Banedanmark

Nu begynder den konkrete planlægning af nye togsignaler

Del
Banedanmark har underskrevet den sidste brik i aftalen om fremtidens signalprogram med et samlet budget på 18 mia. kr.

 

Med aftalen om levering af ombordudstyr til de op mod 800 tog, der kører på danske fjern- og regionalbaner, er den sidste brik i fremtidens signalsystem faldet på plads. Dermed kan Banedanmark nu sammen med sin nye samarbejdspartner, den franske industrigigant Alstom, begynde den endelige planlægning af, hvordan systemet skal udrulles og installeres i togene.

Aftalen med Alstom har en samlet evalueringspris på 1,5 mia. kr. Evalueringsprisen indeholder en kontraktværdi på levering af udstyr på op til ca. 1 mia. kr. Hertil kommer blandt andet en del af vedligeholdelsesomkostningerne for de næste 25 år. Opgaven er opdelt i flere kontrakter, så alle operatører på de danske fjern- og regionalbaner kan købe udstyr med en løsning, der passer dem bedst.

Tilpasning til danske tog

Underskrivelse af hovedkontrakten den 14. marts 2012 omhandler den konkrete tilpasning og test af udstyret til de danske fjern- og regionaltog. Det vil danne grundlaget for de konkrete kontrakter med operatørerne om levering af udstyr til togene på de danske fjern- og regionalbaner.

Udstyret består grundlæggende af de samme komponenter, som allerede er i drift i over tusind tog flere steder i Europa, og det skal nu tilpasses de konkrete togmodeller, der kører på de danske fjern- og regionalbaner. Derudover skal Alstom uddanne de undervisere, der skal uddanne de danske lokoførere og vedligeholdelsespersonale i det nye udstyr.

Flere tog og færre forsinkelser

Det nye signalsystem vil betyde 80 pct. færre signalfejl og dermed færre forsinkelser for passagerne. Signalsystemet vil også betyde højere hastigheder på jernbanen og dermed kortere rejsetid samt åbner for, at der kan køre flere tog på strækningerne. Desuden giver signalerne blandt andet mulighed for bedre information om togdriften.

De første strækninger på fjernbanen, hvor det nye system kommer i drift, er Frederikshavn-Langå i Nordjylland og Roskilde-Køge-Næstved på Sjælland. Det sker i 2017. På S-banen er første strækning med det nye signalsystem mellem Jægersborg og Hillerød klar i slutningen af 2014.

Information om Banedanmark

Banedanmark
Banedanmark
Amerika Plads 15
2100 København Ø

+45 82 34 00 00http://www.bane.dk

Følg pressemeddelelser fra Banedanmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Banedanmark

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye