9 ud af 10 danskere: Tonen på nettet er for hård
I en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke for mobilselskabet Call me svarer 82,1 % af danskerne, at tonen i Danmark generelt er blevet skærpet inden for de seneste fem år. Tæt på ni ud af 10 danskere oplever, at tonen på nettet er for hård (88,2 %), og det betyder, at over halvdelen af danskerne holder sig fra at ytre sig på nettet (59,8 %).
Især kvinderne påvirkes af den hårde tone. Faktisk holder tonen på nettet 5,2 % flere kvinder end mænd fra at ytre sig (57,1 % vs. 62,3 %). 6,3 % kvinder bliver ligefrem triste, og hele 10,5 % flere kvinder end mænd bliver chokerede (19,4 % vs. 29,9 %), når de mødes af nettets hårde tone.
Hvem – mig? Nej!
Det er dog ikke os selv, der bærer ansvaret for den hårde tone. Spørger man danskerne, hvem der overfuser, taler hårdt eller forulemper andre internetbrugere, svarer mere end ni ud af 10 (91,3 %) nemlig nej til, om de selv har gjort det.
Den værste synder ser ud til at være muligheden for at være anonyme og gemme sig bag skærmen uden tanke på, at der sidder et andet menneske på den anden side. Mere end halvdelen (58,3 %) mener nemlig, at den hårde tone netop skyldes muligheden for at være anonyme, og 56,4 % af danskerne mener, at tonen skyldes, vi gemmer os bag en skærm og derfor glemmer, at der sidder et menneske på den anden side. Facebook får skyld for at være stedet med den hårdeste tone (84,1 %), og 47,1 % peger på mangel på digital dannelse.
Tal ordenligt – også på nettet
Mobilselskabet Call me, som står bag undersøgelsen, startede for seks år siden bevægelsen Tal ordentligt, hvor de understregede overfor befolkningen, at det ikke koster noget at tale pænt til hinanden. Dengang var der fokus på det offentlige rum.
”Hos Call me tager vi ansvar for kommunikation mellem mennesker, og vi vil helt grundlæggende tale for, at vi hver især tænker over hvilken stemme, vi giver videre til vores næste – og til næste generation. Vi kan komme langt alene, men ikke langt nok. Derfor har vi gennem nu seks år kæmpet for en bedre tone og bedre trivsel sammen med gode samarbejdspartnere som bl.a. Red Barnet, Sofie Münster fra Nopa og Center for Rummelighed,” fortæller Sofie Wedel Heilskov fra Call me.
Billeder
Information om Call me
Følg pressemeddelelser fra Call me
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Call me
Nu flytter de mange Alka Mobil-kunder ind hos Call me1.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med tilføjelsen af Alka Mobils kunder runder Norlys’ ”value for money” mobilselskab, Call me, nu mere end 350.000 kunder.
Call me køber Alka Mobil30.4.2024 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mobilselskabet Call me har købt Alka Mobil. I løbet af andet halvår af 2024 vil kunderne overgå til Call me, hvor de beholder telefonnumre, abonnementspriser og vilkår - ligesom de fortsat vil benytte Telias stærke, landsdækkende mobilnetværk.
Call me vil styrke den gode forbindelse22.6.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag lancerer Call me mobilselskabets nye univers, der sætter spot på værdien af gode forbindelser mellem mennesker. Det sker gennem en omfattende indsats, der inkluderer alt fra markeds- og kundekommunikation over produkter og services til Call mes medarbejderkultur.
Call me har fortsat Danmarks mest loyale mobilkunder18.6.2019 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Mobilselskabet Call me har de mest loyale mobilkunder i Danmark for andet år i træk. Det viser årets brancheindex fra Loyalty Group, der undersøger danskernes loyalitet og tilfredshed overfor blandt andet deres mobilselskab. Loyale kunder er vigtige fordi de bl.a. fungerer som ambassadører og medvirker til at tiltrække nye kunder gennem deres anbefalinger.
Tal ordentligt: Hvem tager ansvar for den hårde tone?1.2.2019 16:30:00 CET | Pressemeddelelse
En nyere undersøgelse foretaget af Wilke for Call me viser, at 82 % af alle danskere oplever, at tonen er blevet skærpet i Danmark inden for de seneste fem år. Konsekvensen er, at vi hver især trækker os fra diskussioner og bliver mindre udadvendte. Det er et problem for den enkelte, men også for samfundet og den demokratiske samtale, når omgangstonen og debatkulturen bliver rå og uforsonlig. ”Hos Call me har vi haft fokus på denne fælles udfordring i de seneste syv år, siden vi første gang valgte at bruge vores kommunikationskanaler og markedsføringsressourcer på kampagnen ’Tal ordentligt.’ Har det så hjulpet? Det er svært at afgøre – men alle undersøgelser viser i hvert fald, at emnet stadig er yderst relevant”, siger Sofie Heilskov, Brand Activation Manager i Call Me. Mange ofre, ingen skyldige Især på de sociale medier er retorikken blevet hård – når vi diskuterer i alenlange kommentarspor, der fyldes med verbale granater, sendt afsted i ly af computerskærmen. I en undersøgelse til
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum