
Dansk hi-fi-kæde vender tilbage til rødderne med digital satsning

HiFi Klubben 3.0. Sådan har landets største hi-fi-kæde døbt målet med den digitaliseringsstrategi, som lydspecialisterne har iværksat i hele kæden. Transformationen indebærer store investeringer, som på samme tid moderniserer og bringer virksomheden tilbage til rødderne. HiFi Klubben blev nemlig stiftet som et centralt postordrefirma med en række showrooms, hvor kunder kunne opleve bastryk og gåsehud.
– Vi tror på de fysiske butikker, men de skal have en ny rolle i fremtiden. De skal i højere grad være showrooms, hvor medarbejderne præsenterer vilde lydoplevelser, vejleder kunderne og herefter hjælper dem med at bestille over nettet. Samtidig er vi ved at skabe et digitalt univers, som fortæller meget mere om hvad HiFi-Klubben står for, fortæller Christoffer Arensbach, der er CEO i HiFi Klubben.
Digitaliseringen er en del af en større strategiplan, hvor kæden vil styrke sig på flere væsentlige områder. På sigt bliver kasseapparater fjernet og lokale lagre minimeret eller helt sløjfet ude i butikkerne, hvilket giver mere plads til lytterum og store oplevelser. Målet er, at alle varer handles via HiFi Klubbens website - også inde i butikkerne. Derudover vil virksomheden kommunikere mere i øjenhøjde med kunderne – et tiltag der søsættes med et nyt slogan kaldet ”Welcome Listeners”, samt en større kampagne, der handler om det at lytte.
Glæder sig til Amazon
HiFi Klubbens digitale rejse skal ruste virksomheden til at konkurrere mod de store, internationale kæder. Og ikke mindst internetgiganten Amazon, der snart rykker ind på det danske marked.
– Vi er ydmyge overfor Amazon, men vi er ikke bange. Vi kan tilbyde noget helt andet, end de kan. Vores sælgere elsker virkelig musik og god lyd, og passionen ude i butikkerne er vores helt store styrke. Denne ekspertise skal vi have til at skinne igennem på alle platforme! Og så glæder vi os faktisk bare til konkurrencen, og alt det spændende der sker i vores branche, forklarer Christoffer Arensbach, der takket være den langsigtede plan forventer, at virksomheden på sigt accelererer væksten.
Investeringer og priskonkurrence koster indtjening
HiFi Klubbens moderselskab Audionord International, der ejer alle 103 butikker i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Holland, har netop offentliggjort årsregnskab for 2017/2018. Tallene vidner om en stabil udvikling på omsætningen, mens indtjeningen er dalet med ni procent til 32,7 millioner kroner.
– Vi kan og må ikke være tilfredse med at holde toplinjen i status quo. Vi skal vokse år for år. Til gengæld er det faktisk ok, at bundlinjen er faldet lidt i et år, hvor vi har holdt priserne skarpe og samtidig investeret massivt. Både i at få os gjort præcise i kommunikationen og i at binde butik og web helt sammen, så vi kan spille med i den digitale superliga. Vi skal jo så bare sikre os, at investeringerne tjener sig ind de kommende år, forklarer Christoffer Arensbach, og fortsætter:
– Vores mission er at bevæge mennesker gennem musik. Og den mission har et stort vækstpotentiale i hele Europa. Ønsket om dedikeret og ærlig vejledning samt masser af gode musikoplevelser er større end nogensinde før.
Nøgleord
Kontakter
Olav Arnkjær
PR Consultant, Epicent PR
(+45) 78 70 09 21
oar@epicent.dk
Billeder


Links
Information om HiFi Klubben
HiFi Klubben er – med 103 fysiske showrooms i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Tyskland samt fem nationale onlinebutikker – Europas største specialkæde inden for hi-fi og tv af høj kvalitet.
Følg pressemeddelelser fra HiFi Klubben
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra HiFi Klubben
Tonemester jubler over stigende interesse for lydoplevelser12.3.2021 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden marts er HiFi Klubbens salg af udstyr til hjemmebiografer steget med omkring 25 procent. Dansk prisvindende lyddesigner er begejstret over, at film og seriers lydside endelig bliver prioriteret i hjemmene.
40 år med HiFi Klubben: God lyd skal opleves i butikken14.1.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Manglende gennemsigtighed i anmeldelser og kvalitet af højtalere og lydudstyr understreger ifølge grundlægger af HiFi Klubben Peter Lyngdorf behovet for kædens fysiske butikker, hvor kunder kan ”uddannes” i kvalitet.
Går mod strømmen: HiFi Klubben satser på demorum2.10.2020 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens flere virksomheder prioriterer webshop over fysisk butik, går HiFi Klubben den modsatte vej. Med åbning af stort demorum øges fokus på kundeoplevelsen og samspillet mellem butik og webshop.
Flere og flere skjuler teknologien i hjemmet7.4.2020 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Stereoanlæg og andre teknologiske løsninger bliver i stigende grad gemt af vejen i de danske hjem. Det mærkes hos HiFi Klubben, hvor salget af indbyggede lydløsninger er steget med 40 procent årligt.
Få intense lytteoplevelser ved mørklagte koncerter11.11.2019 10:58:25 CET | Pressemeddelelse
HiFi Klubben inviterer til gratis koncerter i fuldstændigt mørke over hele landet. Når synet fjernes, skærpes hørelsen, og ved 27 gratis intimkoncerter onsdag 13. november kan alle interesserede opleve den intense lytning i mørket.