Aarhus BSS laver ny kandidatuddannelse i detail- og mærkevarehandel
Cand.merc. i Commercial and Retail Management er navnet på den nye uddannelse, som udbydes af Aarhus BSS ved Aarhus Universitet, og den udfylder et hul i det danske udbud af erhvervsøkonomiske uddannelser, ligesom den forventes at kunne tiltrække internationale studerende.
Samtidig opruster Aarhus BSS fagligt i form af et nyt forskningsområde inden for retail management.
”Samarbejdet med en bred vifte af sektorens virksomheder giver os mulighed for at tilbyde en både specialiseret og samtidig bred kandidatuddannelse inden for en sektor, der beskæftiger tusindvis af medarbejdere, og som er en af hjørnestenene i et industrialiseret samfunds økonomi. Internationalt set findes der kun ganske få uddannelser med samme bredde inden for sektoren,” siger Per Andersen, prodekan for uddannelse på Aarhus BSS.
Med uddannelsen vil de studerende blive klædt på til en karriere inden for hele detail- og mærkevaresektoren i en række forskellige centrale funktioner i sektorens virksomheder og med optimale muligheder for karrieremæssig avancement inden for og på tværs af sektoren.
Uddannelsen er udviklet i samarbejde med en række fremtrædende aktører i sektoren, som er samlet i en gruppe af Founding Partners. Virksomhederne vil spille en aktiv rolle i uddannelsesforløbet gennem gæsteforelæsninger, projektorienterede forløb og kandidatafhandlinger, ligesom de stiller et større antal relevante studiejob til rådighed for de studerende.
Desuden finansierer virksomhederne i Founding Partners et professorat på Aarhus BSS i Commercial and Retail Management.
”Godt købmandskab er i dag en højt specialiseret egenskab, der rækker langt ud over blot at være indkøb til den rigtige pris og salg med en fortjeneste. Det er en kompleks mekanisme, der kræver indgående indsigt i alt fra strategier over relationer til forbrugeradfærd, og alt det skal uddannelsen rumme,” siger Joachim Nisgaard, Group Senior Director i Talent Management & Learning hos Salling Group, som har været en af hovedkræfterne bag oprettelsen af den nye cand.merc.-uddannelse.
Også Bestseller-koncernen hilser den nye uddannelse velkommen.
”De nye kandidater bliver et godt match til de roller, viskal udfylde i de kommende år i JACK & JONES. Indgående kendskab til ledelsesaspektet i at drive en stor detailforretning vil være et værdifuldt udgangspunkt at have for de talenter, vi skal rekruttere til denne del af vores forretning,” siger Retail Buying Director fra JACK & JONES, Ole Bech.
Uddannelsen som cand.merc. i Commercial and Retail Management har studiestart i efteråret 2020.
Founding Partners:
- Arla
- Bestseller
- Danish Crown
- Dagrofa
- JYSK
- KFI Erhvervsdrivende Fond
- Mærkevareleverandørerne – MLDK.dk
- Rema 1000
- Salling Group
Nøgleord
Kontakter
For yderligere oplysninger:
Prodekan for uddannelse Per Andersen
Aarhus BSS, Aarhus Universitet
Tlf.: +45 87 16 57 45
Mail: perandersen@au.dk
Formand for Founding Partners og CEO Fritz Schur Consumer Group
Carsten Wandorf
Tlf: + 45 40 32 62 67
Mail: formand.MLDK@mldk.org
Salling Group:
Group Communication
Tlf: +45 87 78 50 02
Mail: press@sallinggroup.com
Bestseller:
Press & Corporate Communication
Tlf: +45 99 42 16 62
Mail: communications@bestseller.com
Links
Information om Aarhus Universitet: Aarhus BSS
Om Aarhus BSS
Aarhus BSS er en bred business school ved Aarhus Universitet. Med ca. 15.700 dagsstuderende og flere tusinde deltidsstuderende, 275 ph.d.-studerende og godt 500 videnskabelige medarbejdere er Aarhus BSS en af Europas største business schools og Danmarks største universitære enhed inden for business og samfundsvidenskab med en stor faglig bredde.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Aarhus BSS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Aarhus BSS
Aarhus Universitet etablerer nyt center for dansk erhvervsliv3.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Institut for Økonomi på Aarhus BSS bliver hjemsted for en ny forskningsenhed, Center for Erhvervsøkonomisk Forskning og Analyse, Aarhus Universitet (CEFAU). Centret skal levere uafhængige og forskningsbaserede analyser, som kan gavne det danske erhvervsliv.
Presseinvitation: Folketinget og Magtudredningen 2.0 inviterer til konference på Christiansborg25.10.2024 08:25:50 CEST | Presseinvitation
Forskere præsenterer centrale indsigter fra det indledende arbejde i Magtudredningen 2.0 og diskuterer ny viden med politiske aktører.
Nyt internationalt pionercenter for medicinsk dataforskning20.8.2024 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Aarhus Universitet, Københavns Universitet og University of Oxford går nu sammen om at skabe et nyt pionercenter, der bliver en markant international partner for datadreven medicinsk forskning. Pionercentret forankres på Aarhus Universitet med hub sites på hver af de tre universiteter og med en samlet bevilling på 250 mio. kr.
Kære landmand, hvor digital er du?23.5.2024 10:29:24 CEST | Pressemeddelelse
Der er store forventninger til, at digitale teknologier kan sætte yderligere skub i landbrugets udvikling. Men hvad mener den enkelte landmand egentligt om at gøre sit landbrug mere digitalt? Det får 4000 landmænd nu mulighed for at svare på i en spørgeskemaundersøgelse, der både skal høste erfaringer og så nye idéer til udviklingen af landbrugets grønne omstilling.
Tronskiftet fører til nyt navn på forskningscenter20.3.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse er det nye navn på et seks år gammelt forskningscenter ved Aarhus BSS på Aarhus Universitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum