Hvad kan vi lære af den nye generation af minoritetsdanske børn?
Muhammed på 10 år er født og opvokset i Danmark. Han har gået i dansk skole. Det har hans forældre også. Alligevel bliver han af mange betragtet som indvandrer. Som en udefrakommende. Som en der ikke rigtigt hører til. Der i høj grad brug for, at vi som samfund bliver klogere på, hvad der kendetegner den nye generation af børn af efterkommere, mener Laura Gilliam, der er antropolog og lektor på DPU, Aarhus Universitet og mangeårig forsker i børn med minoritetsbaggrund. Hun siger:
”Vi kan som samfund ikke blive ved med at se disse børn og deres forældre som indvandrere, når de er født og opvokset i Danmark, og deres indvandringshistorie går tre generationer tilbage. Samtidigt viser de os noget vigtigt om sammenhængen mellem migration, generationer og skolegang.”
Blik for nuancer
I et nyt forskningsprojekt, som hun har fået bevilget 2,4 millioner kr. til af Det Frie Forskningsråd, undersøger hun sammen med ph.d.-studerende Steffen Bering Kristensen, hvordan disse minoritetsbørn forholder sig til skolen, samt hvilken rolle skolen, deres forældre og deres families migranthistorie og vilkår i Danmark spiller for deres tilgang til skolen.
Undersøgelser har vist, at den nye generation af minoritetsbørn, 3. generation, der er ved at vokse op i Danmark, klarer sig lige så dårligt i skolen som 2. generation. Laura Gilliam er imidlertid kritisk over for undersøgelsernes metodegrundlag og konklusioner, og hun vil derfor i sit projekt gå anderledes nuanceret og kvalitativt til værks for at belyse, hvor divers gruppen af børn af efterkommere er.
”Jeg har i min forskning i minoritetsdanske børn set så stor en variation allerede blandt den såkaldte 2. generation, f.eks. i forhold til deres selvforståelser, kulturelle orienteringer og skoleudbytte, at jeg ikke kan forestille mig, at dette ikke også gør sig gældende for den næste generation,” siger hun og fortsætter:
”Med det her projekt håber vi at skabe blik for de mange forskellige faktorer, der spiller ind på minoritetsdanske børns udbytte af og tilgange til skolen. Samtidig søger vi at undersøge deres oplevelse af identitet og inklusion i det danske samfund,” siger Laura Gilliam.
Fokus på forældre
Noget af det, der muligvis kan forklare diversiteten, er forældrenes egen skolegang og familiens migranthistorie. Dette vil forskerne derfor dykke ned i fra to forskellige perspektiver: Forældrenes og børnenes. Projektet er nemlig delt i to; Den ene del omhandler børnene og deres skolestrategier, og hvilken indflydelse deres familiers migranthistorie og strategier i forhold til uddannelse har. Den del står ph.d.-studerende Steffen Bering Kristensen for.
I den anden del vil Laura Gilliam fokusere på forældrene og undersøge, hvordan de på baggrund af deres migranthistorie og deres egen opvækst og skoleoplevelser i Danmark navigerer i forhold til deres børns skolegang.
”Forældrenes strategier er interessante at dykke ned i, da de bunder i egne oplevelser af den danske skole og af at være minoritetsbarn i Danmark. De har derfor nogle andre forudsætninger for at guide deres børn, end deres egne forældre havde.”
Brug for nye forklaringsmodeller
Samtidigt er denne generation af forældre og deres børn særligt interessante fra et integrations- og uddannelsesperspektiv. Laura Gilliam henviser til, at når minoritetsdanske børn fra første og anden generation har klaret sig dårligere end majoritetsdanske børn, har man ofte forklaret det med sprog- og kulturbarrierer. Men den forklaring holder ikke længere, mener hun.
”Når de nye studier viser, at de første børn fra den nye generation af minoritetsbørn – gennemsnitligt – heller ikke klarer sig godt i skolen, så udfordrer det nogle af de antagelser, vi har, nemlig at det skyldes, at der ikke er blevet talt dansk i hjemmet, at deres forældre ikke kender skolesystemet og den danske kultur osv. For langt de fleste af forældrene er jo født og opvokset i Danmark, taler dansk i hjemmet og kender skolesystemet, for de har selv gået i dansk skole,” siger Laura Gilliam, der mener, at vi skal se langt mere på sociokulturelle og situationelle forhold.
