
Danske tog får nyt signalsystem
Banedanmark har i dag skrevet kontrakt på 1,5 mia. kr. med den franske industrigigant Alstom om at levere fremtidens signalsystemer om bord på alle de tog, der kører på kontrakt med staten – dvs. DSB-tog, Arriva-tog og Øresundstogene.
Systemet kommer til at afløse nutidens ATC-togkontrolsystemer, og fremover vil signalerne vise sig for lokomotivføreren på en skærm i førerrummet i stedet for som nu i form af signaler langs jernbanen.
Løsning i drift
Direktør for Signalprogrammet, Morten Søndergaard, Banedanmark, glæder sig over, at der er indgået kontrakt med Alstom, der er Europas førende leverandør inden for ombordudstyr.
"Alstoms løsning har allerede vist sit værd rundt om i Europa. Ca. 1.600 tog har i dag eller er ved at få installeret ombordudstyr fra Alstom svarende til det, som skal installeres i de danske tog. Vi forventer, at systemet med tiden vil fjerne fire ud af fem forsinkelser, som skyldes signalfejl," siger han.
Glæde hos DSB
Hos DSB glæder man sig over, at systemerne til bl.a. DSBs tog bliver leveret af en kompetent og erfaren leverandør som Alstom:
”Vi ser frem til at kunne tilbyde vores kunder en bedre og mere stabil drift. Samtidig ser vi frem til et godt samarbejde med Alstom og Banedanmark omkring udskiftningen af signaler, så overgangen bliver så smertefri som overhovedet muligt for både kunderne og DSB’s personale,” siger Ove Dahl Kristensen, vicedirektør i Trafikplanlægning.
Godt udgangspunkt
Med dagens kontrakt er alle aftaler i Banedanmarks signalprogram på plads: Siemens skal frem til 2018 levere nye signaler og sikkerhedssystemer til S-banen, Alstom og Thales-Balfour Beatty Rail står for leveringen af nye digitale signaler til jernbanen henholdsvis øst og vest for Lillebælt frem til 2021, og nu har Alstom fået opgaven med at levere de systemer, der monteres i fjern- og regionaltog for at kunne tale med de nye signaler.
Morten Søndergaard, Banedanmark, glæder sig over, at alle kontrakter nu er underskrevet.
"Vi har fået skabt en bred konkurrence om alle kontrakter og sikret ansvarlige og økonomisk gode aftaler med kompetente og erfarne leverandører. Vi kan nu tage næste skridt, hvor vi sammen med leverandørerne i detaljer planlægger den bedst mulige udrulning af det nye signalsystem," siger han.
I 2021 vil hele det danske fjernbanenet være styret af ERMTS-signalsystemet.
Yderligere oplysninger fås hos Banedanmarks pressevagt på 8234 1313 eller hos DSBs pressevagt på 2468 0000.
Fakta om Banedanmarks signalprogram:
- Kontrakten for fremtidens sikkerhedssystemer omfatter alle tog, der regelmæssigt kører på fjernbanen i Danmark. Banedanmark og de enkelte jernbanevirksomheder indgår selvstændige delkontrakter med leverandøren om leverance til netop deres tog.
- Installationen gennemføres så de første tog er klar til Frederikshavn – Langå og Roskilde – Køge – Næstved i 2017, og alle strækninger er færdigudrustede i 2021.
- Det nye signalsystem til fjernbanen vil følge den fælleseuropæiske signalstandard ERTMS (European Rail Traffic Management System) for togkontrol, der kan fungere over grænserne. Det betyder, at lokomotivet eller togsættet i fremtiden vil kunne køre i andre EU-lande med det samme sæt udstyr.
- Det samlede budget for de nye signaler til såvel fjern- som S-banen, inkl. ombordudstyr i alle tog, er 18 mia. kr.
-
Billeder



Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.