Talentkamp i Thisted: Jeg kendte ikke engang en tommestok i starten

Italienske klinker, facadebeklædning og beregning af den optimale terrassebelægning. Det var ikke just emner, der var på skemaet i Jonas A. Kristensens HG-uddannelse. Ikke desto mindre søgte den unge thybo for godt to og et halvt år siden ind som elev hos Tømmergaarden Thisted A/S XL-BYG, efter han havde afsluttet HG.
– Jeg har rykket mig fra dag ét herude. Jeg vidste næsten ingenting om byggevarebranchen dengang. Jeg tror ikke engang, jeg kendte til en tommestok i starten. Så jeg startede lige med en måned på lageret. Og siden da, er det bare gået stærkt. De lægger virkelig meget over til os unge, giver os ansvar og bakker os op. Men de giver os også mulighed for at blive klogere med ekstra undervisning og ny e-læring løbende. Det er vigtigt. Vi skal sælge nye gulve til 100.000 kroner. Det er ikke bare et par sneakers til 500 kroner, siger Jonas A. Kristensen. Da hans læretid sluttede, fik Jonas tilbud om at fortsætte som trælast sælger i afdelingen på Silstrupvej, hvilket han sagde ja tak.
Kæderne ved, hvad klokken er slået
På landets to fagskoler, Handelsfagskolen i Odder og Business College Syd, uddanner man i alt næsten 7.000 unge om året indenfor kontor, handel og detail. Begge skoler fortæller, at kæderne i dag i udpræget grad investerer tid og penge i elevernes uddannelse, og det er en indsats, der kan betale sig.
– Indenfor tre år har vi oplevet en markant stigende interesse fra kæderne. De ved, at der bliver mangel på faglært arbejdskraft på vores felt, og derfor er de begyndt at sætte langt flere ressourcer af til at rekruttere og udvikle de unge talenter. Det giver pote for kæderne, da vores talenter naturligvis gerne vil være et sted, hvor man interesserer sig for deres udvikling, siger teamkoordinator og underviser Claus Christensen fra Handelsfagskolen i Odder. Han fortæller, at kæderne i dag rekrutterer syv ud af ti elever efter endt praktik. For få år siden lå tallet på tre ud af ti elever.
En afgørende investering
For tre år siden satte HR-chef Liselotte Christensen fra XL-BYG en stor indsats i søen for at uddanne og rekruttere flere talenter. Siden da har byggevarekæden inklusive marketingsudgifter firdoblet beløb, de bruger på området. I dag tilbyder XL-BYG de nye elever masser af ekstra uddannelse, lokale elevcoaches der følger de unge tæt, karriereplanlægning, sociale netværk med arrangementer kun for kædens elever, priser til de bedste og sociale medier målrettet eleverne.
– Vi lever primært af at være konkurrencedygtige på viden og rådgivning til professionelle. Det kræver medarbejdere, der er kompetente på deres felt, fremadskuende og ikke bange for at tage ansvar. Da erhvervsuddannelserne er blevet nedprioriteret i årevis, står alle virksomheder nu i en talentkamp, og den skal vi under ingen omstændigheder tabe. Så det er absolut tilfredsstillende at se, at vi i dag rekrutterer syv ud af ti elever efter end praktik. Det er en fordobling på fem år, fortæller HR-chef Liselotte Christensen.
Nøgleord
Kontakter
Claus Christensen
Teamkoordinator og underviser, Handelsfagskolen i Odder
(+45) 21 62 61 36
(+45) 86 54 17 00
clch@handelsfagskolen.dk
Jonas A. Kristensen
Trælast sælger, Tømmergaarden Thisted A/S XL-BYG
(+45) 96 19 52 17
krjo@tmg.dk
Liselotte Christensen
HR- og kommunikationschef, XL-BYG
(+45) 87 45 41 02
(+45) 27 80 07 11
llc@xl-byg.dk
Billeder

Links
Information om XL-BYG
XL-BYG er med 117 forretninger og en omsætning på godt 8,5 milliarder kroner én af Danmarks største byggevarekæder med en stor webshop. Kæden henvender sig både til professionelle og private. www.xl-byg.dk
Følg pressemeddelelser fra XL-BYG
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra XL-BYG
Nu indtager kvinderne byggemarkederne21.9.2021 06:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Online inspirationssider og coronakrisen har skabt en stor stigning i kvindelige gør-det-selv-kunder hos XL-BYG. Danske boligejeres lyst til at investere i større forbedringer til hjemmet er på det højeste niveau i 20 år.
Bålmad boomer under corona9.4.2021 08:43:00 CEST | Pressemeddelelse
Madlavning over bål er vokset eksplosivt under corona, viser ny rundspørge foretaget af XL-BYG. Især de unge går forrest og har efterladt butikkerne med tomme hylder.
Klimamål skaber ny trend blandt husejere24.3.2021 07:37:00 CET | Pressemeddelelse
I fremtiden skal hver husstand have mellem to og fire affaldsspande for at kunne sortere affaldet mere klimavenligt. Det har skabt kæmpe efterspørgsel på affaldsskjulere, viser ny rundspørge.
Plastikjuletræer til 3.000 kroner bliver revet ned fra hylderne7.12.2020 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Erfarne sælgere kniber sig en ekstra gang i armen hos XL-BYG i disse dage. Plastikjuletræer fra udstillingen til en serie nye app-styrede julelyskæder bliver revet væk til trods for en pris på 3.000 kroner.
Salgstal bekræfter: Danmark går amok i julelys – nu bliver de stemmestyret5.11.2020 05:17:00 CET | Pressemeddelelse
De seneste fire år har lyskæder været en af de varegrupper, der har været i suverænt størst vækst i den landsdækkende byggevarekæde XL-BYG. Næste lystrend er app- og stemmestyret og blev opdaget i Las Vegas.