”Vi skal undersøge forhold som: ’Hvor bosatte man sig oprindeligt i Danmark?’ ’I hvilke områder bor man i dag?’ ’Hvilken rolle har skole og uddannelse spillet for familiens livs- og opdragelsesstrategier?’ Hvad oplever børnene i skolen, og hvordan påvirkes deres selvforståelse, selvtillid og skolestrategier af disse erfaringer?”
Migranthistorier og social mobilitet
Det betyder ikke, at etnicitet eller kultur ikke spiller nogen rolle, men det spiller en langt mere kompleks rolle, mener Laura Gilliam.
”Migranthistorierne er interessante at undersøge, fordi folk er ofte flygtet eller migreret for at skabe bedre muligheder for deres børn gennem uddannelse. Vi vil bl.a. se på, hvilke forudsætninger de havde for at virkeligøre dette - hvilke erfaringer og hvilken uddannelseskapital de havde med fra hjemlandet.”
Hun henviser til, at de fleste internationale studier desuden viser, at der faktisk sker stor social mobilitet over få generationer i en del af migrantfamilier, på trods af dårligere forudsætninger og anderledes kulturelle erfaringer. Det samme ser vi i Danmark.
Samtidigt er etnicitet og kultur netop helt centralt, idet selv de børn, hvis familie har boet i Danmark gennem tre generationer, mødes som etnisk og kulturelt anderledes pga. deres udseende og navne.
”Det har en massiv betydning for børnenes identifikation, kulturelle orientering og sociale strategier i forhold til fællesskaber og skoletilgang,” siger Laura Gilliam.
Om projektet
Projektet The New ’Third Generation’ – School Strategies in a Generational Perspective strækker sig over tre år og baserer sig på etnografiske metoder, bl.a. feltarbejde og deltagerobservation i fire klasser med børn i alderen 6-15 år og besøg hos og interviews med 16 familier med immigrantbaggrund i København og på Københavns vestegn.
Kontakter
Lektor Laura Gilliam
DPU, Aarhus Universitet
Mail: lagi@edu.au.dk
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU, Aarhus Universitet (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Frygtforskere vil med afsæt i forskningsresultater skabe ’Danmarks uhyggeligste’ escape room6.5.2025 09:40:43 CEST | Pressemeddelelse
I forskningsenheden Recreational Fear Lab på Aarhus Universitet undersøger Mathias Clasen og Marc Malmdorf Andersen, hvorfor mennesker tiltrækkes af frygt og opsøger gys for fornøjelsens skyld. Med en bevilling fra Innovationsfonden får forskerne nu mulighed for at omsætte evidensbaseret viden om frygtpsykologi til handling ved at skabe et escape room.
Nyt grundforskningscenter sætter moderne tekstkultur under lup1.5.2025 16:17:36 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag 1. maj markerede grundforskningscentret TEXT: Center for Contemporary Cultures of Text sin officielle åbning. I de kommende år skal TEXT bidrage med vigtig viden om, hvordan generativ kunstig intelligens påvirker nutidig tekstkultur.
Gymnasieelever lades i stikken med AI1.4.2025 13:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Konference på Aarhus Universitet sætter fokus på AI’s potentialer og udfordringer i gymnasieuddannelserne.
Flere tolke til det danske EU-formandskab5.3.2025 13:36:24 CET | Pressemeddelelse
Et nyt hold af konferencetolke fra Aarhus Universitet skal løfte en vigtig opgave, når Danmark senere i år overtager EU-formandskabet.
Fire nye professorer i filosofi på Aarhus Universitet25.2.2025 09:12:49 CET | Pressemeddelelse
Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet har udnævnt fire nye professorer i filosofi. De fire nye professorer, Anke Büter, Guido Kreis, Jens Christian Bjerring, Thomas Schwarz Wenzer , tiltræder 1. marts 2025 og vil hver især bidrage til udviklingen af filosofisk forskning og undervisning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum