Den ikoniske fællesbog FRIT FLET bliver til scenekunst

Fællesbogen FRIT FLET har opnået ikonisk status for kvinder på tværs af generationer. Politiken har sågar opkaldt en litteraturpris efter bogen, der har været totalt udsolgt i landets boghandlere og netop er blevet genudgivet fra forlaget Gyldendal. Bogen tager fat om køn, livets mange overgange og det at være menneske i et fællesskab. Det er et værk på mere end 600 sider med alt fra digte til e-mails og familiefotos. Forfatterne har skrevet sammen, hver for sig og på hinandens materiale. Nu bliver dette vildtvoksende værk flettet til en visuel, musikalsk iscenesættelse i samarbejde mellem Sort/Hvid og Mungo Park Kolding.
”I bogen får man et tværsnit af kvinder og den slagmark, som kvindekroppen er. Den gennemgår den ene vilde forvandling efter den anden. Fra små buler, der vokser frem i teenageårene til huden, der krøller som pergament på det sidste livsstadie. Aldersspændet mellem den yngste og den ældste skuespiller bliver 50 år. Vi arbejder meget musikalsk og visuelt, blandt andet med sprødheden, som alderen tilfører en stemme, og vildskaben i den forvandling, som kroppen gennemgår med årene,” fortæller instruktør Liv Helm.
Frit Flet bliver skabt i tæt samarbejde mellem instruktør Liv Helm, scenograf Franciska Zahle og komponist Hannah Schneider. Ligesom bogen er flettet af forskelligt tekstmateriale, fletter de kunstarterne sammen i teaterudgaven.
Når livet eksploderer
På scenen vil man opleve fire kvindelige skuespillere: Sofie Torp, Marie Nørgaard, Ina-Miriam Rosenbaum og Kirsten Peüliche. Den yngste er 28 år, den ældste er 75 år.
FRIT FLET er en visuel og musikalsk montage om livet, der eksploderer i overgangene fra et livsstadie til et andet. Når man ikke længere passer i barnekategorien, men stadig har uskylden uden på tøjet, når ungdommen bliver skåret brat over af barnegråd, eller når hårpagten får grå sølvstrå. Frit Flet handler om den intense jagt efter at finde sig selv.
”Visuelt arbejder vi med kontraster og konstant forandring – vi er ved livets ende og begyndelse på én og samme tid. Et element i forestillingen bliver for eksempel en stor hest – den er både brutal og enormt humoristisk. Samtidig kan hesten og flere andre elementer generere musik. Tekst, musik og scenografi er koblet sammen,” fortæller scenograf Franciska Zahle.
Gulvet laver musik
Man kunne sige, at skuespillerne har en femte medspiller – det er musikken. Sangerinde og komponist Hannah Schneider skaber det musikalske univers, der både kommer til at agere akkompagnement, men også vil være impulsen, der sætter handlingen i gang. Musikken skabes i et spilrum mellem indspillede samples og reallyde skabt i Franciska Zahles scenografi. Blandt andet arbejder holdet med skuespillernes stemmer som et musikalsk instrument. Talt tekst kan gå for eksempel gå over i korværker af flere stemmer.
”I skabelsen af musikken har jeg været meget optaget af skuespillernes stemmer, og lyden af forskellige aldre. Alle sange skabes ud fra vokalerne i rummet. Derudover arbejder vi med, at scenografien på forskellige måder kan bruges musikalsk. Gulvets resonans bliver for eksempel optaget og benyttet som musikalsk effekt,” fortæller komponist Hannah Schneider.
Musik og det visuelle formsprog er en central del af iscenesættelsen. Instruktør Liv Helm er kendt for sin integration af musik og fysik i sine iscenesættelser. Senest har hun for eksempel instrueret det musikalske værk Messias i nat på Husets Teater. Hun stod også bag den Reumertnominerede korforestilling Overload på Odense Teater i 2014.
