DI - Dansk Byggeri

Pendlerne i Sydjylland kører længere for at komme på arbejde

Del
Pendlerne fra Sydjylland tilbagelægger flere og flere kilometer for at komme på arbejde. Forrige år pendlede de i gennemsnit 48,5 kilometer om dagen, hvilket er 44 procent længere end i 2002, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

I Sydjylland kørte pendlerne i alt 15,8 millioner kilometer om dagen i 2017. Det svarer til at køre fra Kolding til Rom cirka 8.300 gange. Det er en stor stigning i forhold til 2002, hvor pendlerne fra Sydjylland samlet set pendlede 10,9 millioner kilometer om dagen.  

- Den stigende pendling skaber kø og trængsel på vejene og behov for en udvidelse af motorvejsnettet og en mere effektiv kollektiv trafik. De mange timer, vi bruger i trafikken, er dyre for os alle sammen. Derfor er der behov for, at politikerne får sat skub i de vej-, bane- og broprojekter, der allerede ligger klar, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.

I Sydjylland er det pendlerne fra Haderslev, der kører længst for at komme til og fra arbejde. Her kører pendlerne i gennemsnit 55 kilometer om dagen. I 2002 kørte pendlerne fra Fanø i gennemsnit 30,1 kilometer til og fra arbejde, mens de i 2017 kørte hele 48,8 kilometer om dagen.

I Vejle kører pendlerne i gennemsnit 51,8 kilometer om dagen, mens pendlerne i Kolding tilbagelægger 49 kilometer om dagen. Pendlerne fra Sønderborg er dem, der har den korteste afstand til og fra job. I gennemsnit pendler de 41,2 kilometer om dagen.

- Med de store afstande, som pendlerne kører hver dag, er der ingen tvivl om, at de er klar til at pendle langt for at komme på arbejde. Men hvis bus- og togtrafikken ikke glider let, og bilisterne spilder tid på at sidde i kø både morgen og eftermiddag, så bliver det svært for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærheden. Så det går ud over væksten, hvis infrastrukturen ikke er i orden, siger Henrik Friis.

Han peger på, at der er flere vej- og baneprojekter i Sydjylland, der er oplagte at sætte skub i nu.

- Det gælder blandt andet en Hærvejsmotorvej, der vil gøre hverdagen lettere for både pendlere og virksomheder, og en effektiv jernbane med gode skiftemuligheder i Sydjylland. En udvidelse af E45 mellem Hornstrup og Skanderborg vil også gøre det nemmere for pendlerne fra Sydjylland, hvis de skal nordpå. Og så skal motorvejsnettet E20 og E45 i Trekantsområdet udvides. Tænketanken Kraka har tidligere lavet en analyse, der netop viser, at mange infrastrukturprojekter på sigt vil give overskud. Så det er bare med at komme i gang, siger branchedirektør Henrik Friis, Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.

Tallene i Dansk Byggeris opgørelse dækker alle former for pendling.

 

Kontakter

Branchedirektør Henrik Friis, Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri, hfr@danskbyggeri.dk, telefon 20 31 15 03
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Vedhæftede filer

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18
1553 København V

3377 3377https://www.danskindustri.dk/brancher/di-byggeri/

 

 
 
 
 

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye