
25 års vækst og fortsat vejen til bæredygtig handel

Ifølge en ny forbrugerundersøgelse, som Landbrug & Fødevarer har foretaget for Fairtrade Danmark, kender ni ud af ti danskere Fairtrade-mærket. Og 86 procent af danskerne har tillid til mærket, som de forbinder med fair arbejdsforhold og en fair indkomst til bønderne. Tal, der kun overgås af det statsstøttede økologimærke – og tal, der viser, at Fairtrade-mærket står stærkere end nogensinde før, når det handler om at guide forbrugerne til hverdagsindkøb, der gør en forskel.
- En væsentlig del af danske forbrugere har taget de globale udfordringer med klimaforandringer og ulighed til sig som aldrig før. Og det afspejler sig i høj grad også i deres handlinger, hvad enten det er indkøb eller rejsevaner, siger Judith Kyst, bestyrelsesformand i Fairtrade og direktør i Madkulturen, og fortsætter:
- Vi kan hverken lukke øjnene for disse problemer eller fikse dem på egen hånd. Det kræver globale løsninger og store forandringer. Her er Fairtrade en kærkommen vejviser i hverdagen. Jeg spår en solid vækst i Fairtrade-forbruget de kommende år. Simpelthen, fordi det er et enkelt og effektivt koncept, der matcher mange af de ønsker, forbrugerne har til forandring, tilføjer Judith Kyst.
Solid vækst i 25 år
Siden, en sammenslutning af NGO’er i 1994 stiftede Fairtrade-mærket, er der kommet mere end 2.000 Fairtrade-produkter på det danske marked. Alene de sidste fem år er der sket en fordobling af antallet, og der er ikke udsigt til, at væksten aftager.
I 25 år er salget af Fairtrade-varer steget – og rundede en milliard kroner i omsætning i 2018. For den enkelte dansker betyder det en stigning i indkøbet af Fairtrade-varer på 48 % sammenlignet med, hvor mange penge de brugte for fem år siden.
- Vi har både megatrends og dagsordener med os lige nu. Det er en fantastisk udvikling, vi er vidne til, men der er plads til meget mere handling. Nu er tiden kommet til, at forbrugerne skal kende nuancerne – og vide, at Fairtrade er en 360 graders løsning, der både inkluderer både fair pris, ordentlige arbejdsforhold, udvikling af lokalsamfund og hensyn til klima og miljø, siger Camilla Erika Lerberg, direktør i Fairtrade-mærket.
Fra fødevarer til modeindustrien
Fairtrade har allerede revolutioneret markedet for bæredygtig kaffe, te, bananer og kakao. I fremtiden vil sortimentet inkludere andre kategorier end fødevarer.
- I øjeblikket er bomuld en råvare, vi ser et stort uforløst potentiale i – og hvor volumen er så stor, at der er grobund for at gøre en væsentlig forskel for vores bønder og tekstilarbejdere, siger Camilla Erika Lerberg, og fortsætter:
- Vi oplever en stigende efterspørgsmål fra både virksomheder og indkøbere, der ønsker at vide mere om Fairtrade-modellen og vores arbejde med at sikre en bæredygtig produktion – også i produktionsleddet på tekstilfabrikkerne.
Sporbarhed og oprindelse har i en længere periode været vigtige parametre for forbrugerne bl.a. på baggrund af forskellige fødevareskandaler, hvor indhold i produkterne og produktionsmetoderne har været under lup.
Fairtrade-systemet har solide standarder, der netop adresserer ulighed, bæredygtig produktion og klima. Netop sporbarhed og transparens i leverandørkæden er det, der gør Fairtrade-modellen stærk. Det tror jeg stadig flere forbrugere vil få øjnene op for i de kommende år. Og hvis vi virkelig gerne vil ændre verden til et bedre sted for os alle, er vi nødt til at kigge på vores forbrug i hverdagen, afslutter Camilla Erika Lerberg.
Fakta om Fairtrade-mærket
- 90 procent af danskerne kender Fairtrade-mærket (Norstat, august 2019*)
- 86 procent af danskerne har tillid til Fairtrade-mærket (Norstat, august 2019*)
- Udvalget af Fairtrade-mærkede varer i Danmark er ca. 2.000 – og på globalt plan mere end 30.000
- 75 % af alle Fairtrade-mærkede varer solgt i Danmark er økologiske
- Fairtrade-mærket er én af de 16 certificeringsordninger, som Forbrugerrådet Tænk anbefaler
- I 2018 rundede salget af Fairtrade-mærket varer en omsætning i Danmark på 1. mia. kr. – primært båret af salget i detailhandlen.
- Fairtrade-mærkede varer dækker både fødevarer og andre produkter – mærket findes på bl.a. kaffe, te, chokolade, bananer, lime, honning, rørsukker, is, men også tekstiler, plejeprodukter, smykker i guld og sølv, vatpinde etc.
* Norstat, august 2019 (Landbrug & Fødevarer)
Billeder
Information om Fairtrade-mærket Danmark

Ny Vestergade 13, Glashus 1. sal
1471 København K
70 23 13 45https://fairtrade-maerket.dk/
Hver dag presses millioner af udsatte lokale producenter på prisen på deres råvarer. Samtidig rammes de hårdest af klimaforandringerne. Det truer deres hverdag og fastholder dem i fattigdom. Det er ikke fair. Derfor kæmper Fairtrade for højere priser på verdens råvarer og mere retfærdig global handel til gavn for mennesker, miljø og klima.
Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme.
Følg pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs i 202323.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På trods af en dagligvarehandel med stigende fokus på priskrig og prismatch vækstede Fairtrade-mærket Danmark med 0,5 procent i licensindtægter i 2023 i forhold til 2022.
Fairtrades nye kaffestandard styrker forebyggelse mod skovrydning5.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I et forsøg på at reducere ødelæggelse af lokalmiljøet har Fairtrade opdateret sin kaffestandard. Standarden kræver, at Fairtrade-certificerede producenter og forhandlere skal styrke forebyggelse, overvågning og afbødning af skovrydning.
Ny undersøgelse bekræfter: Fairtrade-roser fra Kenya har mindre klimaaftryk end roser fra Holland12.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fairtrade-roser fra Kenya har et mindre klimaaftryk, når man sammenligner med roser fra Holland. Det gælder også, når der tages højde for transporten til Europa. Det bekræfter en ny undersøgelse.
Fairtrade og Lidl går sammen om fælles agenda: Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt1.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary.
Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrade-mærkets miljø- og klimaindsats til sig29.6.2023 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.