Vi klager sjældent over forsikringen
Den ny klagestatistik fra Ankenævnet for Forsikring følger en trend siden år 2000, hvor klagetallet har vist en nedadgående tendens.
- Det er meget positivt, at så få forbrugere har brug for at klage til Ankenævnet for Forsikring. Jeg ser det som et udtryk for, at forbrugerne generelt er tilfredse med deres forsikringsselskab. Og at vi igennem årene er blevet bedre til at forklare, hvad forsikringerne dækker, og hvad de ikke dækker, siger underdirektør Torben Weiss Garne, Forsikring & Pension.
I 2019 indløb der 1.362 klager til Forsikringsankenævnet. Det 22 flere klager end året før. Klagetallet sættes i relief af, at vi som forsikringskunder anmelder ca. 1,5 mio. skader om året. Dermed er det sjældent, at vi bliver så utilfredse med vores forsikringer, at vi vælger at smække med døren og gå i Ankenævnet for at få ret i vores sag.
Flere klager over ulykkesforsikringer
De forsikringer, der klages mest over, er ulykkesforsikringer, ejerskifteforsikringer og livs-og pensionsforsikringer.
- Sådan har det været i adskillige år, men nyt er, at vi ser et lille fald i antallet af klager over ejerskifteforsikringerne og livs- og pensionsforsikringer. Til gengæld er der flere klager over ulykkesforsikringer, siger Kim Sparlund, direktør i Ankenævnet for Forsikring.
- Uenighederne drejer sig fx om, hvor meget man er kommet til skade efter en ulykke (méngraden). Tvisten kan også være, om det er en ulykke, der er årsag til de gener, man nu oplever, eller om generne helt eller delvist kan henføres til en forud bestående lidelse eller tilskadekomst. Der kan også være spørgsmål om, hvorvidt man har handlet groft uagtsomt eller var stærkt beruset, da ulykken skete, siger Kim Sparlund.
Danske forsikringer scorer højt i Norden
De danske forsikringsselskaber scorer højt, når det gælder kundetilfredshed. Det vidner den seneste nordiske EPSI-måling om.
- Med en score over 77 ligger vi helt i top sammenlignet med Sverige og Norge. Forsikringsbranchen i Danmark har de allermest tilfredse kunder i hele Norden, siger Torben Weiss Garne.
Det er nemt som forbruger at klage over sit forsikringsselskab, og det er nemt at få indblik i klagestatistikken. Man kan se dem direkte på ankeforsikring.dk, men i øvrigt også på Forsikringsguiden.dk. Når man sammenligner dækning og priser på forbrugerforsikringer, indgår kundetilfredsheden med selskabet som en del af sammenligningen.
Nøgleord
Kontakter
Jørgen Kjær Thomsen - pressetelefon 41 91 91 01
jkt@forsikringogpension.dk
Billeder
Links
Information om Forsikring & Pension
F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.
Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension
F&P: Stormflodsordningen skal tilpasses det vildere vejr11.6.2025 06:40:09 CEST | Pressemeddelelse
Stormfloderne kommer oftere og rammer hårdere, og det kalder på en ny og økonomisk fremtidssikret stormflodsordning. Det mener F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – der foreslår, at stormflodsafgiften hæves for alle. På længere sigt bør afgiften differentieres og fastsættes med udgangspunkt i offentlige ejendomsvurderinger og risikoen for oversvømmelse.
F&P foreslår milliardløft af syv superhavne10.6.2025 20:57:23 CEST | Pressemeddelelse
Danske havne kan med udbygning få en nøglerolle i både oprustning af forsvaret, omstilling til grøn energi, og når det gælder en styrket europæisk konkurrenceevne. Derfor bør regeringen udbygge og etablere såkaldte superhavne, mener F&P – forsikrings- og pensionsbranchen. Pensionsbranchen har ekspertisen og står potentielt klar med milliardinvesteringer.
Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring2.6.2025 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om rejseforsikringen omfatter børn, der rejser alene? Om indboforsikringen dækker tyveri fra telt og på festival? Og om bilforsikringen dækker hvis man bruger den som Ø-taxi?
Ny kortlægning kalder på byrdelettelse20.5.2025 11:24:36 CEST | Pressemeddelelse
Digitaliseringsstyrelsen har netop kortlagt hvor ofte de danske virksomheder skal indberette til det offentlige. Det viser bl.a. at hotelbranchen indberetter 1 gang om året, energivirksomheder gør det 72 gange, men forsikrings- og pensionsbranchen skal gøre det hele 814 gang om året.
F&P: Ny aftale kan genstarte udbygning af dansk havvind19.5.2025 16:15:14 CEST | Pressemeddelelse
Ny aftale om udbudsrammer er et vigtigt skridt mod, at dansk havvind atter kan blive en god businesscase for både udviklere og investorer i den benhårde internationale konkurrence, så Danmark kan komme tilbage på sporet som førende havvindnation og foregangsland i den grønne omstilling. Det mener F&P – forsikrings- og pensionsbranchen, der roser regeringen og partierne bag aftalen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum