Hartmanns

De første grønlandske rubiner fra Kongeriget Danmark ser dagens lys

Danmark er kommet på alles læber i smykkebranchen med en helt særlig sensation; - der er nemlig fundet rubiner i Grønland.

Inden for ædelstene regnes rubiner som de kostbareste og mest sjældne ædelsten og at de nu forekommer i Danmark er en verdensnyhed!

Det er en sensation at Danmark har fået sin egen ædelsten”, fastslår Ulrik Hartmann, som er manden der skal få de Grønlandske rubiner ud i verden.

Det er nemlig Ulrik Hartmann, der i et rent Skandinavisk samarbejde, har taget initiativet til at få Danmark på verdenskortet for sjældne ædelsten. Samarbejdet med Greenland Ruby, skal få Grønlandske rubiner cementeret internationalt.

Verdens ældste klippe og verdens ældste rubiner.
Fundet af rubiner i Kongeriget Danmark er nyt for den danske offentlighed, men ikke for den Grønlandske lokalbefolkning der har kendt til de dyrebare ædelsten i århundrede. Faktisk var det lokale grønlandske fangere som opdagede ”røde sten” i klipperne under rensdyrjagt i fjeldene. Rubinerne vurderes til at være 2,9-3,1 milliarderår gamle fra nogen af verdens ældste klippeformationer og derfor nogen af verdens ældste rubiner.

Minen har fået navnet ”Aappaluttoq” (Aa-puh-lu-tok), som betyder røde sten og er ejet af det norske mineselskab Rana Gruber og til dels af det Grønlandske Selvstyre qua sit ejerskab i Greenland Venture.

Et stærkt partnerskab
Samarbejdet mellem Hartmann’s og Greenland Ruby, er en af de største samarbejdsaftaler Ulrik Hartmann har indgået. ”Det er enormt spændende at få lov at arbejde så tæt med Greenland Ruby. Jeg har været i minen, observeret sprængninger på tæt hold og set hvordan rubiner sidder indhyllet i klippeformationer. Besøgt deres kontor i både Nuuk og Bangkok hvor ædelstenene bliver sorteret og slebet. Det er helt spektakulært hvad naturen har gemt på i 2,9-3,1 milliarderår. Jeg er stolt og beæret over at være den første til at introducerer rubinerne på verdensmarkedet”, fortæller Hartmann.

Den kommercielle forretning i rubin minen er gennemtænkt til mindste detalje og det samme er den meget klare CSR-strategi som minen har etableret.

Det har været essentielt at Grønland skal have æren og også få noget ud af denne nye forretningsmulighed. Minen benytter således udelukkende Grønlandsk arbejdskraft og 8 % af minen ejes indirekte af det Grønlandske Selvstyre, som også får royalty på alle solgte rubiner. Derudover donerer Hartmann´s 0,5% af salgsprisen på alle solgte rubinsmykker fremadrettet, tilbage til en nyetableret fond ”Pink Polar Bear Foundation”.

The Pink Polar Bear Foundation er etableret af Greenland Ruby til at støtte international polarforskning i alle discipliner, især beskyttelse af grønlandske indbyggere (dyr og mennesker), der er ramt af klimaændringer og ledsagende kulturelle forandringer.

Greenland Ruby forventer at omsætte rubiner for flere hundrede millioner kroner inden for de næste år, hvilket vidner om at minen er propfyldt med smukke og dyrebare ædelsten.

Om valget af Hartmann’s som skandinavisk distributør samt den første til at designe og lancere en smykkekollektion med Grønlandske Rubiner, fortæller Hayley Henning, VP sales & marketing:

”Greenland Ruby er begejstret for partnerskabet med Hartmann’s, og for at være med som de første til at introducere rubiner og pink safirer fra Grønland til skandinaviske kunder. Vores samarbejde er gennemgribende og viser et tydeligt og ansvarligt engagement fra Hartmann’s, hvad angår minedrift og sourcing af ædelstene. Sjældne rubiner og pink safirer fra Grønland kombineret med Hartmann’s design- og håndværksmæssige kunnen vil frembringe de fineste og mest dyrebare juveler, ikke kun for smykke connaisseurs, men for alle, der søger noget unikt og med en historisk oprindelse: en uforlignelig rubin og pink safir fra Kongeriget Danmark.

CSR og certificering
Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er det ikke. Aappaluttoq, drives med en fyldestgørende CSR fokuseret produktion. ”Responsible mining” er således øverst på dagsorden hos Greenland Ruby. Minen drives efter de strengeste miljø- og arbejdsvilkår, der findes i verden og Greenland Ruby ønsker at inspirere til øget fokus på disse forhold. Alle grønlandske rubiner kan spores fra mine til markedet og leveres som de første rubiner i verden med oprindelsescertifikater.

De første smykker med rubiner fra Grønland vil kunne findes i Bredgade i København i november
Ulrik Hartmann har selv været i Grønland og set minen, samt betragtet de eventyrlige klippeformationer hvori rubinerne sidder skulder mod skulder, noget der i høj grad har imponeret ham. Det tætte samarbejde med Greenland Ruby, har ført til den første smykkekollektion i verden skabt med Grønlandske rubiner, bestående af mere end 50 rubinsmykker med i alt cirka 300 carat rubiner. Smykkerne er designet af Hartmann’s designteam, og findes i et prisleje der spænder fra kr. 10.000,- til kr. 300.000,-

”Det har været en stor fornøjelse at være den første i verden til at arbejde med grønlandske rubiner i en smykkekollektion. Vi har håndplukket Rigsfællesskabets allerførste rubiner og håndlavet en enestående smykkekollektion. Hvert smykke tager udgangspunkt i rubinens farve og form, så ædelstenens karakteristika fremhæves.

De er ufatteligt smukke og intense og det har været en fantastisk mulighed for første gang at arbejde med vort eget lands ædelsten i hovedrollen. ”

"Hartmann’s anerkender det unikke ved den ansvarlige sourcing af rubinerne fra Grønland, og vi ved, at den nye smykkekollektion vil bidrage yderligere til at løfte Greenland Ruby’s allerede imponerende og kreativt stærke brand."

”Danmark har fået sin egen ædelsten, og at den er tilmed rød, det er noget helt spektakulært, afslutter Ulrik Hartmann med stolthed i stemmen.

Greenland Ruby
Greenland Ruby ejes og drives af et rent Nordisk joint-venture som er ejet af Rana Gruber (92%) som er et norsk mine- og infrastrukturselskab samt Greenland Venture (8%) som er ejet af Grønlands Selvstyre.

For mere information kontakt:

Ulrik Hartmann
Tlf: 22131330
Email: ulrik.hartmann@hartmanns.com

Information om Hartmanns

Hartmanns
Bredgade 4

22131330http://www.hartmanns.com

Ulrik Hartmann / Hartmann’s
Juveler Hartmann’s har indgået et samarbejde med Greenland Ruby om at være enedistributør af de Grønlandske rubiner i Skandinavien, det gør Ulrik Hartmann til minens største kunde i verden pt.

Ulrik Hartmann er indehaver af Juveler Hartmann’s og særlig kendt som diamantekspert på DR1, DR2 og TV2. Hartmann’s er eneste ”Argyle Pink Select Atelier” i Skandinavien og forhandler Argyle Pink diamanter, som anses som noget af det sjældneste og ypperste inden for diamanter. Med aftalen med Greenland Ruby, kan Hartmann’s nu også kalde sig enedistributør af Grønlandske rubiner.

Rubinerne fra Grønland kommer fra til lys pink til intens og dybrød bordeaux, det lyse af slagsen refereres som pink safirer.

www.hartmanns.com

Følg pressemeddelelser fra Hartmanns

Flere pressemeddelelser fra Hartmanns

Forårets store forlovelsestendens: Tidsløst med et tvist20.3.2013 11:20:19 CET | Pressemeddelelse

Når han skal fri til sin udkårne, sker det formentlig i foråret – evt. på en rejse i påsken – formentlig med en brillantring, der lige skiller sig en anelse ud, og helt sikkert på en måde, der afspejler hans personlighed. ”Ned-på-knæ-under-Eiffeltårnet-med-en-solitairering-frieriet” har fået et tvist. Den danske juveler Ulrik Hartmann har kigget nærmere på sine forlovelseskunder gennem de sidste år og kommer her med et bud på forlovelsestendenser anno 2013.