
Trods konkurs i 2017: Dansk brillekæde vender skuden og vækster i 2018

— Det er det bedste, der er sket for kæden.
Paradoksalt nok er det sådan, Søren Møller, CEO i CrossEyes, beskriver den gennemgribende rekonstruktion, brillekæden har været igennem det seneste år. For selvom konkursen i efteråret 2017 var en hård periode, har den også været en øjenåbner for direktøren.
— Da jeg startede CrossEyes i sin tid, var det med masser af hjerteblod og et oprigtigt ønske om at forandre branchen. Men det fokus mistede jeg undervejs, fordi det pludseligt kom til at handle om flest mulige prikker på landkortet. Derfor var den her turnaround nødvendig, siger Søren Møller, der er lettet over, at rekonstruktionen allerede kunne ses på virksomhedens omsætning i februar.
CrossEyes er gået fra 24 butikker i Danmark og England til ti butikker i Danmark, og siden rekonstruktionen i efteråret er omsætningen øget med 30 procent, ligesom brillekæden har solgt 22 procent flere briller i 2018.
Tilbage til CrossEyes-kulturen
Ovenpå konkursen bestod den gennemgribende rekonstruktion først og fremmest i lukning af alle udenlandske butikker. Ifølge Søren Møller var det nemlig her, brillekæden mistede sin kurs.
— Vi spredte os alt for hurtigt i England og havde ikke de rette franchisepartnerne til at løfte opgaven. Samarbejdet fungerede ikke optimalt, og sammenhængskraften i vores brand kom aldrig op på det ønskede niveau trods mange indsatser. Butikkerne herhjemme udviklede sig derimod positivt, hvilket er grunden til, at den her rekonstruktion har været mulig. Så jeg besluttede, at fokus de kommende år skulle være på de danske butikker, fortæller Søren Møller.
CrossEyes har også sagt farvel til størstedelen af deres franchisetagere for i stedet at åbne egne butikker.
— Vi vil sikre os, at vores butikker har den rigtige CrossEyes-kultur, for det er den, der giver glade medarbejdere og glade kunder. Udover at åbne flere egne butikker kommer vi også til at introducere et helt nyt membership-koncept for at værne mere om vores loyale kunder, siger Søren Møller.
Nye visioner
CrossEyes forventer at slutte andet halvår af 2018 med en positiv driftsomsætning, og i 2019 regner Søren Møller med et årsregnskab i plus.
— Oprydningsarbejdet har kostet mange ressourcer, men vi er så småt ved at være i mål nu. Nu skal vi se fremad. Vi har uden tvivl stadig store ambitioner om udlandet, men lige nu er fokus på Danmark, siger direktøren, der også har ændret sine visioner for CrossEyes. Hvor målet førhen var at åbne 300 butikker inden for fem år, er planen nu at udvide med tre-fire butikker i løbet af 2019 og forhåbentligt nå op på 30 butikker i Danmark i 2022.
Nøgleord
Kontakter
Søren Møller
CEO og grundlægger, CrossEyes
(+45) 27 11 20 53
sm@crosseyes.dk
Billeder
Information om CrossEyes ApS
CrossEyes er et dansk brillekoncept med egne speciallavede design samt fokus på gennemskuelige priser på briller og kontaktlinser. Virksomheden blev etableret i 2010 og har i dag 10 butikker fordelt over hele Danmark. www.crosseyes.dk
Følg pressemeddelelser fra CrossEyes ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra CrossEyes ApS
Optikerkæde med store ambitioner: Lancerer Netflix for briller4.12.2019 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Brillekæden CrossEyes tager initiativ til en ny og banebrydende ordning. For et fast beløb om måneden får kunderne mulighed for at leje og skifte briller lige så ofte, de ønsker – uden bindinger eller ekstra gebyrer.
Højsæson for mørkekørsel: Sådan undgår du alvorlige uheld i trafikken1.11.2018 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Op mod hver fjerde dansker har problemer med synet, når de kører i mørke, og det får hvert år alvorlige konsekvenser for sikkerheden i trafikken. Men med simple løsninger kan du forebygge uheld i efterårsmørket.
CrossEyes styrker ledelsen med ny COO16.8.2017 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Optikerkæden CrossEyes har pr. 14. august 2017 ansat Ulrik Rasch som ny Chief Operations Officer til at varetage den daglige drift af virksomheden. Det overordnede formål er at sikre bedre struktur og fuldt fokus på at kvalitetssikre alle CrossEyes’ aktiviteter.
Nærsynethed rammer i stigende grad skolebørn: Få tjekket dit barns syn5.8.2017 07:09:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske optikere oplever en massiv stigning af nærsynethed blandt børn. Især ved skolestart er det vigtigt at få tjekket dit barns øjne – en række faresignaler kan afsløre, om noget er galt.
Flere og flere danskere får øjenskader grundet uv-stråling25.7.2017 10:55:15 CEST | Pressemeddelelse
Øjnene er ligesom huden ekstremt udsatte for solens farlige stråler. Solbriller af god kvalitet hjælper dig med at beskytte dine øjne mod grå stær, som årligt rammer 8000 danskere på grund af uv-stråling.