Informationsteknologi kan åbne for naturoplevelser hos børn
Børns dagligdag er blevet mere institutionaliseret og stillesiddende. Dagligdagen ligger i faste rammer og børn har mindre tid til at undersøge omgivelserne uden voksnes indblanding. Det er derfor ikke overraskende, at nutidens børn kommer mindre ud i naturen end foregående generationer.
Men en nyt forskningsrapport påviser nu, at smartphones og andre nye teknologier også kan være en vej til gode naturoplevelser for børn og unge.
”Der har længe været fokus på, at den voksende brug af smartphones distraherer, og sætter fordybelsen under pres. Når vi taler om børn og unge, er det ofte teknologiens negative sider, der fremhæves. Men nu viser det aktuelle forskningsprojekt, hvordan brug af internettet og apps på smartphones også kan bruges til at give gode naturoplevelser”, siger lektor Theresa Schilhab fra DPU, Aarhus Universitet. Hun er en af forfatterne til rapporten ”Børn og unges brug af teknologi til naturoplevelser”, der netop er udkommet.
”Vi havde en forventning om, at naturoplevelser stod i modsætning til brug af teknologi, men i stedet har vi fundet mange eksempler på, hvordan informationsteknologi kan ’lukke naturen op’ og motivere børn og unge til flere naturoplevelser”, siger Theresa Schilhab.
Hun understreger, at det er en meget positiv nyhed, forde det er veldokumenteret, at naturoplevelser øger børn og unges velbefindende og deres generelle trivsel ved eksempelvis af stimulere til fordybelse.
Rapporten viser også, at børn og unge kommer ud i naturen med mange andre formål end at søge fordybelse. Det er først senere i livet, når de er vant til at færdes i naturen, at de prioriterer fordybelse og muligheden for ’at stresse af’.
Teknologien skal understøtte oplevelserne
Naturen påvirker både vores motivation, oplevelser og læring, og har dermed positive effekter på både fysisk og psykisk sundhed, og informationsteknologier kan give os adgang til steder og viden, vi ikke ville have haft adgang til uden. Det kan for eksempel være muligheden for at følge livet i en uglerede eller høre lydene omkring ørredæg i et vandløb. Men det kan også være virtuelle universer som eksempelvis Pokemon Go, der motiverer til leg og bevægelse i naturen.
Teknologien har dermed et stort potentiale. Den kan stimulere til nye naturoplevelser og udvide grænserne for vores sanser, så børn og unge bliver nysgerrige og får lyst til at vende tilbage. Men det kræver samtidig at teknologien skal understøtte, men ikke overtage sanseoplevelserne.
I den næste fase af projektet vil forskerne derfor undersøge, hvor gode de forskellige teknologier så er til at fastholde interessen for naturoplevelser hos børn og unge. Forskerne vil bl.a. følge, hvordan grupper af børn helt konkret bruger udvalgte teknologier i eksempelvis naturparker, og hvad det betyder for børnenes læring og interaktion med naturen og hinanden.
Yderligere information
”Børn og unges brug af teknologi til naturoplevelser” er skrevet af Theresa Schilhab, Gertrud Lynge Esbensen og Jonas Vestergaard Nielsen.
Rapporten er udarbejdet som et led i forskningsprojektet ”Naturlig teknik” under Center for Børn og Natur. Det er et samarbejde mellem DPU, Aarhus Universitet, Københavns Universitet, Syddansk Universitet, VIA University College og Friluftsrådet. Projektet er støttet af Nordea-fonden.
Kontakter
Theresa Schilhab, Lektor
DPU, Aarhus Universitet
Mail: tsc@edu.au.dk
Tlf.: 87163612
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et institut ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Læs mere om DPU på www.dpu.au.dk
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Frygtforskere vil med afsæt i forskningsresultater skabe ’Danmarks uhyggeligste’ escape room6.5.2025 09:40:43 CEST | Pressemeddelelse
I forskningsenheden Recreational Fear Lab på Aarhus Universitet undersøger Mathias Clasen og Marc Malmdorf Andersen, hvorfor mennesker tiltrækkes af frygt og opsøger gys for fornøjelsens skyld. Med en bevilling fra Innovationsfonden får forskerne nu mulighed for at omsætte evidensbaseret viden om frygtpsykologi til handling ved at skabe et escape room.
Nyt grundforskningscenter sætter moderne tekstkultur under lup1.5.2025 16:17:36 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag 1. maj markerede grundforskningscentret TEXT: Center for Contemporary Cultures of Text sin officielle åbning. I de kommende år skal TEXT bidrage med vigtig viden om, hvordan generativ kunstig intelligens påvirker nutidig tekstkultur.
Gymnasieelever lades i stikken med AI1.4.2025 13:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Konference på Aarhus Universitet sætter fokus på AI’s potentialer og udfordringer i gymnasieuddannelserne.
Flere tolke til det danske EU-formandskab5.3.2025 13:36:24 CET | Pressemeddelelse
Et nyt hold af konferencetolke fra Aarhus Universitet skal løfte en vigtig opgave, når Danmark senere i år overtager EU-formandskabet.
Fire nye professorer i filosofi på Aarhus Universitet25.2.2025 09:12:49 CET | Pressemeddelelse
Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet har udnævnt fire nye professorer i filosofi. De fire nye professorer, Anke Büter, Guido Kreis, Jens Christian Bjerring, Thomas Schwarz Wenzer , tiltræder 1. marts 2025 og vil hver især bidrage til udviklingen af filosofisk forskning og undervisning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum