Vi har alle et ansvar for at forebygge børnearbejde
Christianshavn, 26. juli 2020
En kommende rapport finansieret af det amerikanske arbejdsministerie, som Fairtrade har set, forventes at afsløre udbredt brug af børnearbejde i den vestafrikanske kakaoindustri. Mens tallene er chokerende, kommer de ikke som nogen overraskelse for organisationer som Fairtrade, der arbejder på at forebygge problemet.
En kompliceret situation
"Det er enormt kompliceret," siger Dario Soto Abril, CEO for Fairtrade International. "Mangel på arbejdskraft, lave lønninger, dårlige arbejdsvilkår, manglende statsligt tilsyn med arbejdsrettigheder og mangel på skoler - samt konflikter og fattigdom i de omkringliggende lande - skaber en perfekt sum af forhold, der fremmer udnyttelse af børn. Derudover har vi nu de sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser af COVID-19-pandemien."
"Vi ved, at bønder fanget i fattigdom ikke har råd til at investere i mere effektive eller produktive landbrugsmetoder, der kan forbedre deres indkomst," siger Soto Abril. "Nogle rydder skove ulovligt eller dyrker ulovlige afgrøder i et forsøg på at tjene mere. De kan ikke betale deres ansatte en anstændig løn – eller værre endnu, de kan ende med at bruge børn som billig arbejdskraft."
Først til at sætte fokus på børnearbejde
For 10 år siden var Fairtrade den første certificeringsordning, der offentliggjorde arbejdsgange for at identificere og forhindre børnearbejde på Fairtrade-certificerede familielandbrug i Vestafrika. Et årti efter, breder COVID-19-pandemien og konsekvenserne sig over Afrika og resten af verden. Fairtrade advarede allerede i juni om en sandsynlig stigning i antallet af tilfælde af i kakaoindustrien netop på grund af skolelukninger og rejserestriktioner, som konsekvens af pandemien.
(Læs eller genlæs: [Opråb: Børnearbejde vokser under økonomisk nedgang på CSR.dk)
Kampen for fair priser
Fairtrade har længe opfordret til anstændige leveindkomster for kakaoproducenter – der skal være nok penge til en nærende kost, rent vand, anstændige boliger, uddannelse, sundhedspleje og andre væsentlige behov der dækker kakaobønder samt deres familier, plus lidt ekstra til nødsituationer og opsparing. Sidste år hævede Fairtrade den faste minimumspris og Premium på kakao med 20 procent i Ghana og Elfenbenskysten, som et første skridt i retning af en leveløn, men foreløbige tal fra Elfenbenskysten tyder på at det har medvirket til at salget efterfølgende er faldet med 11 procent. Fairtrade-kakao handles på markedsvilkår – og afhænger af udbud og efterspørgsel. Er prisen for høj, kan bønderne ikke sælge deres kakao til Fairtrade-priser.
"Dette fald i salget er en stærk påmindelse om de realiteter, vi står over for, siger Dario Soto Abril. "Fairtrades evne til at tackle problemet med børnearbejde og fattigdom i kakaoindustrien, er direkte forbundet med mængden af kakao, der kan sælges på Fairtrade-vilkår. Vores data tyder på, at mindre end fem procent af den kakao, der sælges globalt – omkring otte procent fra Elfenbenskysten – sælges på Fairtrade vilkår. Det betyder, at selv certificerede producenter ikke er i stand til at sælge alle deres afgrøder på Fairtrade-vilkår, hvilket igen betyder, at de ikke modtager Fairtrades minimumspris og Premium på al deres kakao. Som følge heraf har vi konstateret, at mere end halvdelen af certificerede producenter stadig lever i ekstrem fattigdom."
Det skal løses med fælles ansvarlighed
"Fairtrade og andre frivillige certificeringsordninger kan ikke løse disse problemer alene," tilføjer han. "Regeringer, virksomheder og forbrugere har alle et fælles ansvar for at kræve at kakaoproducenter betales rimelige priser – og til at holde virksomheder ansvarlige for at fjerne krænkelser af menneskerettighederne i kakaoens forsyningskæder."
