
Nu begynder den konkrete planlægning af nye togsignaler
Med aftalen om levering af ombordudstyr til de op mod 800 tog, der kører på danske fjern- og regionalbaner, er den sidste brik i fremtidens signalsystem faldet på plads. Dermed kan Banedanmark nu sammen med sin nye samarbejdspartner, den franske industrigigant Alstom, begynde den endelige planlægning af, hvordan systemet skal udrulles og installeres i togene.
Aftalen med Alstom har en samlet evalueringspris på 1,5 mia. kr. Evalueringsprisen indeholder en kontraktværdi på levering af udstyr på op til ca. 1 mia. kr. Hertil kommer blandt andet en del af vedligeholdelsesomkostningerne for de næste 25 år. Opgaven er opdelt i flere kontrakter, så alle operatører på de danske fjern- og regionalbaner kan købe udstyr med en løsning, der passer dem bedst.
Tilpasning til danske tog
Underskrivelse af hovedkontrakten den 14. marts 2012 omhandler den konkrete tilpasning og test af udstyret til de danske fjern- og regionaltog. Det vil danne grundlaget for de konkrete kontrakter med operatørerne om levering af udstyr til togene på de danske fjern- og regionalbaner.
Udstyret består grundlæggende af de samme komponenter, som allerede er i drift i over tusind tog flere steder i Europa, og det skal nu tilpasses de konkrete togmodeller, der kører på de danske fjern- og regionalbaner. Derudover skal Alstom uddanne de undervisere, der skal uddanne de danske lokoførere og vedligeholdelsespersonale i det nye udstyr.
Flere tog og færre forsinkelser
Det nye signalsystem vil betyde 80 pct. færre signalfejl og dermed færre forsinkelser for passagerne. Signalsystemet vil også betyde højere hastigheder på jernbanen og dermed kortere rejsetid samt åbner for, at der kan køre flere tog på strækningerne. Desuden giver signalerne blandt andet mulighed for bedre information om togdriften.
De første strækninger på fjernbanen, hvor det nye system kommer i drift, er Frederikshavn-Langå i Nordjylland og Roskilde-Køge-Næstved på Sjælland. Det sker i 2017. På S-banen er første strækning med det nye signalsystem mellem Jægersborg og Hillerød klar i slutningen af 2014.
Information om Banedanmark
Følg pressemeddelelser fra Banedanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Banedanmark
Jernbanen mellem Farris og Sommersted forventes klar til togtrafik den 19. december4.12.2012 15:24:47 CET | Pressemeddelelse
Der arbejdes på højtryk for at få jernbanen mellem Farris og Sommersted klar til drift efter de massive skader som følge af torsdagens afsporing af et godstog. Banen forventes klar til første morgentog onsdag den 19. december, men årstiden er ikke uden udfordringer.
Omfattende skader på jernbanen mellem Farris og Sommersted1.12.2012 13:23:32 CET | Pressemeddelelse
Havarikommissionen undersøgelser er fortsat i gang efter at et godstog sent torsdag eftermiddag afsporede ved Farris mellem Lunderskov og Vojens. Det står allerede klart, at der er tale om omfattende skader på bl.a. banens sveller.
DSB og Banedanmark klar til vinterens udfordringer13.11.2012 14:00:18 CET | Pressemeddelelse
Vinteren nærmer sig, og DSB og Banedanmark er godt forberedt på de udfordringer, som kulden og sneen kan give for togtrafikken.
Åbning af ny bro over Lågegyde forsinket6.11.2012 12:34:18 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at udskifte broen, der fører Lågegyde over banen ved Kokkedal Station, er desværre blevet forsinket. Den nye bro er klar til brug primo december 2012.
Forsinkede broelementer skyder åbning af Jernbanebroen til sidst i november1.11.2012 16:01:48 CET | Pressemeddelelse
Arbejdet med at genåbne jernbanebroen over Limfjorden er på vej ind i den afsluttende fase. Alle kræfter er sat ind, og der arbejdes i døgndrift. Det kan desværre nu konstateres, at de sidste fire broelementer er så sent klar til montering, at Banedanmark først kan melde jernbanebroen klar til togtrafik sidst i november.