HOLDET BAG
Tekster af Naja Marie Aidt, Line Knutzon og Mette Moestrup
Forlag Gyldendal
Tekstbearbejdning Liv Helm, Franciska Zahle, Hannah Schneider og Tanja Diers
Instruktør Liv Helm
Scenograf Franciska Zahle
Komponist og musikalsk instruktør Hannah Schneider
Dramaturg Tanja Diers
Kostumier og rekvisitør Anna Ladas
Lysdesigner Morten Kolbak
Lyddesigner Asger Kudahl
Medvirkende Sofie Torp, Marie Nørgaard, Ina-Miriam Rosenbaum og Kirsten Peüliche
FRIT FLET - samproduktion mellem Sort/Hvid og Mungo Park Kolding
Sort/Hvid 16. feb.-16. mar. 2019, Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 KBH V (man-fre kl. 20, lør. kl. 17.)
Mungo Park Kolding 21. mar.-4. apr. 2019, Fredericiagade 1, 6000 Kolding (man-fre kl. 19.30, lør. kl. 17.)
Billetter teaterbilletter.dk / 70 70 74 94 / billet@sort-hvid.dk
Læs mere http://www.sort-hvid.dk/projekt/frit-flet/
OM HOLDET BAG
Liv Helm - instruktør
Instruktør uddannet ved Den Danske Scenekunstskole i 2015. Allerede inden Helm forlod skolen debuterede hun i 2014 med Overload på Odense Teater, som senere blev nomineret til Årets Særpris ved Reumert 2015. Liv Helm har instrueret forestillingerne Dødshjælp på Mungo Park Kolding (2015) sammen med blandt andet scenograf på FRIT FLET Franciska Zahle, Nu er verden på Husets Teater (2016) og Det rene rum på Aarhus Teater (2016). Sammen med komponist Matilde Böcher driver Helm duoen MA Archive, der arbejder i spilrummet mellem teater, kor og installation. Foruden Overload har de sammen skabt blandt andet Salamimetoden på Aarhus Teater (2015), Transfervindue på Det Kongelige Teater (2017) og senest Messias i nat på Husets Teater (2018). Liv Helm har modtaget flere priser: Talentprisen ved Reumert 2016, Teaterkatten 2016 og sammen med komponist Matilde Böcher den årlige præmiering af Statens Kunstfonds legatudvalg for scenekunst (2017). Helm er en del af bestyrelsen i HAUT, en platform til udvikling for nye scenekunstnere. HAUT har til huse på Sort/Hvid.
Franciska Zahle – scenograf og kostumedesigner
Scenograf og kostumedesigner uddannet på Den Danske Scenekunstskole i 2015. Debuterede i 2015 som scenograf på Dødshjælp på Mungo Park Kolding sammen med blandt andet instruktør på FRIT FLET Liv Helm. Derefter skabte Zahle det sceniske univers til Melodien der blev væk på Nørrebro Teater. For dette modtog hun i 2016 en Reumert som Årets Talent. Siden har hun stået bag Medea på Uppsala Stadsteater (2016), Skymningsrøg på Göteborg Stadsteater (2016), Medea på Aarhus Teater (2017), Revolusjon på Nationalteatret i Oslo (2017) og Et Dukkehjem på Helsingborg Stadsteater (2017). I Sort/Hvid-regi har man kunnet opleve hendes scenografi og kostumer i Hospitalet og Revolution, som begge er skabt sammen med Aarhus Teater (2018). Senest har Franciska Zahle skabt den meget roste scenografi samt kostumer til Aladdin, som Sort/Hvids kunstneriske direktør Christian Lollike iscenesatte på Det Kongelige Teater (2018). Ved siden af sit arbejde som scenograf driver Franciska Zahle desuden online-interiørbutikken www.deuxieme.dk.
