
Uforløst potentiale i ny HF
HF gennemgik store ændringer ved gymnasiereformen, men uddannelsen lever endnu ikke op til de politiske mål. Det halter bl.a. med den overbygning, der skal give adgang til de lange videregående uddannelser, ligesom projekt- og praktikforløb ikke i tilstrækkelig grad er afklarende for eleverne. Desuden er der væsentlige udfordringer med nye prøveformer i de flerfaglige forløb. Det fremgår af den fjerde delrapport i følgeforskningsprogrammet til gymnasiereformen, som Rambøll og EVA har lavet for Børne- og Undervisningsministeriet.
Resultaterne kommer ikke bag på gymnasielærernes formand, Tomas Kepler. Han peger på, at Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) ved flere lejligheder har gjort opmærksom på problemerne og foreslået konkrete løsninger.
"Hf-studenternes adgang til de lange videregående uddannelser skal sikres. Det nytter ikke, at det er tæt på umuligt for skolerne at tilrettelægge et adgangsgivende forløb på to år. Derfor skal der åbnes for, at de hf'ere, der kan og vil tage en udvidet 2-årig hf med direkte adgang til universitetet, kan starte på de ekstra timer allerede i 1. hf, og skolerne skal have ekstra økonomi til de forløb. Samtidig skal SU'en på hf-overbygningen, som giver adgang til de lange videregående uddannelser, sikres", understreger Tomas Kepler.
Vælg fagpakke fra start
Også når det gælder det politiske mål om at tilrettelægge relevante og afklarende projekt- og praktikforløb, ligger løsningen ifølge GL-formanden lige for.
"Evalueringen peger på store udfordringer ved at tone undervisningen i professions- og praksisretning, fordi elever med forskellige fagpakker sidder i samme klasse. Det kan løses ved, at eleverne, før de begynder på hf, får mulighed for at vælge fagpakke, så undervisningen kan tones efter elevernes valg. Det har også den fordel, at eleverne ikke behøver at skifte klasse mellem 1. og 2. hf, hvilket giver en tryggere skolegang, siger Tomas Kepler.
Genindfør én fælles eksamen i faggrupperne
Udfordringerne med de nye prøveformer i de flerfaglige forløb - Naturvidenskabelig faggruppe (NF) og Kultur- og samfundsfaggruppen ( KS) - kan ifølge Kepler løses ved at gå tilbage til prøveafviklingen før gymnasiereformen.
"Det er noget rod, at kultur- og samfundsfagsgruppen og naturvidenskabelig faggruppe nu afsluttes med en intern flerfaglig prøve samt en ekstern enkeltfaglig prøve. Den enkeltfaglige prøve afspejler ikke de flerfaglige intentioner for faggrupperne, og det dobbelte prøveforløb er ressourcekrævende og et dårligt politisk kompromis. Derfor giver det langt bedre mening for alle, at vi går tilbage til én fælles eksamen i hver af faggrupperne, understreger GL-formanden.
Endelig hæfter Tomas Kepler sig ved, at evalueringen fremhæver, at reformimplementering i en besparelsestid er en nærmest umulig opgave at løse.
"Det er en ualmindelig vigtig læresætning, som politikerne bør skrive sig bag øret", fastslår GL's formand.
Kontakter
Yderligere information hos
formand for Gymnasieskolernes Lærerforening
Tomas Kepler
tlf. 31 42 81 20
tk@gl.org
Links
Information om Gymnasieskolernes Lærerforening
Gymnasielærernes faglige organisation
Følg pressemeddelelser fra Gymnasieskolernes Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gymnasieskolernes Lærerforening
Er svaret på færre unge flere skoler?27.10.2021 11:05:36 CEST | Pressemeddelelse
”Det er prisværdigt, at regeringen fremhæver betydningen af uddannelse og vil sikre ungdomsuddannelser over hele landet. Vi er fuldt og helt enige med regeringen i, at det er afgørende, at de unge, der i dag ikke får en ungdomsuddannelse, hjælpes til uddannelse. Men i en tid med færre og færre unge risikerer vi, at vi får splittet bæredygtige gymnasier og andre ungdomsuddannelser op i ikke levedygtige, små skoler. Faktisk har vi i sektoren i forvejen mange bekymringer om, hvorvidt det er muligt at fastholde det eksisterende finmaskede net af ungdomsuddannelser, i de kommende år,” siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.
Lige adgang til uddannelse i land og by afspejles ikke i finanslovsforslaget30.8.2021 13:40:37 CEST | Pressemeddelelse
For GL er det væsentligt, at VUC får tilført ressourcer, og at unge og voksne i hele landet får samme mulighed for at få en gymnasial uddannelse, siger Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.
Gymnasielærerne: Bedre elevsammensætning med ny fordelingsmodel10.6.2021 16:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Tomas Kepler, fmd. for GL: ”Opgøret med skæv elevsammensætning og sikring af et gymnasialt udbud i hele landet er en mærkesag. Jeg er tilfreds med, at modellen omfatter både almene og erhvervsgymnasiale tilbud og indhegner selvejet og skolernes interne konkurrence. Det er godt gået af ministeren og forligspartierne”.
Undersøgelse: Genåbnede gymnasier har holdt smitten ude19.3.2021 09:16:19 CET | Pressemeddelelse
Ét smitteudbrud på ét gymnasium, hvor én elev og én lærer blev smittet. Det er omfanget af smittespredningen på de gymnasier, der fik lov at åbne fysisk for elever den 1. marts. Det viser en rundspørge til de pågældende gymnasier i Nordjylland, Vestjylland og Bornholm, som gymnasieskolen.dk, Danske Gymnasier og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier har foretaget.
Fantastisk: 220 mio. kr. til gymnasieuddannelserne!5.12.2020 13:12:44 CET | Pressemeddelelse
”Det er fantastisk. Det er et stærkt resultat, der viser, at fremtiden kan blive bedre. 220 mio. kr. er et så væsentligt beløb, at det kan gøre en forskel på skolerne. Nu kommer der så en lokal indsats for, at pengene også bruges til at styrke kvaliteten af undervisningen," siger formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Tomas Kepler.