Topdanmark udbygger fokus på ansvarlige investeringer med ny chef

Forsikrings- og pensionsselskabet Topdanmark har ansat Andreas Stang som ny investeringschef for ansvarlige investeringer, ESG. Det sker som konsekvens af Topdanmarks fortsatte fokus på ansvarlighed og bæredygtighed.
Andreas Stang, 34 år, er pr. 1. september ny investeringschef for ESG i Topdanmark. Privatfoto.

Fokus på klima, miljø, sociale forhold og god selskabsledelse (ESG) er en integreret del af Topdanmarks strategi, når pengene fra pensionsopsparingerne og hensættelserne fra forsikringsaktiviteterne skal investeres.

Derfor har Topdanmark ansat Andreas Stang som investeringschef for ESG-området i Topdanmark. Andreas Stang kommer fra pensionsselskabet PFA, hvor han var chef for ESG. Andreas Stang er uddannet cand.merc.aef, og har i PFA og før det i Danske Bank arbejdet med ESG-området.

”Andreas er en dygtig og analytisk person, der har solid erfaring med at arbejde systematisk med bæredygtighed og ansvarlige investeringer hos nogle af landets største kapitalforvaltere, men som samtidig har lyst til at komme endnu mere ind i maskinrummet og være motoren i ESG-investeringsarbejdet i Topdanmark. Hans profil passer derfor perfekt ind i vores måde at forvalte ESG på,” siger Henrik Thornval, der er direktør i Topdanmark Kapitalforvaltning.

”Topdanmark vil gerne bidrage til et ansvarligt samfund og en bæredygtig udvikling. Det har vi valgt at gøre ved at integrere ESG-faktorer i selve investeringsbeslutningen og kun acceptere at investere i selskaber, der både er i en sund økonomisk udvikling og udviser en robust ESG-adfærd. Vi oplever en betydelig kundeinteresse for som pensionist at kunne undgå at skulle leve af penge, der er tjent på investeringer i selskaber, der ødelægger miljøet, udnytter medarbejderne groft og alt det andet, som afsløres af ESG- analyser,” uddyber han.

I Topdanmark styrker Andreas Stang, med sin betydelige erfaring inden for ESG-området, investeringsteamet i dette arbejde.

Ansvarlighed højt på dagsordenen

Andreas Stang har første dag i Topdanmark 1. september, og han ser frem til det nye kapitel. Udover at få ansvar for bæredygtighed og ansvarlighed i investeringerne generelt, skal Andreas Stang også indgå i investeringsteamet med særlig henblik på forvaltning af porteføljer med ESG-fokus.

”Hvis man for alvor vil ESG, så er det vigtigt, funktionen er placeret der, hvor man laver sine investeringer, og at man er konsekvent om at vælge de rigtige virksomheder, sektorer eller lande at investere i. Det har jeg fået en unik mulighed for at blive en del af i Topdanmark. Topdanmark har vist, at man er klar til at tænke bæredygtighed og ansvarlighed endnu bredere og mere systematisk ind i fx investeringsprocesserne. Det glæder jeg mig utrolig meget til at bidrage til med de kompetencer, jeg har opbygget på området,” siger Andreas Stang.

Ny og mere grøn pension

Topdanmarks nuværende fokus på ansvarlige investeringer udmønter sig blandt andet i massive fravalg af selskaber, der ikke lever op til en række eksklusionskriterier inden for fx miljø, etik og menneskerettigheder, og at alle investeringer screenes i forhold til fx FN Global Compact og målene i Paris-aftalen.

I februar 2020 lancerede Topdanmark Formålspension, hvor der i alle aktieinvesteringer er taget udvidede ESG-hensyn, fx investeres der slet ikke i fossile brændsler eller i råstofudvinding uden for de industrialiserede lande. Desuden bliver 20 pct. af opsparingen målrettet et selvvalgt formål, som fx den grønne omstilling. Topdanmark har et mål om at selskabet skal være CO2-neutralt i 2030 og at ca. 20 pct. af investeringerne i Topdanmark Livsforsikring samme år skal være grønne.

Læs mere om ESG og CSR i Topdanmark - se links:

Topdanmark advarer: Forbered dig på dårlig vejrcocktail i weekenden5.7.2024 13:11:27 CEST | Pressemeddelelse

Skybrud, hagl, torden og kraftige vindstød. Det er den dårlige vejrcocktail, som har kurs mod Danmark i weekenden. Derfor sender Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, en opfordring til sine kunder om at forberede sig, inden det voldsomme vejr forventes at ramme dele af landet. “Som forsikringsselskab vil vi gerne hjælpe vores kunder med at forebygge skader. Derfor sender vi nu en opfordring til boligejere om, at de bør huske at tage deres forholdsregler, før der kommer skybrud. Vi følger naturligvis situationen tæt,” siger Helene Ibsen, boligchef i Topdanmark. Udsendt varsel “Det er en god idé at få et familiemedlem eller en nabo til at se til huset, hvis man ikke er hjemme i weekenden for at minimere eventuelle skader. Og hvis jeg selv var på Roskilde Festival eller camping lige nu, ville jeg kraftigt overveje, om ikke det var en god idé at fastspænde teltet eller pavillonen ekstra for at være på den sikre side,” siger Helene Ibsen. DMI har fredag udsendt varsel for