Aalborg Universitet

IT-værktøjer giver fattige afrikanere bedre undervisning

Del
IT-Studerende fra Aalborg Universitet (AAU) er i Sydafrika for at give skolerne digitale værktøjer. Værktøjer, der dels hjælper børnene i deres indlæring, dels forsyner skoler og lærere med vigtige data til forbedring af undervisningen fremadrettet

En gruppe IT- studerende fra AAU er i øjeblikket i Sydafrika, hvor de tilbyder skoler i slumområder digitale værktøjer til matematikundervisning. Ud over at hjælpe børnene giver værktøjerne også data til lærerne og skolerne, som bruger det til at forbedre undervisningen. Det sidste er det vigtigste, fordi det skaber langsigtede og varige forandringer – helt i tråd med FN’s Verdensmål nr. 4 om kvalitet i undervisningen.

Intuitiv præsentation af data

Jacob Vejlin Jensen og Johan Hempel Begntson læser computerteknologi, mens Rasmus Broholm og Olga Pilawka læser informationsvidenskab. Det første er teknisk videnskab, mens det sidste er humaniora, og de er alle fire Sydafrika, hvor de i fælleskab gør de en forskel sammen med nonprofitorganisationen Green Shoots, som står i spidsen for projektet.

− Vi har brugt den sidste uge på at besøge skoler, se hvordan værktøjerne bliver brugt og tale med lærere og elever. Det er et fantastisk system, og børnene er virkelig engagerede. Men vi kan se, at nogle af lærerne har svært ved at bruge de data, de får om de studerendes læring. Her kan vi bruge vores viden til at præsentere dataene på en mere intuitiv måde og hjælpe dem med at blive bedre undervisere, forklarer Rasmus Broholm.

Håndteringen af data er også et område, hvor Johan Hempel Begntson og Jacob Vejlin Jensen, der læser computerteknologi, kan bidrage.

− På vores studie lærer vi om databaser og netværk, og det er præcis den viden, Green Shoots har brug for, for at kunne udbrede systemet yderligere. Og for os som studerende er det fedt at lave noget, der rent faktisk bliver brugt og gør en positiv forskel, siger Johan Hempel Bengtson.

Godt samarbejde mellem NGO og AAU

Jo Besford er leder og medstifter af Green Shoots, og hun er begejstret for de studerende fra Aalborg Universitet:

− Vi er rigtigt glade for samarbejdet med Aalborg Universitet. De studerende er gode til at forstå den kontekst, vi arbejder i, og lave brugbare løsninger. Det betyder også, at når de engang kommer tilbage og besøger os, så kan de se præcis, hvordan de har bidraget, og hvilken forskel det gør for skolerne, lærerne og børnene hver eneste dag.

Det er anden gang, studerende fra Aalborg Universitet samarbejder med Green Shoots. Projektet er en del af AAU’s tværfaglige satsning, hvor studerende arbejder med FN’s verdensmål på tværs af studieretninger.

FAKTABOKS

  • Green Shoots, som står i spidsen for IT-projektet, er en nonprofitorganisation, som har til formål at sikre kvalitetsundervisning for børn og unge i Afrika. Læs mere her: https://www.greenshootsedu.co.za/
  • IT-projektet er så populært, at det allerede bruges på 339 skoler i Western Cape.
  • Ambitionen er endnu større, nemlig at nå ud til langt flere skoler i både Sydafrika og andre afrikanske lande.
  • I dag er det kun et fåtal af eleverne i de afrikanske slumområder, der består 6. klasses matematik.
  • De studerendes rejse til Sydafrika er støttet af IT-Vest og Aalborg Universitet.

Kontakter

Lektor Jens Myrup Pedersen, tlf. 99408771, mobil 21847931, jens@es.aau.dk
Nelly Sander, presseansvarlig, Det Tekniske Fakultet for IT og Design, AAU, tlf. 99402018, nsa@adm.aau.dk

Billeder

Information om Aalborg Universitet

Aalborg Universitet
Aalborg Universitet
Fredrik Bajers Vej 5, Postboks 159
9100 Aalborg

9940 9940http://www.aau.dk/

Følg pressemeddelelser fra Aalborg Universitet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aalborg Universitet

Prøve- og karakterfrihed kan skabe gode betingelser for trivsel, motivation og faglig fordybelse, men ikke uden at noget sættes i stedet for11.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse af fri- og efterskoler der arbejder med prøve- og karakterfrihed viser, at langt hovedparten af eleverne er glade for at gå i skole, motiverede for skolearbejdet og oplever sig selv som fagligt stærke. Men det er langt fra uden udfordringer at fjerne prøver og karakterer. Det kræver nemlig en stærk feedback-kultur at give eleverne en fornemmelse af, hvor de står uden karakterer.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye