
Sommertendens: Københavnerne køber ny bil i stedet for at rejse i det varme vejr

Københavnerne låner både flere og større beløb, når vejret bliver varmt, end når det er koldt. Det viser en ny låneanalyse fra sammenligningsportalen Fair-laan.dk, der finder markedets billigste forbrugslån til tusindvis af forbrugere om måneden. Portalen har gennemgået 3224 lån og sammenlignet den varme og solrige periode fra 16. april til 16. maj med den koldere periode fra 15. marts til 15. april.
Resultatet viser en tydelig forskel. Københavnerne sendte 27 procent flere låneansøgninger afsted i den varme periode, og samtidig var der en markant fremgang i de tungere låneklasser. De større lånebeløb på mellem 20.000 og 100.000 kroner steg med 26,8 procent, og antallet af ansøgninger om billån var 31 procent højere i den varme periode.
– Stigningen i københavnernes låneaktivitet er meget markant, og det samme er fremgangen i billån. Faktisk er København den del af landet, hvor stigningen i antallet af lån til ny bil er størst. Om det er vejsalt og vintervejr, der har slidt på bilerne henover vinteren, ved jeg ikke, men det er godt nyt for bilbranchen, siger Andreas Linde, CEO i Fair-laan.dk.
Shopper i stedet for at rejse
Tallene fra Fair-laan.dk viser desuden, at københavnerne også er vilde efter at låne penge til shopping, mens ferierne sydpå nedprioriteres. Antallet af ansøgninger om lån til rejser styrtdykkede med 41,6 procent i den varme periode, og samtidigt øgedes lånene til shopping med 14,7 procent.
– På landsplan er lånene til ferier faldet mest i København. Det må jo kunne mærkes hos rejsebureauerne. Omvendt tyder det på, at butiksbranchen får glæde af københavnernes ekstra lån til shopping, siger Andreas Linde.
Godt vejr betyder højt forbrug
Ifølge privatpraktiserende psykolog Jon Glud Kloster, er vi langt mere påvirkelige af vejret, end vi selv tror:
– Humøret og vejret hænger uløseligt sammen. Det er mest udtalt i forhold til vinterdepressioner, men sammenhængen fungerer begge veje, og godt vejr gør os glade. Samtidig er forbrugeradfærd tæt koblet sammen med vores sindsstemning. Vi køber simpelthen mere, og risikovilligheden stiger, når vi er glade. Vi har en forestilling om, at vi handler rationelt, men faktum er, at vores beslutninger bliver påvirket af meget andet end vores fornuft. Adfærdspsykologisk er vi superpåvirkelige: Vejret gør os opstemte, og livet føles nemmere, selvom den eneste reelle forskel er, at temperaturen stiger, forklarer Jon Glud Kloster.
Han påpeger, at sommerhalvårets glade stemning også mærkes hos praktiserende psykologer, som har færre konsultationer i de lyse måneder.
Nøgleord
Kontakter
Andreas Linde
CEO, Fair-laan.dk
(+45) 29 70 45 70
Billeder


Links
Information om Lead Supply
Fair-laan.dk er en uafhængig, online sammenligningstjeneste, som ved hjælp af forskellige finansielle kriterier som ÅOP og udbetaling, viser forbrugerne vej til markedets billigste forbrugslån ud fra deres økonomiske situation. Det er Fair-laan.dk’s mål at gøre det så gennemsigtigt som muligt at optage et lån. www.fair-laan.dk
Følg pressemeddelelser fra Lead Supply
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lead Supply
Iværksætteri: Sjællandske kommuner dominerer foran resten af landet8.1.2020 08:11:00 CET | Pressemeddelelse
Sjælland sidder tungt på top-25 over kommuner, der skaber flest nye virksomheder i forhold til antallet af borgere i kommunen. Jysk iværksætterkomet efterlyser internationale talenter til hele landet.
Stort dyk i internationale ansøgere efter politisk indblanding7.10.2019 06:13:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er ikke engang et år siden, de danske universiteter fik besked på at reducere antallet af internationale studerende, og allerede nu melder danske virksomheder om et stort dyk i antallet af internationale ansøgere.
Talent: Studerende åbner fire internationale markeder og ligger nummer et på Google24.2.2019 09:01:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende fra the Digital Academy Internship har åbnet fire nye markeder på få måneder for Lead Supply og BoligPortal. En af de tilhørende websider ligger nummer et på Google, og flere af de studerende er straks blevet ansat.
Virksomheder åbner digitalt akademi: Vil sikre international arbejdskraft20.8.2018 13:11:09 CEST | Pressemeddelelse
Mandag den 13. august startede første praktikanthold på Digital Academy. Målet er blandt andet at sikre international og digital arbejdskraft til danske virksomheder. Google, AU Incubator og to uddannelsesinstitutioner er med.
Sommertendens: Midt- og vestjyderne har landets største stigning i shoppinglån12.7.2018 05:50:00 CEST | Pressemeddelelse
Sommeren sætter gang i butiksøkonomien i det midt- og vestjyske. Ny analyse fra sammenligningsportalen Fair-laan.dk viser, at midt- og vestjydernes shoppinglån er steget mere end i resten af landet. Lån til renovering af huset, stiger også markant.