13 brolæggere får svendebevis

Der er hårdt brug for dygtige brolæggere. 13 nyuddannede brolæggersvende kan se frem til at blive revet væk, men der er behov for endnu flere.

Forleden fik 13 nye brolæggere deres svendebevis, otte fra NEXT i København og fem fra Learnmark Horsens. En god nyhed for branchen, for der bliver færre og færre brolæggere i Danmark til at anlægge torve, pladser, stier og fortove.

- Derfor er det glædeligt, at der nu er uddannet 13 nye brolæggere, så vi kan føre det gamle håndværk videre. Men vi har brug for endnu flere, for det kniber fortsat med at følge med efterspørgslen, siger oldermand i Brolæggerlauget i Dansk Byggeri, Claus Johnsen.

Manglen på brolæggere betyder også, at der er stor rift om brolæggerlærlinge. Derfor har der hverken i 2017 eller 2018 været brolæggerelever, der har tilbragt dele af deres praktiktid på erhvervsskolernes praktikcenter, viser tal fra Undervisningsministeriet. I 2018 var 80 brolæggerelever i praktik ude i virksomhederne.

Og det går den rigtige vej. Sidste år blev der indgået 57 nye praktikaftaler i 2018, hvilket er 15 mere end i 2017.

- Det er rigtig positivt. Men jeg håber, at vi kan tiltrække endnu flere dygtige unge til vores spændende fag, siger Claus Johnsen.

Claus Johnsen, oldermand i Brolæggerlauget, Dansk Byggeri johnsenbro@gmail.com, telefon: 40 11 08 08
Sarah Stendorf Meier, pressekonsulent, sam@danskbyggeri.dk, telefon: 28 93 43 94

Billeder

Fra venstre: Oldermand Claus Johnsen, Martin Landin Pedersen (Brdr. K. Hansen), Frederik Rasmus Andersen (P.P. Brolægning), Danny Nielsen (P.P. Brolægning), Janich Helmer (Køge Brolæggerfirma), Thomas Elmer (Petri & Haugsted), Sebastian Lundsgaard Jensen (Dansk Kvalitets Brolægning), Ruben Samson Manthey Schackinger (Brolægger Kompagniet), Claus Gammelmark Jørgensen (Gentofte Kommune).
Download
Fra højre: Peer Bjørn Pedersen (Marius Pedersen), Aaron á Hvitanesi Hough (Arkil A/S – Stürup), Henrik Ballegaard Jørgensen (Mj Brolægning), Martin Just Hansen (Max Pedersens Brolægning), Daniel Hyldegaard Gynthersen (Alt I Brolægning) og faglærer Jesper Christensen.
Download