Fairtrade kan ikke løse disse problemer alene, men vi kan heller ikke vente på, at kakao- og chokolademærker forpligter sig til at betale kakaoproducenter en rimelig pris og tackle krænkelser af menneskerettighederne i deres forsyningskæder. Vi gør allerede en indsats på flere fronter for at beskytte de sårbare, samtidig med at vi fortsat slår på tromme for rimelige priser til producenterne.
Frivillige certificeringssystemer alene kan ikke løse omfanget af problemet med børnearbejde i den vestafrikanske kakaoproduktion. Det er vigtigt, at alle berørte forbrugere, regeringer, civilsamfundsorganisationer og virksomheder arbejder sammen om at overvåge fremskridt og arbejde konstruktivt hen imod bæredygtige landbrugssamfund og forsyningskæder, der respekterer alle menneskerettigheder.
Virksomheder skal tilgodese bonden i deres værdikæder
Virksomhederne skal tilpasse deres værdikæder, så de sikrer, at kakaoproducenterne får en rimelig pris for deres afgrøder, og ikke er det led, der får mindst – som det ofte er tilfældet – for at udføre det hårdeste arbejde. Lige så vigtigt det er at reagere, når børnearbejde identificeres, lige så vigtigt er det at virksomhederne arbejder sammen og tager et fælles ansvar for at løse problemet i stedet for at droppe producentorganisationer, som en reaktion for at beskytte deres eget omdømme.
I sidste ende er regeringerne ansvarlige for at sikre, at lovgivningen om børnearbejde gennemføres i deres lande, hvad enten det er i de regioner, der producerer, forarbejder og/eller fremstiller kakao til chokolade.
Fairtrade fortsætter arbejdet for fair løn og arbejdsforhold
Frivillige certificeringer såsom Fairtrade skal fortsat holde virksomhederne ansvarlige gennem kontroller. De skal stå op for producenterne og bidrage til at forstærke deres stemmer, samtidig med at forbrugernes bevidsthed om menneskerettighedsspørgsmål øges.
Forbrugerne skal for deres vedkommende kræve ansvarlighed fra chokolademærker og detailhandlere og købe produkter, der er i overensstemmelse med deres værdier.
Ikke alle Fairtrade-kritikere og interessenter vil være tilfredse med de løsninger, vi foreslår, eller hastigheden af vores fremskridt hen imod dem. Ikke desto mindre vil vi fortsætte vores arbejde med virksomheder og organisationer, der mener det alvorlig, når de ønsker at betale bønderne en retfærdig pris, sætte en stopper for krænkelser af menneskerettighederne og stå op for, der gør fair handel til normen snarere end undtagelsen.
Information om Fairtrade-mærket Danmark
Ny Vestergade 13, Glashus 1. sal
1471 København K
70 23 13 45https://fairtrade-maerket.dk/
Hver dag presses millioner af udsatte lokale producenter på prisen på deres råvarer. Samtidig rammes de hårdest af klimaforandringerne. Det truer deres hverdag og fastholder dem i fattigdom. Det er ikke fair. Derfor kæmper Fairtrade for højere priser på verdens råvarer og mere retfærdig global handel til gavn for mennesker, miljø og klima.
Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme.
Følg pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs i 202323.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På trods af en dagligvarehandel med stigende fokus på priskrig og prismatch vækstede Fairtrade-mærket Danmark med 0,5 procent i licensindtægter i 2023 i forhold til 2022.
Fairtrades nye kaffestandard styrker forebyggelse mod skovrydning5.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I et forsøg på at reducere ødelæggelse af lokalmiljøet har Fairtrade opdateret sin kaffestandard. Standarden kræver, at Fairtrade-certificerede producenter og forhandlere skal styrke forebyggelse, overvågning og afbødning af skovrydning.
Ny undersøgelse bekræfter: Fairtrade-roser fra Kenya har mindre klimaaftryk end roser fra Holland12.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fairtrade-roser fra Kenya har et mindre klimaaftryk, når man sammenligner med roser fra Holland. Det gælder også, når der tages højde for transporten til Europa. Det bekræfter en ny undersøgelse.
Fairtrade og Lidl går sammen om fælles agenda: Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt1.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary.
Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrade-mærkets miljø- og klimaindsats til sig29.6.2023 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.