Tal ordentligt: Hvem tager ansvar for den hårde tone?
En nyere undersøgelse foretaget af Wilke for Call me viser, at 82 % af alle danskere oplever, at tonen er blevet skærpet i Danmark inden for de seneste fem år. Konsekvensen er, at vi hver især trækker os fra diskussioner og bliver mindre udadvendte. Det er et problem for den enkelte, men også for samfundet og den demokratiske samtale, når omgangstonen og debatkulturen bliver rå og uforsonlig.
”Hos Call me har vi haft fokus på denne fælles udfordring i de seneste syv år, siden vi første gang valgte at bruge vores kommunikationskanaler og markedsføringsressourcer på kampagnen ’Tal ordentligt.’ Har det så hjulpet? Det er svært at afgøre – men alle undersøgelser viser i hvert fald, at emnet stadig er yderst relevant”, siger Sofie Heilskov, Brand Activation Manager i Call Me.
Mange ofre, ingen skyldige
Især på de sociale medier er retorikken blevet hård – når vi diskuterer i alenlange kommentarspor, der fyldes med verbale granater, sendt afsted i ly af computerskærmen. I en undersøgelse tilbage fra 2012 svarede kun 11 pct. af danskerne, at de oplevede, at der var en hård tone på de sociale medier. I december 2018 var andelen vokset dramatisk til 77 pct.
Samtidig svarede 91 pct. af de adspurgte i den nye undersøgelse benægtende til, at de selv skulle have overfuset nogen online.
Den er altså tydeligvis gal med tonen i det offentlige rum, især på de sociale medier. Og vores selvopfattelse er åbenbart også helt skæv, eftersom stort set ingen mener, at de selv har et medansvar for forråelsen.
Min skole – min ven
Så hvor går det galt, og hvad er vejen frem? Er det os voksne – som ikke er vokset op med sociale medier – der er de værste? Og er det for sent at lære os, hvordan man holder en god tone online? Forhåbentlig ikke, men det giver mening at bruge kræfterne på den næste generation.
Hos Call me har vi i de senere år samarbejdet med bl.a. Red Barnet på at udvikle aktiviteter, der handler om at holde en god tone og sige fra i forhold til mobning.
Fredag 1. marts er landsdækkende trivselsdag på de danske folekskoler. I den andledning tilbyder Red Barnet og Call me for fjerde år i træk den gratis aktivitetspakke ’Min skole – min ven’, som indeholder samtaleoplæg, film og andet materiale, der lægger op til en konstruktiv diskussion om, hvordan vi taler bedre sammen og bliver mere åbne og inkluderende i forhold til vores klassekammerater.
Sidste år deltog næsten halvdelen af alle landets folkeskoler i ’Min skole – Min ven’, og forhåbentlig bliver opbakningen endnu større i år.
”Der er brug for, at så mange som muligt sætter dette tema på dagsordenen. For hvis ikke vi voksne kan ændre adfærd, så må vi håbe, at vores børn kan gøre det bedre. Det tror vi på. For det koster jo ikke noget at tale ordentligt – men det har mange omkostninger, når vi ikke kan finde ud af det”, siger Sofie Heilskov.
Billeder
Information om Call me
Følg pressemeddelelser fra Call me
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Call me
Nu flytter de mange Alka Mobil-kunder ind hos Call me1.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med tilføjelsen af Alka Mobils kunder runder Norlys’ ”value for money” mobilselskab, Call me, nu mere end 350.000 kunder.
Call me køber Alka Mobil30.4.2024 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mobilselskabet Call me har købt Alka Mobil. I løbet af andet halvår af 2024 vil kunderne overgå til Call me, hvor de beholder telefonnumre, abonnementspriser og vilkår - ligesom de fortsat vil benytte Telias stærke, landsdækkende mobilnetværk.
Call me vil styrke den gode forbindelse22.6.2023 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag lancerer Call me mobilselskabets nye univers, der sætter spot på værdien af gode forbindelser mellem mennesker. Det sker gennem en omfattende indsats, der inkluderer alt fra markeds- og kundekommunikation over produkter og services til Call mes medarbejderkultur.
Call me har fortsat Danmarks mest loyale mobilkunder18.6.2019 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Mobilselskabet Call me har de mest loyale mobilkunder i Danmark for andet år i træk. Det viser årets brancheindex fra Loyalty Group, der undersøger danskernes loyalitet og tilfredshed overfor blandt andet deres mobilselskab. Loyale kunder er vigtige fordi de bl.a. fungerer som ambassadører og medvirker til at tiltrække nye kunder gennem deres anbefalinger.
Tusindvis af børn løber for at hjælpe andre børn24.9.2018 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
På skolernes motionsdag vil skolebørn på tværs af landet trække i træningstøjet og bevæge sig for mere end deres egen sundheds skyld. De deltager nemlig i Venskabsløbet, som både har til formål at styrke fællesskabet og trivslen blandt eleverne og samtidig løbe penge ind til Red Barnets arbejde for de dårligst stillede børn i Danmark og resten af verden. Dermed har den traditionsrige Skolernes Motionsdag, som har eksisteret siden 1982, fået en ekstra positiv dimension. Venskabsløbet er udviklet i et samarbejde mellem Call me og Red Barnet og foregår for langt de fleste skolers vedkommende den 12. oktober. Sidste år samlede over 13.000 skolebørn lige over 780.000 kroner ind i denne gode sags tjeneste. - Call me er mobilselskabet med et hjerte til forskel, og vi gerne gøre en forskel i relationen mellem mennesker. Det vil vi, fordi vi lever af kommunikation, og fordi vi ønsker at bidrage til en verden, hvor vi både lytter og taler ordentligt til hinanden. Derfor har vi etableret et tæt s
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum