3F Privat Service, Hotel og Restauration

Corona genåbning: Åbne restauranter kræver stram styring og fokus på medarbejderne

Del
Snart åbner cafeer og restauranter igen. For mange, også for 3F, er det en god nyhed, men glæden kan vare kort, hvis branchen ikke formår at tage ansvar, både over for gæster og medarbejdere.

Regeringens fase 2 starter nu og det betyder, at store dele af restaurationsbranchen snart kan åbne op igen efter en lang og hård pause. Ikke mindst de mange tusinde medarbejdere – hvoraf mange desværre nu er fyret og derfor modtager dagpenge – håber, at de snart igen kan genoptage arbejdet.

Men der er al mulig grund til at løfte en advarende pegefinger: Restauranter er fyldt med fælles kontaktpunkter. Man kan ikke undgå at kopper, glas, gafler og andet håndteres af flere hænder og herefter har kontakt med munden. Hertil kommer, at restauraurationsbranchen ikke ligefrem er kendt for at være pligtopfyldende og ansvarsbevidste, når det kommer til arbejdsmiljø.

Retfærdighedsvist skal det siges, at der heldigvis er rigtig mange i branchen, der har styr på tingene. De har som regel også styr på overenskomstforholdene og står i en arbejdsgiverforening, men der er mange andre. Hvert år gives der foruroligende mange påbud i branchen fra Arbejdstilsynet.

3F Privat Service, Hotel og Restauration håber derfor at hele restaurationsbranchen vil stå sammen om at tage ansvar – og have en særlig fokus på medarbejderne.

Restauranterne skal fra start være i dialog med medarbejderne og deres repræsentanter, og inddrage dem i udarbejdelse af nye arbejdsgange og procedure i overensstemmelse med statens vejledninger.

Der skal særlig fokus på medarbejdere, der er i en øget risikogruppe, f.eks. gravide, ældre og kroniske syge.

Alle processer, lige fra tilberedning, servering, afrydning og rengøring skal gennemgås sammen med medarbejderne, for at sikre, at nye arbejdsgange minimerer smittefaren mest muligt.

På områderne omkring medarbejderne, f.eks. omklædningsrum, badefaciliteter, toiletter og frokostlokaler, skal rengøringen gøres særlig effektiv og udføres gennem hele arbejdsdagen.

Jeg håber, at vi i branchen i fællesskab kan løfte denne opgave. Og jeg håber derfor at vi har set det værste af Corona-krisen i denne omgang.

Og jeg håber også at branchen, på trods af situationens alvor, får øjnene op for, at arbejdsgivere og medarbejdere i fællesskab – og kun i fællesskab - kan løfte de virkelig store udfordringer. På den måde kan det være, at der kommer lidt godt ud af Corona-krisen.

Nøgleord

Kontakter

Tina Møller Madsen, gruppeformand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration
Mob: 21 41 94 58
Mail: tina.madsen@3f.dk

Billeder

Information om 3F Privat Service, Hotel og Restauration

3F Privat Service, Hotel og Restauration
3F Privat Service, Hotel og Restauration
Kampmannsgade 4
1790 København K

3F Privat Service, Hotel og Restauration er en gruppe i 3F og har omkring 27.000 medlemmer som primært arbejder inden for hotel- og restaurationsbranchen samt som rengøringsassistenter, sanitører- og serviceassistenter.

 

 

Følg pressemeddelelser fra 3F Privat Service, Hotel og Restauration

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra 3F Privat Service, Hotel og Restauration

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye