører i hele fødevarekæden, heriblandt Lidl. Dyrevelfærdsmærket består af tre niveauer: et, to og tre hjerter, og Lidls Engvang-serie havde i forvejen to hjerter. Forskellen mellem niveau to og tre er: arealkrav, ko og kalv-tid sammen efter kælvning, mælkefodring af kalvene samt adgang til græsareal.
”Det er første gang, en dagligvarekæde udelukkende har mælk med tre hjerter i eget mærke i basissortiment, og vi er glade for at gå forrest for dyrevelfærden igen, ligesom vi har gjort flere gange tidligere. Dette er endnu et skridt i vores samlede indsats og konstante fokus på bedre dyrevelfærd. Samtidig støtter det op om vores generelle mål om at udbygge vores økologiske sortiment. Vores kunder viser med deres indkøb, at de går op i både dyrevelfærd og økologi, og det er en spændende udvikling, som vi konstant arbejder på at støtte op om,” siger indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.
Samarbejde om høj kvalitet og dyrevelfærd
”Vi er rigtig glade for samarbejdet med Lidl, som virkelig viser, hvor gode produkter, man kan opnå, når både producent, detailhandel og forbrugere har samme ønske, nemlig øget dyrevelfærd og høj kvalitet. Vi har fremsynede landmænd, som godt vil være med til at hæve barren og løfte kvaliteten for den mælk, vi producerer, og derfor er vi er glade for at arbejde sammen med en partner som Lidl, som har samme mål. Dermed kan vi i fællesskab producere produkter til forbrugerne, hvor dyrevelfærd, kvalitet og pris hænger sammen,” siger direktør i Naturmælk, Leif Friis Jørgensen.
Udover ØKO-mælken arbejdes der i samarbejde med Naturmælk videre på også at få de tre hjerter på endnu flere økologiske mejeriprodukter, ligesom der arbejdes på det inden for økologiske oste.
Fakta: Lidls vedvarende fokus på øget dyrevelfærd
Valget om at gå fra to til tre hjerter ligger godt i forlængelse af Lidls generelle tiltag for bedre dyrevelfærd:
- I 2020 blev Lidl den første dagligvarekæde i Danmark, der helt udfasede konventionelle, ferske kyllinger, så man nu kun kan finde fersk kylling med minimum et hjerte i Lidls kølediske.
- I 2015 var Lidl den første discountkæde som helt udfasede buræg fra sortimentet.
Fakta, Dyrevelfærdsmærket:
- Er udviklet af Fødevarestyrelsen i samspil med interessenter fra hele fødevarekæden, heriblandt Lidl.
- Dyrevelfærdsmærkets formål er at forbedre dyrevelfærden for flest mulige grise, slagtekyllinger og kvæg gennem forbrugernes indkøb.
- Dyrevelfærdsmærket supplerer de to bestående statslige mærker under Miljø- og Fødevareministeriet: Ø-mærket for økologi og Nøglehullet for et sundere valg, når man køber ind.
- Læs mere på: https://bedre-dyrevelfaerd.dk/om-dyrevelfaerdsmaerket/
Nøgleord
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschefLidl
Tlf:76 35 00 10Tlf:52 15 92 59morten.vestberg@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Vigtig kundeinformation vedrørende allergen i Mochi is Vitasia15.11.2024 14:58:24 CET | Pressemeddelelse
Mochi is Lemon-Yuzu af mærket ”Vitasia”, 180 ml. med udløbsdato 29.12.2025 tilbagekaldes på grund af forkert smagsvariant i pakken.
State Drinks og Lidl Danmark går nu sammen og opfordrer til en aldersgrænse på 16 år i forbindelse med salg af energidrikke28.10.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
State Drinks går som den første danske producent af energidrikke aktivt ud og opfordrer til at indføre en aldersgrænse på salg af energidrikke til børn og unge under 16 år.
På en frisk oktobermorgen fejrede glade kunder åbningen af Lidl i Allerøds bymidte24.10.2024 12:33:10 CEST | Pressemeddelelse
Der var store smil, da butikschef, Oli Spendrup, klippede den røde snor og kunne byde kunder indenfor i sin spritnye butik. Det er Allerøds første Lidl-butik og byens første dagligvarebutik uden tobaks- og nikotinprodukter på hylderne.
Kunderne har talt i ny undersøgelse og slår fast: I Lidl får man mest ‘værdi for pengene’17.10.2024 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Flest rigtige priser på bonen, bedste kvalitet i produktkategorierne ‘brød’ og ‘frugt og grønt’ samt konkurrencedygtige priser set i forhold til andre dagligvarekæder. Dette er blot nogle af udtrækkene fra en ny brancheundersøgelse, som endnu en gang understreger, at Lidl markerer sig blandt danskernes foretrukne dagligvarekæde.
Lidls nye hovedkontor opnår højeste grad af DGNB-certificering og særlig udmærkelse15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et fremtidssikret byggeri gennemsyret af bæredygtighedstiltag er en hjørnesten i Lidl Danmarks udvikling af sin ejendomsportefølje. Nu belønnes bestræbelserne med den fornemme DGNB Platin-certificering og en arkitektonisk Diamantudmærkelse for kædens hovedkontor i Aarhus.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum