Tonemester jubler over stigende interesse for lydoplevelser
Coronanedlukningens mange timer i hjemmet har givet underholdning som streaming af film og serier en endnu større rolle som adspredelse i hjemmene. Og ikke kun billedet, men også lyden har været i centrum – eller rettere surround. Det oplever HiFi Klubben, hvor salget af udstyr til hjemmebiografer er steget med 25 procent siden marts.
Den nyfundne interesse begejstrer den Robert-nominerede lyddesigner, Peter Albrechtsen.
– Det er fantastisk, hvis flere opdager, hvor vigtig lydkvaliteten er for en filmoplevelse. Der bliver gjort meget ud af at udvikle god lyd – både ved film men også serier. Jeg bruger måneder, nogle gange år, for at lave den helt perfekte lydside, der kan være med til at give den autentiske og sanselige filmoplevelse, siger Peter Albrechtsen og uddyber:
– Alle tonemestre græder over den dag, fladskærms-TV med indbyggede højtalere blev opfundet. Der kommer hele tiden nye TV med nye og forbedrede billedteknologier på markedet, men som tonemester må jeg bare sige, at lyden fortsat er enormt nedprioriteret. Uden ordentlige højtalere snyder man sig selv for en stor del af oplevelsen.
Opblomstring har været længe undervejs
Selvom der er en vis logik forbundet med, at corona har været den udløsende faktor for den øgede interesse for lyd, så kommer det alligevel lidt bag på produktchef Jens Holst Larsen, at der skulle en pandemi til, før det rigtigt tog fat.
– Det er fantastisk, at der endelig er kommet fokus på lyden i hjemmene. En god soundbar bør være et minimum, når man køber TV, men det er kun et rigtigt surroundsystem, der giver den rigtige oplevelse. Men der skal ikke så meget til for at hæve oplevelsen gevaldigt, siger Jens Holst Larsen, der har været produktchef hos HiFi Klubben gennem 30 år og fortsætter.
– Jeg havde egentlig troet, at lydopblomstringen vil ske før, for videostreaming har de sidste 10 år bragt rigtig mange store film og serie-oplevelser ind i hjemmene. Derfor har vi også de seneste år udviklet nogle forskellige lydløsninger for at øge interessen for lydsiden, men nu ser coronaen altså ud til flere steder at være det sidst søm i kisten for dårlig lyd.
Blandt de mest populære nye lydløsninger, som HiFi Klubben de seneste år har udviklet i samarbejde med deres producenter, er trådløse højtalere – både baghøjtalere, der kan stå bag sofaen og soundbars, der typisk placeres under skærmen, stereoanlæg med HDMI-tilslutning til TV-lyd og indbygningshøjtalerløsninger.
Lyd fra loftet
Peter Albrechtsen er enig i, at en soundbar kan revolutionere oplevelsen for dem, der indtil nu kun har gjort brug af de indbyggede højtalere i TV’et. Har man allerede en hjemmebiograf, stopper mulighederne for at opgradere lydoplevelsen ikke ved surroundsound. Det er nemlig blevet muligt at få den nye teknologi Dolby Atmos i hjemmet.
– Med Dolby Atmos-teknologien kommer der også lyd fra oven. Det giver en helt anden detaljerig og tredimensionel oplevelse, som man for eksempel kan mærke ved en eksplosion, som ofte er en sammensætning af 20-30-40 lyde. Det giver en detaljegrad og realisme, der giver følelsen af at være der selv, siger Peter Albrechtsen.
Med Dolby Atmos i hjemmebiografen overhaler man flere af landets biografer. Selvom Atmos blev introduceret i biografsale i 2012, er flertallet af de danske biografer nemlig endnu ikke udstyret med teknologien.
Nøgleord
Kontakter
Bjarke Lippert
Global Marketing Manager, HiFi Klubben
(+45) 51 90 15 78
bli@hifiklubben.com
Billeder
Links
Information om HiFi Klubben
HiFi Klubben er med ca. 95 fysiske butikker i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Tyskland og fem nationale onlinebutikker Europas største specialkæde inden for højkvalitets hi-fi. www.hifiklubben.dk
Følg pressemeddelelser fra HiFi Klubben
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra HiFi Klubben
40 år med HiFi Klubben: God lyd skal opleves i butikken14.1.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Manglende gennemsigtighed i anmeldelser og kvalitet af højtalere og lydudstyr understreger ifølge grundlægger af HiFi Klubben Peter Lyngdorf behovet for kædens fysiske butikker, hvor kunder kan ”uddannes” i kvalitet.
Går mod strømmen: HiFi Klubben satser på demorum2.10.2020 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens flere virksomheder prioriterer webshop over fysisk butik, går HiFi Klubben den modsatte vej. Med åbning af stort demorum øges fokus på kundeoplevelsen og samspillet mellem butik og webshop.
Flere og flere skjuler teknologien i hjemmet7.4.2020 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Stereoanlæg og andre teknologiske løsninger bliver i stigende grad gemt af vejen i de danske hjem. Det mærkes hos HiFi Klubben, hvor salget af indbyggede lydløsninger er steget med 40 procent årligt.
Få intense lytteoplevelser ved mørklagte koncerter11.11.2019 10:58:25 CET | Pressemeddelelse
HiFi Klubben inviterer til gratis koncerter i fuldstændigt mørke over hele landet. Når synet fjernes, skærpes hørelsen, og ved 27 gratis intimkoncerter onsdag 13. november kan alle interesserede opleve den intense lytning i mørket.
HiFi Klubben investerer digitalt og styrker salget i Tyskland10.9.2019 08:37:03 CEST | Pressemeddelelse
Danske HiFi Klubben, der er Europas største specialkæde inden for lyd, har netop afleveret regnskab med et driftsresultat på 50 millioner kroner. Kæden investerer massivt i den digitale strategi og det tyske marked.