Pollensæsonen kan påvirke din eksamen

Det har mildest talt ikke været et helt almindeligt skoleår for de danske studerende. Men for mange af dem betyder forår og sommer stadig eksamenstid. Og som om det ikke kan være svært nok at huske pensum og holde nerverne i ro, så ligger eksamenstiden samtidig på den tid på året, hvor tusindvis af pollenallergikere oplever de værste gener – ikke noget der ligefrem gør læsningen lettere.
"Hvis du har slem høfeber og går til eksamen om vinteren, så klarer du dig bedre end om sommeren", lyder det fra professor og overlæge dr.med. ved Rigshospitalet Vibeke Backer.

I Region Nordjylland lider over 100.000 personer af luftvejsallergi, og mange af dem kan se frem til både kløende øjne og næse, hovedpine og ubehag den kommende tid, hvor der er mange pollen i luften. For mange studerende falder pollensæsonen desuden samtidig med udsigten til både mundtlige og skriftlige eksamener. – Ikke just de bedste forhold at skulle huske pensum under. I en undersøgelse fra 2019 lavet af Norstat på vegne af medicinalvirksomheden ALK svarer 52 procent af de voksne pollenallergikere i Region Nordjylland, at deres allergi påvirker deres livskvalitet negativt, mens 14 procent svarer, at allergien har indflydelse på deres arbejde eller studier.

”Det er bevist, at hvis du har slem høfeber og går til eksamen om vinteren, så klarer du dig bedre end om sommeren. Det er klart, at du har sværere ved at præstere, når du er tung i hovedet, som man bliver af allergi,” fortæller professor og overlæge dr.med. ved Rigshospitalet Vibeke Backer og minder om, at du kan få ekstra tid til eksamen, hvis du har slem allergi.

Hvad kan du gøre?

Hvis du oplever tydelige symptomer på pollenallergi i foråret og sommeren, og hvis de påvirker dit liv i så høj grad, at studiet bliver svært, eller du har generelt ubehag, så kan din læge måske hjælpe. Symptomerne på pollenallergi kan være øjne og næse, der løber og klør, stoppet næse, nys, hovedpine, svimmelhed, træthed, søvnløshed og astmaanfald. I undersøgelsen fra Norstat svarer 31 procent, at pollenallergien får dem til at blive mere trætte, mens 32 procent angiver, at de føler sig tunge i hovedet.

Men der er masser af muligheder, når det kommer til behandling af pollenallergi. Der findes både medicin, du kan finde på dit lokale apotek, men også længere behandlingsformer som vaccination.

Vibeke Backer forklarer, at der findes mange former for behandling mod allergi blandt andet nasalsteorid, antihistamin, binyrebarkhormon og immunterapi også kaldet allergivaccination.

”Imens de andre er det, man kalder symptombehandling, er immunterapi den eneste form, hvor man modificerer sygdommen. Det ændrer på sygdomsforløbet, gør høfeberen lettere og forhindrer andre allergier eller astma i at udvikle sig."

Symptombehandling kan ikke fjerne din pollenallergi, men den kan reducere følgerne som snottet næse, ubehag og følelsen af at være syg. Behandling kommer ofte i form af tabletter eller dråber, som du kan købe på apoteket.

Allergivaccination behandler årsagen til allergien ved at omstille immunforsvaret, så det ikke længere reagerer på ufarlige stoffer som f.eks. pollen. Behandlingen består i, at du med jævne mellemrum får enten en sprøjte hos din læge i tre til fem år eller dagligt tager en hurtigopløst smeltetablet derhjemme i tre år. Modsat symptombehandling kan vaccinationen afhjælpe din pollenallergi, også efter behandlingen er afsluttet.

For yderligere information:
Pressechef Jeppe Ilkjær, +45 3050 2014

ALK er en global allergivirksomhed med en bred vifte af behandlinger, produkter og tjenester, der opfylder de unikke behov hos folk med allergi, deres familier og læger. Virksomheden har hovedkvarter i Hørsholm, beskæftiger omkring 2.500 mennesker over hele verden og er noteret på Nasdaq Copenhagen. Find mere information om ALK og allergi på www.alk.net.