Hannah Schneider – komponist og musikalsk instruktør
Sangerinde og komponist. Debuterede i 2009 med det anmelderroste soloalbum Hannah Schneider. Hun var i 2008 en del af udviklingsforløbet KarriereKanonen på DR. Schneider har siden da udgivet pladerne Window Sessions (2011), Me vs. I (2012) og Red Lines (2014), alle på Sony Music. Hannah har som komponist skabt flere værker, senest Alfabet over Inger Christensens digte af samme navn til festivalen nORD. Sammen med produceren Nicolai Kornerup udgør hun den elektroniske duo AyOwA, som med deres dansksprogede tekster og mørke nordiske electronica har fået et stort publikum, også ud over landets grænser. De har udgivet to Ep'er: Eremit (2017) og Farvel (2018). AyOwA har spillet koncerter på både Spot Festival og Roskilde Festival, samt turnéret over hele Europa. På teatret har Schneider skabt musik til Melodien, der blev væk på Nørrebro Teater (2016) og Revolt. She Said. Revolt again. på Husets Teater (2018). Som stiftende medlem af koret Korage har hun optrådt på Det Kongelige Teater (2017) og i Cisternerne (2018). Senest har hun med performancegruppen Philip Schneider skabt musik til udstillingen Eternal Flame på galleriet Eighteen / V1 (2018).
Nøgleord
Kontakter
Maja Vadum LarsenSalgs- og kommunikationsansvarlig
Tlf:61 70 89 79maja@sort-hvid.dkBilleder















Information om Sort/Hvid
Følg pressemeddelelser fra Sort/Hvid
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sort/Hvid
'En verdensomsejling under havet' omdannet til desperat traumeteater14.4.2025 11:07:29 CEST | Pressemeddelelse
PRESSEMEDDELELSE, NEMO på SORT/HVID Med NEMO dykker Sort/Hvid ned i grænselandet mellem det politiske og det poetiske. Holdet bag succesforestillingen Skyggernes Museum fortsætter undersøgelsen af traumeteatret – denne gang med udgangspunkt i Jules Vernes ikoniske roman og i en nutid i opløsning.
Hemmelighedsfuldt kunstnerkollektiv har 10-års jubilæum10.9.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De har fået erotikken til at drive ned ad væggene, de har fortolket fascistiske manifester i en fightclub med publikum i Serapions-Ordenen, og de dyrker et stærkt fysisk billedsprog inspireret af det surrealistiske, groteske og monstrøse. Det grænseudvidende kunstnerkollektiv LOGEN har 10-års jubilæum med totalteaterforestillingen GILGAMESH på Sort/Hvid den 27. september. Som medlem af LOGEN åbner Nathalie Mellbye sin første selvstændige sæson som kunstnerisk direktør på Sort/Hvid.
Har vi glemt de psykiske klimaudfordringer?14.8.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De geologiske klimaændringer er øverst på dagsordenen, men hvad med de psykiske klimaudfordringer? Klimaet har markant indvirkning på vores mentale helbred, men dette er ikke i fokus. Diagnosen klimaangst bliver mere og mere udbredt. Den udendørs Sci-fi musical SOLASTALGIA undersøger sangens forløsende kraft på klimaangst. Værket kan opleves fra 27. august på Sydhavnstippen.
I ny forestilling danser publikum sig selv i trance7.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
På Sort/Hvid inviterer vi publikum til at slippe alle hæmninger og danse med i forestillingen Dansedybet, som lader middelalderens ustyrlige dansepest bryde ud igen. Vi har brug for fysisk at reagere på kriserne, der vælter ned over os, mener forestillingens instruktør Anne Zacho Søgaard. Dansedybet har premiere den 29. februar 2024.
Hvem er bange for Pamela Anderson?12.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Og hvad gør Pamela Anderson bange? Baywatch-skuespilleren er den celebre hovedperson i en ny horrormusical af AKT1 på Sort/Hvid. Forestillingen spærrer det blonde ikon inde i et badedragtrødt rædselskabinet på scenen for at reflektere over vores tids angst for at være vulgær og overfladisk, uautentisk og fake. Med Pamela som historiens heltinde vil instruktør Niels Erling gøre op med årtiers underkendelse af popkulturens betydning for vor tids moralske forestillingsverden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum